Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afNiels Madsen Redigeret for ca. et år siden
1
Workshop: Er færdselsloven parat til selvkørende biler? Trafikdag August 2016 Moderator chefkonsulent Per Skrumsager Hansen
2
Side 2Transport- og BygningsministerietSide 2 Program 1.Introduktion 2.Tre oplæg ” Hvilken regulering møder de selvkørende biler i Danmark” ved Michael Borring Andersen og Louise Heilberg ” Hvornår forventer vi, at bilindustrien er klar til at sende selvkørende på markedet” ved Bo Ekmann ” Hvad sker der med trafiksikkerheden, når selvkørende biler kommer ud på vejene” ved Mette Møller 3.Workshop 4.Afslutning
3
Side 3Transport- og BygningsministerietSide 3 Hvem deltager i arbejdet
4
Side 4Transport- og BygningsministerietSide 4 Kommer der politiske initiativer? Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt: ”Efter sommerferien vil jeg drøfte et forslag om at ændre færdselsloven med transportordførerne.”
5
Side 5Transport- og BygningsministerietSide 5 Internationale regler
6
Side 6Transport- og BygningsministerietSide 6 Hvornår kan vi få fingrene i det?
7
Side 7Transport- og BygningsministerietSide 7 Test og demonstration i Danmark?
8
Side 8Transport- og BygningsministerietSide 8 Føreradfærd i delvist selvkørende biler
9
Side 9Transport- og BygningsministerietSide 9 Nyt ansvarsbegreb i færdselsloven
10
Side 10Transport- og BygningsministerietSide 10 Program 1.Introduktion 2.Tre oplæg ” Hvilken regulering møder de selvkørende biler i Danmark” ved Michael Borring Andersen og Louise Heilberg ” Hvornår forventer vi, at bilindustrien er klar til at sende selvkørende på markedet” ved Bo Ekmann ” Hvad sker der med trafiksikkerheden, når selvkørende biler kommer ud på vejene” ved Mette Møller 3.Workshop 4.Afslutning
11
Hvilken regulering møder de selvkørende biler i Danmark? Louise Heilberg, Vejdirektoratet Michael Borring Andersen, Transport- og Bygningsministeriet
12
Færdselsloven – hvad må man? 12.
13
Skal der være en fører? 13.
14
Hvem er ansvarlig? 14.
15
Data – hvilken? Hvordan? Hvem? 15.
16
Side 16Transport- og BygningsministerietSide 16 Program 1.Introduktion 2.Tre oplæg ” Hvilken regulering møder de selvkørende biler i Danmark” ved Michael Borring Andersen og Louise Heilberg ” Hvornår forventer vi, at bilindustrien er klar til at sende selvkørende på markedet” ved Bo Ekmann ” Hvad sker der med trafiksikkerheden, når selvkørende biler kommer ud på vejene” ved Mette Møller 3.Workshop 4.Afslutning
17
” Hvornår er bilindustrien klar til at sende selvkørende biler på markedet” Bo Ekman Trafikdage I Aalborg 2016 “Selvkørende biler workshop” 22. august 2016
18
SEA levels of Driving Automation ”Hvornår er bilindustrien klar til at sende selvkørende biler på markedet” Niveau 2Niveau 3 Niveau 4 Niveau 5 Niveau 1 Niveau 0
19
2. Hvad 0. Ingen automatisering 1. Førerstøtte 2. Delvis automatisering 3. Betinget automatisering 4. Høj automatisering 5. Fuld automatisering
20
Selvkørende, førerløs ?....eller….. ”Hvornår er bilindustrien klar til at sende selvkørende biler på markedet”
21
Introduktion af teknologier Automatiske teknologier fungerer som ”hjælp til bilføreren” (driver-assist) i forbindelse med løsning af konkrete i funktioner under kørslen. Mange automatiske teknologier er allerede udviklede og på markedet. Teknologiernes modenhed ”Hvornår er bilindustrien klar til at sende selvkørende biler på markedet”
22
Teknologi eksempler Cruise control (CC) Teknologi som gør bil er i stand at holde en (af chaufføren) fastsat hastighed Adaptive Cruise Control (ACC) Teknologi som gør bilen i stand til at følge den forankørende bils hastighed Lane Keeping Assist (LKA) Teknologi som sikrer at bilen holder sig i den korrekte bane Blind spot monitoring Teknologi som overvåger og giver signal hvis der findes andre trafikanter i bilens blinde vinkler Pre-crash system eller Forward Collision Warning System Teknologi som gør at bilen adviserer chaufføren om at den forankørende bil har foretaget en pludselig opbremsning. Intelligent Parking Assist System (IPAS) eller Automatic Parking Teknologi som gør at bilen kan foretage en automatisk parallelparkering
23
Implementeringshastighed af teknologier Analyse af implementering af level 3 biler i Tyskland baseret på den faktiske teknologiimplementeringer samt en fremskrivning af level 3 biler frem til 2050 ”Hvornår er bilindustrien klar til at sende selvkørende biler på markedet”
24
Implementeringshastighed af teknologier – et eksempel ”Hvornår er bilindustrien klar til at sende selvkørende biler på markedet”
25
Implementering af teknologier – i dansk perspektiv Generelt Relativt langsom implementering af ny teknologi i bilparken Bland andet på grund af høje forbrugerpriser på biler i en international sammenligning (CC/ACC eksempler) Eksempler på undtagelser: - Sikkerhedsseler - ABS-bremser I begge tilfælde hjulpet af lovgivning Særlige danske forhold: - Bilparkens alder/Omsætningshastighed ”Hvornår er bilindustrien klar til at sende selvkørende biler på markedet”
26
