Formelle forhold ved arbejdet med SSO

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

Krav til informationsformidling
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
BA-projektet De formelle rammer. Tilmelding Holdinddelingsskema afleveres i receptionen senest 15. januar 2009 Beskrivelsen af projektet bestemmer placeringen.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
Evaluering og spørgetime. Søren Ulrik Thomsen: ”Det er april”. Fra Det skabtes vaklen Det er april, og de gamle mænd bryder sammen; de vil ha medaljer,
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet!
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
Infomøde om synteseopgaven
Krav til informationsformidling
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Formelle forhold ved arbejdet med SSO De higer og søger ikke altid i gamle bøger

Hvad skal jeg gøre inden jeg går i gang   Nærlæs opgaveformuleringen. Gennemlæs evt. nyt stof. Find de taksonomiske niveauer i opgaveformuleringen. Hvis to fag: Beskriv det tværfaglige i denne SSO. Professionsrelateret vinkel? Lav ud fra opgaveformuleringen en disposition for opgaven. Find inspiration til din egen SSO på EMU. Læs din evaluering af arbejdet med da-hi opgave og mini-SSO. Læg en plan (Susannes oplæg) Tænk på back-up – hvordan gemmer I sikkert?

Længde og udformning 10-15 normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusiv mellemrum). Det forventede omfang af opgavebesvarelsen skal angives på opgaveformuleringen. Forside, indholdsfortegnelse, noter, litteraturliste, figurer, tabeller og lignende materialer medregnes ikke i omfanget. Opgavebesvarelsen skal udarbejdes på dansk.

Opbygning Forside med opgaveformulering Indholdsfortegnelse Resumé Indledning Hoveddel Konklusion Litteraturliste Eventuelle bilag

Sidelayout Sidelayout: Linjeafstand: 1½, Tegn med mellemrum: ca. 2400 pr side (fx Times New Roman 12 eller Calibri 11) Forside: På forsiden anføres: Titel, emne, problemformulering, dit og skolens navn, klasse og dato for aflevering. Sidehoved: det er en god ide at have et sidehoved hvor jeres navn og klasse står og skolens navn Sidetal skal selvfølgelig være der. Skriv gerne side:1/20. Husk at der ikke skal sidetal på forside, abstract og indholdsfortegnelse, men alt herefter. Alle opgavens hoveddele, f.eks. Indledning, hovedafsnit, konklusion, litteraturliste osv. startes på en ny side.

Resumé Mellem indholdsfortegnelsen og indledning indsættes et resumé, der kort sammenfatter hele besvarelsen. Formålet er at give læseren et hurtigt overblik over opgavens indhold. Det fylder ca. 150 ord og indeholder ikke citater eller kildehenvisninger. Resuméet laves efter opgaven er skrevet og skrives i ét afsnit. Resuméet indgår i opgavens samlede antal anslag. Et resumé indeholder typisk følgende elementer: formål med opgaven/undersøgelsen, dvs. kort beskrivelse af baggrunden for opgaven/undersøgelsen (f.eks. hvorfor området er vigtigt at undersøge) og en faglig begrundelse for formålet med egen opgave. metode, dvs. en kort beskrivelse af elevens egen metode, dvs. hvordan man har undersøgt problemet, f.eks. med reference til vigtig teoretisk viden, laboratorieforsøg eller indgået faglig viden. resultat, dvs. kort beskrivelse af resultatet af undersøgelsen (f.eks. med reference til statistiske udregninger, resultat af analyse og diskussion). konklusion med en ganske kort beskrivelse af de vigtigste resultater af opgavens undersøgelse.

Indholdsfortegnelse I indholdsfortegnelsen skal alle afsnitsoverskrifter opføres – også underoverskrifter. Meningen er at man skal kunne overskue dispositionen og nemt kunne finde frem til bestemte afsnit i opgaven. Derfor skal der angives sidetal for, hvor noget begynder. Husk derfor også at skrive sidenumrene på de enkelte sider. Få word til at lave indholdsfortegnelsen for jer, og husk at opdatere den inden I gemmer sidste gang.

