Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Advertisements

Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Sprogvurderinger af 3-årige
Folkeskole-reformen August 2014.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
PR Kampagne for folkeskolen
Skolereformen Overordnede mål:
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Velkommen til valgmøde
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Tre klare nationale mål
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Folkeskolereform 2014.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Målstyret læringsreform
NYT FRA SKOLEBESTYRELSEN Karaktergennemsnit og skolekvalitet på Niels Ebbesen Skolen Vi har i dette nyhedsbrev valgt at sætte fokus på Skanderborg Kommunes.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Den lokale effektstyring - brug af data
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Målopfølgning BSU.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Trivselsmålingens resultater
- Kom tættere på dit barns skolegang
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Målopfølgning – Økonomi og Planudvalget
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Eventuelle delmål der ikke er opfyldt er markeret med rødt.
Kilde: Kvalitetsrapport og Undervisningsministeriets Skoletal
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Eventuelle delmål der ikke er opfyldt er markeret med rødt.
Målopfølgning - Økonomi-, Erhvervs- og Planudvalget
Målopfølgning – Natur- og Miljøudvalget
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Målopfølgning – Natur- og Miljøudvalget
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget Budget 2019 Eventuelle delmål der ikke forventes opfyldt eller som bør drøftes, er markeret med rødt.

DELMÅL – markér med rødt, hvis der er delmål, der ikke er indfriet LANGSIGTET MÅL DELMÅL – markér med rødt, hvis der er delmål, der ikke er indfriet Kommentar – for eventuelle delmål der ikke er indfriet. ANSVARLIGT CENTER/CENTRE BSU vil i samarbejde med forældre og civilsamfundet hjælpe alle børn til at realisere deres potentiale. Det skal ske i et innovativt læringsmiljø, der understøtter børnenes åbenhed, nysgerrighed og læringsparathed. Dette skal bidrage til at reducere de bornholmske børns behov for støtteforanstaltninger og udvikle børnene til at blive ressourcestærke samfundsborgere. Følgende delmål følges der op på år for år med baseline i år 2017, for at vurdere om det langsigtede mål nås: Andelen af gode læsere skal hæves, så vi kommer tættere på det nationale mål om 80% gode læsere. Karaktergennemsnittet i folkeskolen skal hæves, så det kommer op på landsgennemsnittet. Karaktergennemsnittet lå i skoleåret 2016/2017 på 6,4 på de bornholmske folkeskoler, hvor det på landsplan lå på 7,0. Andelen af uddannelsesparate skal op på landsgennemsnittet. I 2017 havde 83,5% af 9. klasses afgangseleverne i folkeskolerne på Bornholm mindst fået karakteren 2 i både dansk og matematik. På landsplan var det 88,1%. Ambitionen er dermed at øge andelen af elever der mindst får karakteren 2 i dansk og matematik med 4,6 procentpoint. Sprogtesten i 3 årsalderen skal vise forbedring børnene sproglige evner. I 2017 blev 93 børn vurderet til at have behov for en sprogvurdering. Denne viste, at 54 børn havde behov for en fokuseret indsats og 9 børn havde behov for en særlig indsats. Sprogtestning i skolestarten skal vise en forbedring i børnenes sproglige evner. I 2017 havde 10,2% af børnene, som var startet i skole, behov for en fokuseret indsat og 9,6% af børnene havde behov for en særlig indsats. På nationalt niveau har 10% behov for en fokuseret indsats og 5% behov for en særlig indsats. Andelen af unge, der starter en ungdomsuddannelse skal øges. I 2017 var 85,8% af de unge efter 10. klasse startet på en ungdomsuddannelse, hvilket er over landsgennemsnittet. Ambitionen er at komme tættere på det nationale mål om, at 90 % af en årgang gennemfører en uddannelse. Trivslen i folkeskolen skal øges. På en skala fra 0 til 5 lå trivselsmålingen i 2017 på 0,1 under gennemsnittet på landsplan hvad angår faktorerne ’faglig trivsel’, ’social trivsel’ samt ’støtte og inspiration’ og 0,2 under landsgennemsnittet på landsplan hvad angår ’ro og orden’. Målet er at komme helt op på landsgennemsnittet eller over. Børn og unges sundhed skal løftes generelt. Denne indsats skal forankres som en del af Social- og Sundhedsudvalgets mål om en Folkesundhedspolitik. I 2018 og 2019 udarbejdes én sammenhængende børn- og ungepolitik, som erstatter de eksisterende politikker, strategier og planer. Den nye børne- og ungepolitik og tilhørende handleplaner tager afsæt i den langsigtede målsætning og skal forholde sig aktivt til, hvordan vi mest hensigtsmæssigt sikrer, at også børn med specielle behov lærer mest muligt. Der skal udarbejdes et forløbsprogram for de bornholmske børns første 1.000 dage. Dette forløbsprogram skal beskrive, hvordan der skal arbejdes systematisk med screening af gravide og nyfødte, startes programpakker og sikres et fælles sprog for bekymringsniveau. - En stigning i karaktergennemsnittet fra 6,4 til 7,0 er ikke realistisk. Ambitionen er at komme tættere på landsgennemsnittet samt at alle skoler har en positiv undervisningseffekt, når der tages højde for socioøkonomisk reference. Det forventes, at dette mål nås i 2020. Center for skole

