Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Advertisements

Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Indhold, metoder og planlægning på GK efteruddannelse bus
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Hvornår har vi motorveje nok ? Dette spørgsmål stillede JMOM ved møde på Folkemødet på Bornholm den 15. juni Det har vi allerede nu synes jeg, Ivan Lund.
Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj
Bæredygtighed… Og transport.
”Madsby Event Park”. Logistiske forhold  Placeret midt i landet  Kun 5 km. fra motorvejen (ideelle forhold hvis Ydre Ringvej føres til DMH)  4500 P.
Transport og transportudfordringer
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Pacentro en historisk by i Abruzzo mellem Rom og Adriaterhavet.
Strategiplanen er fundament og retning.
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Beslutningsgrundlag COWI
- Cyklens teknologiske udvikling -
BA3/I3 Harry LahrmannSeptember 2010Vej- og Trafikteknik Vej- og trafikfagene Del af transportsektoren 8 % af BNP.
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Alternative transportsystemer i landbruget - med fokus på gylleområdet
Er mere motorvej løsningen?
Christian Ege, formand Transport og klima Slut med free rider plads Transporten får snart medansvar for klimabeskyttelsen DI-transport Det Økologiske.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Ca. 300 mennesker kom til ALVORLIGT TIL SKADE i højresvingsulykker med person- og varebil!
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
VT5Harry Lahrmann3. oktober 2004Trafikplanlægning og trafikmiljø Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Erhvervsudvikling og infrastruktur Vækstforum Hovedstaden 23. maj 2011 Peter Maskell Professor, MSc, PhD, Dr.Merc Bestyrelsesformand CMP (Copenhagen Malmö.
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Modulvogntog (MVT) Workshop Trafikdage i Aalborg
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Rambøll Nyvig as – helhedsorienteret trafik- og byplanlægning Trafikken i Hovedstadsområdet sammenlignet med andre europæiske byer  Dataindsamlingen 
Nyt fra og. Nye bøger ! Kommende bøger Konflikthåndtering Elementær brandbekæmpelse Opdatering Obligatorisk efteruddannelse for buschauffører Obligatorisk.
Er mere motorvej løsningen?
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
Hvilket potentiale er der i den kollektive trafik? Mikael Hansen, konsulent.
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
24T Transport - forsøg med varedistribution til byerne udenfor myldretid - Foreløbige erfaringer fra forsøgsprojektet 24T Transport i Region Syddanmark.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Intelligente Transport Systemer Nordisk Vejteknisk Forbund Transport Informatik (ITS) Per Hedelund Formand i Danmark og Norden Arbejder til daglig med.
Workshop: Er færdselsloven parat til selvkørende biler? Trafikdag August 2016 Moderator chefkonsulent Per Skrumsager Hansen.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Miljøvenlig transport
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Byen skal forstå cyklens logik
Byens Netværk Fremtidssalon København 2040 Bo Ekman
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet
Strategisk planlægning:
Baggrund for præsentationen
Trafikale og miljømæssige effekter
13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.
Forslag til masterplan for infrastruktur
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Præsentationens transcript:

Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet? Harry Lahrmann Veje, Trafik og Transport Aalborg Universitet

Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?

Transportens konsekvenser Trængsel Ulykker Utryghed CO2 Luftforurening Vil Autonom Mobilitet hjælpe os med at løse disse problemer?

Udviklingsretninger og potentialer for autonome biler: Persontransport: Autonome personbiler Autonome rutebusser. Godstransport: Platooning Autonome lastbiler.

Autonome personbiler Chaufførstøttesystemer

Autonome personbiler Kilde: http://www.vejdirektoratet.dk/

Autonome personbiler – level 5 udfordringer Betalingsvillighed Kørsel i alt vejr Kørsel på alle veje Trafiksikkerhed Sikkerhed i komplekse trafiksituationer Autonome personbiler og trængsel Motorveje Byer + 30% kapacitet

Autonome rutebusser Chaufførlønninger 60% af omkostningerne Faste ruter og mulighed for eget trace og hvor infrastrukturen kan indrettes efter den autonome bus Mulighed for fjernkontrol med operatør

Godstransport Platooning Autonome lastbiler Verdens første selvkørende, elektriske lastbil uden førerhus er netop sat i rute på DB Schenkers terminalområde i svenske Jönköping.

Opsamling Udviklingen vil gå mod autonome biler, men vi kommer aldrig til level 5 på alle veje – måske på et lukket vejsystem – motorveje og et tilgrænsende vejsystem.  En evolution og ikke en revolution– for businesscasen er ikke stor.