Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Advertisements

Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Midtvejskonference Naturvidenskabelig inspirationsordning Naturvidenskab i et uddannelsesmæssigt og erhvervsmæssigt perspektiv Odense den 7. nov 07.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Introduktion til JAR Hvad er JAR: Jordforureningslovens Areal Register
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Introduktion til robotter
Introduktion til projektionstegning:
Flippedlearning Historie
Udvikling i kvælstofudledning
Projekt Parallelle Programmer
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Dokumentation.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Faglig læsning og skrivning
Den gode tone Lse.
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
‘CT-Mnat’ Workshop 1 Opsamling på ”lektierne” og erfaringer fra coachingmøderne Adam Etches, Line Have Musaeus, CCTD.
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Dokumentation.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Fra komfortzone til læringszone
Er græsset også grønt om natten.
Nyt fra ministeriet Billeddias
Koordinatsystem.
Formålet med kommunikationsstrategien
1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
6. marts 2019 Rosborg Gymnasium
Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Climate Change, STX Fysik C
SIR – epidemimodeller med NetLogo
Binomialfordelinger i NetLogo
Jagten på det logistiske dyr!
Fusionsprocesser i stjerner
Rækkevidde af skråt kast
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Reaktionshastighed Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Simulering af binomialforsøg
Det lydløse terningekast
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Parameterfremstilling og punktmængde
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Radioaktiv henfald med NetLogo
Enzymer og enzymreaktioner
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Præsentationens transcript:

Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten Indførelse af parameter Modellerne er tænke som en introduktion til klassisk geometri, specifikt til geometriske steder. Udgangspunktet er definitionen af geometriske steder, som mængder af punkter – vi starter derfor med nogle punkter og får dem til at ”finde en plads” på det geometriske sted. Eleverne kommer i denne aktivitet omkring En introduktion til geometriske steder som mængder af punkter, der opfylder nogle geometriske egenskaber Undersøge og ændre i koden, så de direkte kan se, hvad udvalgte dele af koden har af betydning Se på forskellige algoritmer til at fremstille grafen for et geometrisk sted. Herunder vil det være naturligt at komme omkring en kort diskussion af (tids-) kompleksiteten af en algoritme. Rette i en model ved at indfører en parameter og på den vis se, hvilken betydning dette får for udseendet af det geometriske sted. Alle kurverne på figuren herunder er tegnet med en (modificeret version) af en af NetLogo-modellerne. Hvis 𝑙 betegner ledelinjen (tynd blå linje herunder) og 𝐹 brændpunktet (Grøn prik) så viser kurverne de geometriske steder for punkterne 𝑃, der opfylder at 𝑃𝑙 =𝑘⋅|𝑃𝐹| For 𝑘=0,2, 0,4, … 1,8 Centrale dele af koden Nedenstående kodesnip viser hvorledes man finder afvigelsen fra et punkt til det geometriske sted (her parablen) og hvorledes punkterne bevæger sig hen i mode dette. to-report deviation report distance-to-line line 0 - distance focus 1 end to step ask points[ if-else deviation > 0 [ forward 1 ][ forward -1 ] tick wait .1 Mål med aktiviteten Målet med dette forløb er, at eleverne opnår en matematikfaglig viden om geometri. Dette gøres gennem en aktivitet, der Tager direkte udgangspunkt i definitionen af geometriske steder som mængder af punkter Lader eleverne arbejde med modellerne og forsøger at forbedre dem Møder udfordringer på flere niveauer, såvel matematisk som ”computationelle” Udover viden om geometri lægger øvelserne også op til en snak om konvergens og forskellige algoritmer. Kreditering NetLogo-modellen og undervisningsmaterialet er udviklet af Jakob Bolko, Holstebro Gymnasium og HF, i forbindelse med deltagelse i udviklingsprojektet Computational Thinking i Matematik og Naturfag i skoleåret ‘18/’19. Projektet køres i samarbejde mellem Danske Science Gymnasier og Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet.