Stress 2019.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Stress En folkesygdom?.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Løft Sløret - for seksuelle overgreb Center for Voldtægtsofre, Rigshospitalet Karin Sten Madsen Kristina Marie Uddin.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten, Alkoholkoordinator Alkoholbehandlingen, Kolding Kommunes Misbrugscenter, Elvej 2a, 6000 Kolding
Livskvalitet og stress 1. God livskvalitet  Følelsen af at have et godt liv  Kunne også kaldes:  At være lykkelig  ”Det gode liv” 2.
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Patientundervisning 8. Session Unipolar depression Forebyggelse.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
MIDT- OG VESTSJÆLLANDS Ældre Adfærd i trafikken Midt- og Vestsjællands politi Færdselsafdelingen Vicepolitiinspektør Peter Stryhn Torsdag den 27. november.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Odder ”Koncert mod Angst” Onsdag d. 6. marts 2013 PsykInfo Midt.
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
Patientundervisning 3. Session Unipolar depression Håndtering af nedsat lyst, energi og træthed.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Blå Kors medarbejderkonference
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
God Alkoholkultur alkoholdialog.dk.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Løsningsfokuseret Ledelse
Introduktion til SPV-kursus
Middellevetid Veluddannede 30-årige københavnske mænd kan se frem til at leve over 7 år længere end en 30-årig med kort uddannelse. Hvis man bor på Nørrebro,
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
og jeg fik lige lyst til , at sende dig
Behov, motivation og mestring
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Grupper To eller flere mennesker mellem hvilke der finder et samspil sted Variere stærkt m.h.t. Størrelse Formål Varighed Kommunikationsform.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Stresshåndteringsgruppe
Kommunikation - trykstil
Rygsmerter Information og øvelser
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Dialog mod Vold som business-case
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Forebyggelse Station Syd
Personaletræf Brogården 2018
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Præsentationens transcript:

Stress 2019

Stress ! Ven ? eller fjende ?

Hvad er stress Stress indebærer en øget hjerne og kropsaktivitet som følge af en indre eller ydre påvirkning. Overstimulering – sensitisering Understimulering - habitering Usikkerhed

Overstimulering Nervesystemet er overbelastet. (sensitisering) Binyrer sender bl.a. adrenalin ud i kredsløbet. Kan i sig selv være positivt. Længerevarende stimulering udsender også kortisol. Negativt Derfor husk korte eller længere pauser i træningen Pas på ikke at forveksle overstimulering og drivkraft. (hurtigere træt)

Understimulering Naturlig behov for selskab og aktivering ikke er tilgodeset Hunde er sociale. Derfor ingen lukkede rum, lænker m.m. Undersøgelse viser at 20 timers isolering resulterer i høj stress niveau. ???????? Jagtsæson trænes meget – udenfor jagtsæson løbegård ???????

Usikkerhed Konstant anspændt og beredt hund. Konstant klar til at flygte eller forsvare sig. Udpræget frigivelse af kortisol og dermed forhøjet stress niveau

Stress handler om at overleve Stress indebærer en øget hjerne og kropsaktivitet som følge af en indre eller ydre påvirkning. Når vi ifølge vores hjernes opfattelse, står overfor en reel fare. Vores stress respons reagerer prompte og hjælper os til at etablere en kraft og styrke til ” fight or flight” – den hjælper kroppen til at mobilisere en øget fysisk aktivitet. Et øget stress niveau skaber forandringer. De fysiske forandringer (synlige som ikke synlige). De adfærdsmæssige forandringer. Der frigøres stress hormoner, hvor deres job er at alarmere hunden og sætte den klar til auktion.

Eustress – Ven ”The good” Positivet forhøjet stessniveau i en kortere periode. Sker i forbindelse med succesfuld håndtering: Forudsigelighed samt kontrol. Udskillelse af adrenalin i moderat koncentration. For eksempel: møde med andre hunde eller evt. ejer kommer hjem. Jagttøjet ”findes frem” – ”Raslen” med bilnøglerne. (”jeg skal med”).

Disstess – Fjende ”The bad” Negativt forhøjet stessniveau i forbindelse med blokering (overlevelse) af stessniveau Sker i forbindelse med manglende succesfuld håndtering og – kontrol Udskillelse af Cortisol der afløser adrenalin Eksempel: møde med andre hunde – eller angst for Fyrværkeri/skud – ”Raslen med bilnøglerne” (alene hjemme igen igen..)

Cortisol ”The evil” Cortisol er det ”langsomme” stresshormon, der er længe om at forlade kroppen – og det kræver indsigt og langvarig håndtering at nedsætte. Kan udvikle sig til et KRONISK forhøjet stessniveau, hvis det ikke håndteres. Cortisol/disstress kan medføre sygdom. (mavesår/blodpropper/forkalkning)

Disstress – De tre typer Forventningsstress i overdådig grad – Gå tur, spille bold osv. Stress forbundet med frygt – Fremmede hunde – Fyrværkeri, Separationsangst osv. Træningsrelateret stress – Kan være både forventning eller frygt i forhold til træning og træningssted.

Eustress (ven) – Disstress (Fjende)

Derfor Positiv forstærkning Negativ straf Pauser Socialisering Frihed Hund/fører-forhold (ikke bange ell. Anspændt)

Refleksion Diskuter i gruppen, hvorfor man bliver stresset, hvis ikke man får fri til tiden og kan komme hjem og slappe af med familien nu hvor det er lørdag aften. Når du taler, gentager du hvad du allerede ved ! Når du lytter lærer du måske noget nyt ! Dalai Lama