Værktøj: Det dobbelte bogholderi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Advertisements

OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Kommunikation.
At forholde sig professionelt Anne Skov
National konference for VUM superbrugere
Den 16.august 2010 Regionsgården
Illustrationer til undervisningsbrug
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Skabelon til strategisk plan
Vold - et fælles anliggende
Nyt ansvar.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Ledelse af forandringer
Analyse- og udviklingsmodel
Darum skole 4. november 2013.
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Interessenthåndtering
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Procesværktøjer.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Den regionale Lean enhed
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Undervisningsministeriet
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Årsager til at mennesker yder modstand mod forandring
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Webudfordringer på intranettet 1.Dobbeltkommunikation på dansk og engelsk. 2. Selvbetjeningsstrategi ikke tilstrækkeligt indarbejdet. 3. Governancestruktur.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Strategi til implementering af forandring - At vælge den rigtige strategi.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Konflikter og kommunikation
SUF - gevinstrealisering
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Realisering Gevinst Effekt Projektleverance
Værktøj: Interessentanalyse
Værktøj: Milepælsplanen
Værktøj: Check dine relationer
Værktøj: Kommunikationsplanen
Værktøj: Projektets organisation
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Værktøj: Det dobbelte bogholderi Skabelon 1: Effektopfølgning Værktøj: Det dobbelte bogholderi

Værktøj: Det dobbelte bogholderi Formål og udbytte I projekter med organisatoriske forandringer kan mange medarbejdere være utrygge ved ændringerne og derfor yde en vis modstand. Derfor er det hensigtsmæssigt at vurdere interessenternes udfordringer med de planlagte forandringer. Analysen udføres for at: Optimere forandringskommunikationen og sikre at medarbejderne er trygge ved rejsen mod den nye situation. Vurdere hvordan den enkelte interessent forholder sig til projektet Vurdere hvor store bidrag eller ofre den enkelte interessent må levere som følge af projektet. Vurdere hvilke områder der bekymrer den enkelte interessent vedrørende den fremtidige løsning. Opstille tiltag der kan minimere interessenternes modstand eller maksimere deres udbytte. Hvornår udarbejdes det dobbelte bogholderi? Analysen bør foretages så hurtigt som muligt, når projektets målsætning er fastlagt og det første udkast til plan foreligger. Analysen kan detaljeres i de enkelte indsatsområder, når der opstår mere detaljeret viden om forandringerne og deres indflydelse for den enkelte. Det dobbelte bogholderi skal løbende revideres og vedligeholdes gennem projektet. Specielt hvis der opstår overraskelser, så som interessenter/medarbejdere der reagerer anderledes end forventet, eller der dukker uventede eller ”glemte” interessenter op. Faldgruber og begrænsninger Hvis analysen gennemføres af projektgruppen, har denne ikke altid det rette billede af medarbejdernes modstand. Vær opmærksom på, at hvis analysen gennemføres sammen med medarbejdergrupper, er det ikke altid, at gruppen er homogen. De enkelte personer i gruppen kan have meget forskellig opfattelse af projektets udbytte og ulemper i fremtiden. Vær opmærksom på, at der i mange organisationer findes opinionsdannere, som har meget stor indflydelse på den øvrige del af medarbejderne. Ganske få opinionsdannere kan derfor påvirke analysen og projektet. Husk at udbytte og ulemper for den enkelte ikke kan ændres blot ved information og oplysning. Ofte vil det være nødvendigt med involvering og helt konkrete tiltag i projektet. Analysen er projektteamets opfattelse, ikke interessenternes. Derfor bør analysen udarbejdes af flere personer med forskelligt kendskab til interessenterne. Analysen bør derfor verificeres blandt interessenterne. Analysen er et øjebliksbillede, som kan ændre sig under projektforløbet.

