Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Byen skal forstå cyklens logik
Anne Katrine Harders, ph.d. Den Nationale Cykelkonference 2016
4
Hvordan får vi skabt mere harmoni i det (tilsyneladende) krigshærgede byrum?
6
Men hvordan går det med at overtale folk til at opføre sig pænt?
8
Så spørgsmålet er, om cyklister bare ER kriminelle, ondsindede, selvmorderiske psykopater af natur?
11
(for Anne Katrines færdselslovsforseelser – OBS fiktivt!)
Årsregnskab (for Anne Katrines færdselslovsforseelser – OBS fiktivt!)
13
Handlingerne er mod loven
14
… men ikke altid mod (cykel)logikken
15
Lovgivning er baseret på billogik
16
Hvad er billogik?
17
Samme acceleration, hastighed og bremselængde
Ensartethed Samme acceleration, hastighed og bremselængde Begrænset af infrastrukturen
18
Begrænset udsyn
19
Koordinering uden øjenkontakt
20
Byer, der er indrettet ud fra en billogik, tager hensyn til bilens forudsætninger
22
Cyklister har en anden logik
25
Forskellige transportmidler = forskellige forudsætninger = forskellige logikker
26
Vi læser altså forholdene og infrastrukturen forskelligt
27
Eksempler
28
Indretning af kryds (billogik)
29
Indretning af gaderummet (billogik)
30
Indretning efter cyklistens oplagte rute
(cykellogik)
31
Billogikken har tendens til at dominere planlægningen – nogle gange i forklædning
32
Lav trafiklogik-testen i cykelplanlægningen
33
- slut -
34
”Pangfarvede cyklister har 48 % færre ulykker”
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.