Indholdsfortegnelse eksempel

Indledning I indledningen introducerer du dit emne og din problemformulering. Lad være med at at forklare, hvorfor du har valgt emnet, men skriv gerne en ultrakort appetitvækkende introduktion til emnet/problemet og gør rede for, hvordan du agter at løse den stillede opgave. Skriv i sammenhængende prosa, ikke i punktform. Skriv indledningen som det sidste i skriveprocessen. Længde: ½ til ¾ side.

Selve opgaven I hoveddelen viser og dokumenterer du dit arbejde. Husk at dele den klart op i underafsnit. Giv overskrifter til underafsnittene. Afslut evt. hovedafsnittene med en delkonklusion, der sammenfatter afsnittets hovedpointer, men undlad at gentage dig selv.

Konklusion Når dette punkt nås, skal de spørgsmål, som du rejste i indledningen være besvaret. Konklusionen skal være fagligt baseret. Den skal altså med udgangspunkt i problemformuleringen og dine delkonklusioner fortælle læseren i kort(!) form, hvad du er nået frem til som svar på de spørgsmål, du stillede. Du skal ikke bruge afsnittet til at underholde læseren med, hvad du selv har fået ud af opgaven. Længde: max 1 side.

Materialer og litteraturliste Det er et absolut krav, at din opgave er dokumenteret. ALT benyttet materiale anføres i litteraturlisten. Listen ordnes alfabetisk efter efternavn. I nogen fag bruges skelnes mellem primær- og sekundærlitteratur. Primærlitteraturen er det (tekst)materiale, der er genstand for din undersøgelse. Sekundærlitteraturen beskæftiger sig med dit primære materiale. Titler står i kursiv eller anførselstegn afhængig af, om der henvises til værk eller artikel.

eksempler For trykte værkers vedkommende er der tradition for at henvise på følgende måde: Forfatterefternavn, forfatterfornavn: Bogens titel [i kursiv], (evt. oprindeligt udgivelsesår) [i parentes], udgivelsessted, forlag, udgivelsesår. Ved antologier gøres følgende: Forfatterefternavn, forfatterfornavn: ”tekstens titel” [i citationstegn], (evt. oprindeligt udgivelsesår) [i parentes], antologiens forfatter/redaktør, antologiens navn[i kursiv], udgivelsessted, forlag, udgivelsesår For artiklers vedkommende gælder, at der er tradition for at henvise på følgende måde: Forfatterefternavn, forfatterfornavn: ”Artiklens titel” [i citationstegn], tidsskriftets navn[i kursiv], tidsskriftets nummer, udgivelsessted, forlag, udgivelsesdato/-år Benyttes elektronisk materiale gælder følgende ved henvisning: Forfatterefternavn, forfatterfornavn: ”websidens overskrift/titel” [i citationstegn], webstedets navn/overskrift/titel [i kursiv], websidens dato eller dato for sidste opdatering, websidens adress/link, dato for hvornår man har besøgt siden. Hvis der er tale om materiale, som du benytter meget, kan det være en fordel at anføre en let gennemskuelig for­kortelse i litteraturlisten, som du anvender, hver gang du henviser til værket i dine noter.

Eksempler Primærlitteratur Oehlenschläger, Adam: ”Guldhornene” (1802) i: Brodersen, Chr. N m.fl. (red.): Litteraturudvalg 1, Kbh, Gyldendal, 1963, s. 290-292. Forkortelse: Guldhornene (eksempel på antologi)   Sekundærlitteratur Andersen, Jens Chr.: ”Adam Oehlenschläger” i: Jørgensen, John Chr. (red.): Dansk forfatterleksikon, biografier, Gylling, Gyldendal, 2001, s. 341-342. Forkortelse: Forfatterleksikon (eksempel på artikel) Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd: Litteraturens Veje (1996), Kbh, Gads Forlag, 2000, s. 119-144. Forkortelse: Litteraturens Veje (eksempel på trykt værk) Olsen, Mette Elsig: ”Adam Oehlenschläger. Nordens digterkonge og sprogfornyer”, litteratursiden.dk, 27.11.2008, http://www.litteratursiden.dk/analyser/oehlenschl%C3%A4ger- adam, 26.03.2009. Forkortelse: Litteratursiden (Eksempel på elektronisk materiale) Ud over inddelingen i primær- og sekundærlitteratur kan litteraturlisten yderligere deles ind, så bøger og artikler står først, og ressourcer fra Internettet står sidst.