DELMÅL – markér med rødt, hvis der er delmål, der ikke er indfriet LANGSIGTET MÅL DELMÅL – markér med rødt, hvis der er delmål, der ikke er indfriet Kommentar – for eventuelle delmål der ikke er indfriet. ANSVARLIGT CENTER/CENTRE Kvaliteten i de kommunale dagtilbud og folkeskoler skal styrkes, og der skal arbejdes bevidst med formidling, så den faktuelle kvalitet og oplevede kvalitet harmonerer. Der iværksættes en undersøgelse af, hvordan Bornholms dagtilbud og skoler opleves. Undersøgelsen gentages i slutningen af valgperioden for at vurdere, om der har været en effekt. Hvad der ligger til grund for valg af folkeskole eller en fri grundskole undersøges ved at udsende spørgeskema til alle forældre, der har indskrevet barn i 0. klasse i sommeren 2017 og 2018. Der udsendes ligeledes en spørgeskemaundersøgelse til forældre til folkeskoleelever, som i skoleåret 2016/2017 og 2017/2018 har fravalgt folkeskolen til fordel for en fri grundskole. Undersøgelsernes resultater skal aktivt bruges til både at formidle og udvikle den faktiske kvalitet og indhold i kommunens tilbud. Herudover følges der årligt op på følgende indikatorer, som udslagsgivende for, om oplevelsen af de kommunale dagtilbud og folkeskoler er forbedret: Andelen der vælger de offentlige dagtilbud øges. I april 2017 var 25,3% af børnene indskrevet i privat daginstitution. Andelen der vælger folkeskolen til øges. Med udgangen af 2017 var andelen af elever på en fri grundskole på 33% og 36% var indskrevet til en fri grundskole i 0. klasse. Trivslen i folkeskolen skal øges. På en skala fra 0 til 5 lå trivselsmålingen i 2017 på 0,1 under gennemsnittet på landsplan hvad angår faktorerne ’faglig trivsel’, ’social trivsel’ samt ’støtte og inspiration’ og 0,2 under landsgennemsnittet på landsplan hvad angår ’ro og orden’. Målet er at komme helt op på landsgennemsnittet eller over. Center for skole

DELMÅL – markér med rødt, hvis der er delmål, der ikke er indfriet LANGSIGTET MÅL DELMÅL – markér med rødt, hvis der er delmål, der ikke er indfriet Kommentar – for eventuelle delmål der ikke er indfriet. ANSVARLIGT CENTER/CENTRE BSU vil i valgperioden fortsat optimere økonomien og de menneskelige ressourcer i tilbud til og omkring vores børn og unge, for at levere kommunale tilbud bedst og billigst. Derfor vil BSU i valgperioden iværksætte et eftersyn af de tværgående sammenhænge mellem kommunens tilbud til og omkring børn og unge. Her vil der både være fokus på børne- og skoleområdet, men også sammenhængen til andre centre og politikområder for at sikre overgangene. Der i gangsættes et eftersyn af de tværgående sammenhænge mellem kommunens tilbud til og omkring børn og unge med henblik på at støtte overgangene bedst muligt. Incitamentsstrukturerne i disse overgange får et eftersyn. I denne forbindelse undersøges: Om det er tydeligt hvor man skal henvende sig? Om Bornholms Regionskommune har den rette tilbudsvifte? Er der eks. grundlag for at hjemtage en ydelse og oprette nye lokale tilbud? Om der er den rette balance mellem børn, der benytter specialtilbud og almentilbud. I undersøgelsen tages udgangspunkt i den procent af børn/unge, der er inkluderet i dagtilbud og skoler holdt op imod børn/unge der opholder sig/undervises i specialtilbud pr. 1. september 2018. Dokumentet ”Den røde tråd” gennemgås med henblik på en ajourføring og præcisering. Det undersøges blandt andet, hvordan dagtilbuddene arbejder hen imod at gøre børnene undervisningsparate. Det tydeliggøres i denne forbindelse, hvad barnet skal kunne, når der er et faseskift. Og der følges op på, hvordan der arbejdes med 3-årsscreeningen samt screeningen ved skolestart i forhold til at sikre undervisningsparathed. Ligeledes systematiseres sundhedsplejens screening. Indikatorer for om målet er nået: Andelen af uddannelsesparate skal op på landsgennemsnittet. I 2017 havde 83,5% af 9. klasses afgangseleverne i folkeskolerne på Bornholm mindst fået karakteren 2 i både dansk og matematik. På landsplan var det 88,1%. Ambitionen er dermed at øge andelen af elever der mindst får karakteren 2 i dansk og matematik med 4,6 procentpoint. Sprogtesten i 3 årsalderen skal vise forbedring i børnenes sproglige evner. I 2017 blev 93 børn i deres dagtilbud vurderet til at have behov for en sprogvurdering. Denne viste, at 54 børn havde behov for en fokuseret indsats og 9 børn havde behov for en særlig indsats. Sprogtestning i skolestarten skal vise en forbedring i børnenes sproglige evner. I 2017 havde 10,2% af børnene, som var startet i skole, behov for en fokuseret indsat og 9,6% af børnene havde behov for en særlig indsats. På nationalt niveau har 10% behov for en fokuseret indsats og 5% behov for en særlig indsats. Center for skole