Fremgangsmåde for beskrivelsen af det dobbelte bogholderi Hvem deltager? Det dobbelte bogholderi beskriver situationen, som den opfattes af den bestemt målgruppe af medarbejdere nu og i fremtiden. Analysen kan udarbejdes på flere måder. Den klassiske måde er, at projektgruppen udarbejder beskrivelserne på samme måde, som gruppen udarbejder en interessentanalyse. Det er rent faktisk en detaljeret interessentanalyse med fokus på selve forandringen. Men det er også muligt at involvere målgruppen og lederne i udarbejdelsen af beskrivelsen. Det er en udmærket måde at synliggøre problemstillingen og drøfte, hvordan ændringerne bedst håndteres. Udarbejdes det dobbelte bogholderi på en workshop med målgruppen, informerer ledelsen eller projektleder om projektets vision og den brændende platform. Derefter spørges deltagerne om, hvad de værdsætter ved den nuværende situation, samt hvad de er utrygge ved eller bekymrede for i projektperioden og den fremtidige løsning. Svarene noteres i værktøjets to midterste søjler. Beskrivelsen af forandringen i det dobbelte bogholderi De fleste mennesker ved udmærket, at ændringer også er forbundet med ulemper. Hvis du som projektleder ikke oplyser prisen, eller hårdnakket påstår, at der ikke er nogen pris, så vokser mistro, skepsis og modstand. Derfor skal prisen håndteres på en hensigtsmæssigt måde. En god måde at betragte og synliggøre denne pris er ved hjælp af dette værktøj. Det dobbelte bogholderi beskriver situationen i dag og i fremtiden: Nu: ”Hvad er problemerne ved den nuværende situation og hvad er de positive sider af status quo?” Fremtiden: ”Hvad er visionen og hvilke ulemper ser vi i projektperioden og i den fremtidige løsning?” Der findes ikke kun ét billede af nutiden og én fremtid, billedet er forskelligt fra målgruppe til målgruppe. Derfor gør værktøjet det muligt at udarbejde denne beskrivelse for de forskellige målgrupper, som bliver berørt af vort projekt på forskellig måde. Når det dobbelte bogholderi beskrives for den enkelte målgruppe, er det vigtigt, at det beskrives set med målgruppens øjne. Hvordan opfatter målgruppen den brændende platform og hvad er en attraktiv vision for målgruppen? Det dobbelte bogholderi er opbygget i fire søjler Yderst til venstre er den negative situation i dag – den brændende platform. Yderst til højre er den positive fremtid – visionen. Anden søjle fra venstre beskriver det, medarbejderne synes, er positivt i den nuværende situation. Den tredje søjle beskriver det negative ved projektgennemførelsen og fremtiden. Forskellen mellem de to midterste søjler er den pris, medarbejderne opfatter, de betaler for forandringen.

Sådan anvendes det dobbelte bogholderi Udarbejdelsen af det dobbelte bogholderi Trin 1: Den nuværende situation noteres i skemaets venstre kolonne. Hvorfor skal den nuværende situation ændres? Hvorfor er projektet overhovedet sat i gang? I samme trin beskrives visioner, fordele ved den fremtidige situation i højre kolonne. Trin 2: Alle fordelene ved den nuværende situation beskrives, set med den pågældende målgruppes øjne. Efter at fordelene er beskrevet, beskrives ulemperne i den fremtidige situation. Disse ulemper vil ofte kunne relateres direkte til medarbejdernes usikkerhed og frygt for fremtiden. Når fordelene ved den eksisterende situation og den fremtidige løsning er beskrevet, kan man definere den pris, som interessentgruppen oplever, de skal betale for forandringen. Trin 3: Så konkluderes der med hensyn til målgruppens opfattelse af den kommende forandring. Den pågældende gruppe vil føle, at de mister de fordele, de har i dag og får de ulemper, der er i det fremtidige system. Ofte har de svært ved at se ulemperne i det nuværende system og visionen i det fremtidige system. Det vil ofte fremgå af analysen, på hvilke områder målgruppen er nervøse og frustrerede over den fremtidige løsning. Dette kan f.eks. være nyt IT-system, nye arbejdsgange. Ud fra disse beskrivelser vil det være muligt at opstille tiltag, som kan igangsættes i projektet. Det er ikke muligt at forklare målgruppen, at ulemper ikke er ulemper. Det er nødvendigt at planlægge tiltag, der fjerner ulemperne, f.eks. træning, tid til oplæring, teambuildingaktiviteter osv. Brug af det dobbelte bogholderi til forandringskommunikation Start altid i midten af bogholderiet med prisen. Når målgruppen hører om forandringen, er de chokerede, afvisende og vrede. De har kun én tanke: ”Hvad betyder det for mig?” De hører intet andet, før de har en fornemmelse af, at du forstår deres situation. Start anerkendende med det, de gør og sætter pris på i dag. Når du meddeler, at nu skal der ændres, kan det godt opfattes, som om målgruppen ikke har gjort det godt nok indtil nu. Skab troværdighed ved at vise, at du kan se sagen fra flere sider og forstår målgruppen!