Eksempel på litteraturliste

noter Litteraturhenvisninger og andre noter: Litteraturhenvisninger er oplysninger til læseren om, hvor du har din viden fra. Hver gang du refererer eller citerer en andens synspunkter, skal du lave en reference, hvor du angiver præcist, hvor du citerer eller refererer fra. Almindelige, almengyldige oplysninger behøver du ikke at dokumentere bid for bid. I forbindelse med citater fra primærlitteraturen står henvisningen i parentes umiddelbart efter citatet. I forbindelse med citater fra sekundærlitteraturen samt henvisninger hertil anvendes fodnoter. I forbindelse med realkommentarer anvendes ligeledes fodnoter. Realkommentarer er uddybende kommentarer til det, du selv eller andre har skrevet, og placeres i noten. Undgå for mange af dem, det forstyrrer læsningen.

Citater Korte citater indarbejdes i den sproglige sammenhæng og markeres med anførselstegn, mens længere citater (over 3-4 linjer) anbringes på en linje for sig selv med indryk, luft til den omgivende tekst samt enkelt linjeafstand. Citater skrives i kursiv eller med anførselstegn. ”De higer og søger I gamle Bøger, I oplykte Høie Med speidende Øie, Paa sværd og Skiolde I muldne Volde, På Runestene Blandt smuldnede Bene.” (Note)

Illustrationer og bilag Illustrationer: Illustrationer skal have et for opgaven fagligt relevant indhold og skal påføres en kildehenvisning. Bilag: I nogle tilfælde kan bilag være uundværlige i en opgave. Bilagene skal forsynes med sidetal og fremgå af indholdsfortegnelsen. Bilag kan fx være statistikker, grafer og illustrationer.

Har jeg besvaret alle dele af opgaveformuleringen? Tjekspørgsmål Ja Nej Har jeg besvaret alle dele af opgaveformuleringen?   Har jeg lavet en konklusion? Har jeg disponeret opgaven, så den har en rød tråd? Har jeg dokumenteret tilstrækkeligt med citater, henvisninger og brugt noter? Har jeg fået alt materiale med på litteraturlisten? Har jeg formuleret opgaven i et klart og sammenhængende skriftsprog? Har jeg læst grundigt korrektur? Tjekspørgsmål til SRP

Aflevering Gem i pdf. Aflevér i Netprøver: logge ind på www.netproever.dk Vedhæft den fil du vil aflevere. Abn den vedhæftede fil og tjek, at det er den korrekte og hele besvarelse. Herefter skal du erklære du ikke har snydt (tro- og loveerklæring). Tryk, ja, jeg vil aflevere, så du kan se et grønt flueben. Kvitteringsmail sendes til den mailadresse du har opgivet i brugerprofil.

Formel eksamensorientering Eksamen starter, når du får opgaveformuleringen kl. 13.20. Aflevering senest fredag den 12. april kl. 23.30. Hvis du bliver syg: undgå at blive syg! Ring til skolens kontor. Fremskaffe lægeerklæring for egen regning. Normalt sygeeksamen i august. Check eksamensbekendtgørelsen, link på ML hjemmeside. Snyd/plagiat: Se hjemmeside. Konsekvenser Klage: Senest 14 dage efter du har fået karakteren, skriftligt til rektor. Konsekvenser: Bortvisning eller -3