Implementeringshastighed af teknologier – et eksempel ”Hvornår er bilindustrien klar til at sende selvkørende biler på markedet”
27
Mulige implementeringshastighed af level 3 ESP Electronic stability Program ACCAdaptive cruise control FCW/AEBFull-Speed Forward Collision Warning/Autonomous Emergency Braking LDWLane Departure Warning ”Hvornår er bilindustrien klar til at sende selvkørende biler på markedet”
28
Side 28Transport- og BygningsministerietSide 28 Program 1.Introduktion 2.Tre oplæg ” Hvilken regulering møder de selvkørende biler i Danmark” ved Michael Borring Andersen og Louise Heilberg ” Hvornår forventer vi, at bilindustrien er klar til at sende selvkørende på markedet” ved Bo Ekmann ” Hvad sker der med trafiksikkerheden, når selvkørende biler kommer ud på vejene” ved Mette Møller 3.Workshop 4.Afslutning
29
Hvad sker der med trafiksikkerheden, når selvkørende biler kommer ud på vejene? Føreradfærd i delvist selvkørende biler Trafikdage, august 2016 Mette Møller, Senior Researcher Sonja Haustein, Senior Researcher DTU Management Engineering
30
Formål & Metode –Formål: –At identificere væsentligste trafiksikkerhedsmæssige udfordringer mht. føreradfærd i automatiseret kørsel –Metode: –litteraturgennemgang –Kriterier: –undersøgelser fra 2010 eller senere –publiceret på engelsk –automatiseringsgrad SAE niveau 2 eller højere (= bilisten kan slippe rat og pedaler på udvalgte strækninger)
31
Identificerede udfordringer 1)Bilistens tilstand og adfærd under automatiseret kørsel 2)Bilistens adfærd i forbindelse med skift fra automatiseret til manuel kørsel 3)Effekt af automatiseret kørsel på kørsel uden automatisering
32
Konklusion –Omfang af ikke-kørselsrelaterede aktiviteter stiger med stigende automatisering –særlig aktiviteter der fjerner blikket fra kørebanen –tilpasses i nogen grad efter situationen –Ikke-kørselsrelaterede aktiviteter kan både have positiv og negativ effekt på opmærksomhedsniveau samt kørselspræstation
33
Konklusion - fortsat –Skift fra automatiseret til manuel kørsel medfører forsinket håndtering af kritiske situationer –særlig i kombination med ikke-kørselsrelaterede aktiviteter –Adfærd under automatiseret kørsel har en afsmittende effekt manuel kørsel –fx med hensyn til afstand til forankørende
34
Konklusion - fortsat –Krav til kørselskompetencer er større for delvist selvkørende biler end for manuelt styrede biler –Manuel kørsel –Automatiseret kørsel –Skift mellem manuel og automatiseret
35
Yderligere vidensbehov –Specifikke sammenhæng mellem automatiseringsgrad, konkret aktivitet og effekt på opmærksomhed og kørselspræstation? –Hvordan sikres og vedligeholdes et relevant kompetenceniveau? –Hvordan forebygges eventuel risikoadfærd i specifikke trafikantgrupper? –Hvordan sikres sikker interaktion mellem trafikantgrupper på forskelligt automatiseringsniveau?
36
Afsluttende bemærkning –De fleste undersøgelser er simulatorundersøgelser – faktisk adfærd vil vise sig under naturalistiske forhold og nye udfordringer kan vise sig –Føreradfærd ikke relevant for fuldautomatiske/ selvkørende biler –Interaktion mellem trafikantgrupper også relevant for helt selvkørende biler Kilde: Volvo Kilde: Local motors Bilindustri vs. andre aktører
37
Side 37Transport- og BygningsministerietSide 37 Program 1.Introduktion 2.Tre oplæg ” Hvilken regulering møder de selvkørende biler i Danmark” ved Michael Borring Andersen og Louise Heilberg ” Hvornår forventer vi, at bilindustrien er klar til at sende selvkørende på markedet” ved Bo Ekmann ” Hvad sker der med trafiksikkerheden, når selvkørende biler kommer ud på vejene” ved Mette Møller 3.Workshop 4.Afslutning
38
Side 38Transport- og BygningsministerietSide 38 Gruppe 1 - Fremtidens regulering Spørgsmål 1: Hvornår er en bil førerløs? Spørgsmål 2: Hvornår er en bil så selvkørende, at kravene til køreuddannelser skal ændres – og skal de ændres? Spørgsmål 3: Hvad gør vi ved overtrædelser af færdselsloven i biler som er helt eller delvist uden fører? – hvem skal have bøden? Diskussion modereres af Michael Borring Andersen og Louise Heilberg
39
Side 39Transport- og BygningsministerietSide 39 Gruppe 2 - Mobilitet versus sikkerhed? Spørgsmål 1: Fordele og ulemper ved automatisering af bilparken i forhold til mobilitet. Koret og langt sigt. Spørgsmål 2: Fordele og ulemper ved automatisering af bilparken i forhold til sikkerhed. Kort og langt sigt. Spørgsmål 3: Hvor er de største dilemmaer imellem ønsket om øget mobilitet og trafiksikkerhed i relation til automatisering af biltransport. Diskussion modereres af Bo Ekman og Mette Møller
40
Side 40Transport- og BygningsministerietSide 40 Program 1.Introduktion 2.Tre oplæg ” Hvilken regulering møder de selvkørende biler i Danmark” ved Michael Borring Andersen og Louise Heilberg ” Hvornår forventer vi, at bilindustrien er klar til at sende selvkørende på markedet” ved Bo Ekmann ” Hvad sker der med trafiksikkerheden, når selvkørende biler kommer ud på vejene” ved Mette Møller 3.Workshop 4.Afslutning
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.