1 2 4 3 3 4 2 1 Beskrivelse og anvendelse til kommunikation Beskriv i denne rækkefølge Opbygning af det dobbelte bogholderi Beskriv den brændende platform, problemet i dag Derefter beskrives visionen, mulighederne i fremtiden Så beskrives fordelene ved den nuværende situation set med målgruppens øjne. Til sidst beskrives ulemperne i den fremtidige situation set med målgruppens øjne Efter beskrivelsen, er det vigtigt at forholde sig til følgende: De gode og vigtige ting i søjle 2 som målgruppen er glade for – hvor meget af dette kan bevares i den nye løsning? De ulemper i søjle 3 som målgruppen er bekymrede for – hvordan kan projektet støtte medarbejderne i at overkomme disse udfordringer? Hvor stor er prisen for forandringen set med målgruppens øjne? Prisen er forskellen på det, man mister i søjle 2 og de nye ulemper i søjle 3. Hvor tillokkende er visionen i søjle 4 set i forhold til prisen for forandringen? Oplever målgruppen overhovedet en væsentlig brændende platform i sølje 1? 3 4 2 1 Kommuniker i denne rækkefølge Kommuniker overfor målgruppen i denne rækkefølge: Søjle 2: Anerkend det målgruppen sætter pris på i dag Søjle 3: Informer om det bøvl vi skal igennem og fortæl, hvordan projektet vil hjælpe målgruppen Søjle 1: Forklar hvorfor forandringen er nødvendig Søjle 4: Slut med at beskrive visionen vi gerne vil nå

Skabelon 1: Det dobbelte bogholderi Projekt Målgruppe Dato og version Situationen før ændringen - NU Situationen efter ændringen - FREMTIDEN Ulemper – Brændende platform Fordele Ulemper Fordele - Visionen  

Skabelon 2: Det dobbelte bogholderi (som poster) Nu Fremtiden + +

Referencer og links Forbindelse til andre værktøjer Målhierarkiet og impact case: Disse værktøjer beskriver projektets leverancer, effekter og definerer projektets indsatsområder. Mange af disse ændringer vil være direkte årsag til bekymringer og modstand hos bestemte målgrupper blandt medarbejderne. Interessentanalysen: Analysen beskriver, hvilke interessenter der er vigtige at involvere i udviklingen af projektet. Det vil ofte være nogle af disse målgrupper, der bliver påvirket af projektets forskellige ændringer. Det er vigtigt at disse interessenter er trygge under projektforløbet og i den fremtidige driftssituation. Kommunikationsplanen: Det dobbelte bogholderi giver input til de budskaber, der skal afsendes til de forskellige målgrupper. Links Referencer Bogen Power i projekter og portefølje 4. udgave, Djøf Forlag 2019 Bogen Projektlederskab – effekt til tiden 1. udgave, Djøf Forlag 2016

Find andre værktøjer og anden nyttig viden i teorier, videoer, bøger eller gennem vores e-læringsmoduler Unleash your potential