Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Målopfølgning BSU.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Målopfølgning BSU."— Præsentationens transcript:

1 Målopfølgning BSU

2 ANSVARLIGT CENTER/CENTRE
LANGSIGTET MÅL DELMÅL OPFØLGNING ANSVARLIGT CENTER/CENTRE Tidlig indsats Der foretages en beregning af gennemsnitsalderen for tilgåede sager. Målet er, at gennemsnitsalderen i 2017 viser en faldende tendens. Målingen foretages i januar 2018. Tidlig indsats er til stadighed et fokus i Børn og Familie, både for dagtilbud, myndighed og udførere. Med de tidligeres års indsatser i dagtilbud (Hjernen og Hjertet og TOPI) har vi opnået en viden om det enkelte barns trivsel og det betyder at der hurtigt kan igangsættes en forebyggende indsats (det gule team). Det vil i nogen tilfælde betyde, at barnet undgår, at ”komme i børnelinealens røde felt”. Det betyder, at der i et vist omfang sker en tidlig opsporing og dermed ”spottes” de ”røde sager” hurtigt, men i andre tilfælde viser det sig først på længere sigt, at de forbyggende tiltag ikke har den fornødne virkning og dermed udløses en sag. Både brugen af Sverigesmodellen og det øgede fokus på forebyggelse har indflydelse på målopfyldelsen og stille spørgsmålstegn ved relevansen af målet. Børn og Familie

3 ANSVARLIGT CENTER/CENTRE
LANGSIGTET MÅL DELMÅL OPFØLGNING ANSVARLIGT CENTER/CENTRE Den nye bornholmske folkeskole 1. IT skal være en naturlig del af elevernes læring. Opfølgningen sker som led i arbejdet med skolevæsenets kvalitetsrapport. IT skal være et naturligt værktøj i skole -hjem samarbejdet. Opfølgningen sker som led i arbejdet med skolevæsenets kvalitetsrapport. Eleverne skal primært udarbejde produktioner (opgaver) digitalt, idet eleverne lærer at vælge det rette redskab til den rette opgave. 2. Alle elever skal blive så dygtige til læsning og matematik som de kan. Efter implementering af tabletprojektet, der blev godkendt med budgetvedtagelsen for 2015 og overslagsår, er alle elever og undervisere udstyret med en iPad til brug i undervisningen. Parallelt hermed er igangsat implementering af læringsplatformen MinUddannelse, der netop giver mulighed for at arbejde digitalt med læringsmål, undervisningsforløb, elevplaner m.v. Læringsplatformen forventes fuldt implementeret med udgangen af 2017. Brugen af IT i skole-hjemsamarbejdet sker i dag primært via SkoleIntra. I 2019 forventes denne kommunikationsplatform afløst at en ny platform (AULA) - Som nævnt under punkt 1 er iPads og læringsplatformen MinUddannelse allerede i dag meget væsentlige elementer i den daglige undervisning på skolerne. IT-strategien og herunder iPadprojektet er i efteråret 2016 blevet midtvejsevalueret, iPadprojektet slutevalueres medio 2017 og dele af den samlede IT-strategi indgår i udarbejdelsen af kvalitetsrapporten for , der behandles politisk ultimo 2018. Resultaterne af nationale test kan blive tilbagemeldt på to forskellige måder hhv. normbaserede og kriteriebaserede . De to måder kan ikke sammenlignes Den normbaserede tilbagemelding viser et testresultat set i forhold til landsresultat fra 2010 på en skala fra 1-100, mens den kriteriebaserede tilbagemelding er baseret på en faglig vurdering af, hvad der kendetegner gode og mindre gode præstationer i den pågældende test – på pågældende klassetrin. I læsning måles på 2., 4., 6., og 8. klassetrin. Når der sammenlignes på årlig basis, er det altså ikke den enkelte elevs eller klasses progression, der sammenlignes. På nuværende tidspunkt ( ) er det således, at der i kommunen er 22% af de obl. test, der ikke er booket endnu 34% af de obl. test er booket, men endnu ikke gennemført 43% er gennemført og 1% er fritaget Skole, Kultur og Fritid

4 ANSVARLIGT CENTER/CENTRE
LANGSIGTET MÅL DELMÅL OPFØLGNING ANSVARLIGT CENTER/CENTRE Den nye bornholmske folkeskole 2.1 Læsning Mindst 80 % skal være god til at læse i de nationale tests Målet er at resultaterne i 2016/17 er bedre. -Andelen af de allerdygtigste elever i læsning skal stige år for år Målet for 2016/17 er at niveauet er bedre. -Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale tests for læsning skal reduceres år for år. Målet for 2016/17 er at færre end i skoleåret 2015/16 har dårlige læseresultater. 2.2 Matematik - Mindst 80 % skal være god til at regne i de nationale tests -Andelen af de allerdygtigste elever i matematik skal stige år for år -Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale tests for matematik skal reduceres år for år. Målet for 2016/17 er at færre end i skoleåret 2015/16 har dårlige matematik resultater. 3. Målet er, at 70 % vælger folkeskolen ved indskrivningen til børnehaveklasserne skoleåret 2017/18 opgjort december Det langsigtede mål er, at 85 % vælger folkeskolen ved skoleindskrivningen 4. Den enkelte skole udarbejder handleplaner for at inddrage bornholmske kendetegn i undervisningen. Handleplanerne forelægges til orientering for Børne- og Skoleudvalget inden udgangen af marts 2017. AD. 2.1 Læsning På dette spinkle grundlag er det gennemsnitlige resultat ”middel”, hvilket også gør sig gældende på landsplan. I nedenstående er det kriteriebaserede resultater, der refereres til (disse kan ikke sammenlignes med sidste års resultater, der er normbaseret . En direkte sammenligning vil kunne findes i Kvalitetsrapporten, når alle test er afsluttet) Andelen af gode læsere: % Andelen af de allerdygtigste læsere: 2-6 % Andelen af elever med dårlige resultater: 1-5 % Her gør samme sig gældende med norm- og kriteriebaserede testresultater. Nedenstående er kriteriebaseret og kan derfor ikke sammenlignes med sidste års resultater. Det er elever på 3. og 6. klassetrin, der vurderes i denne test. Andelen af elever, der placerer sig i god: 55-66% Andelen af de dygtigste elever: 1-4 % Andelen af elever med dårlige resultater: 5-6 % Ud fra disse procentsatser er det altså ikke muligt at vurdere om eleverne på disse klassetrin er dygtigere end eleverne sidste år. Den enkelte elevs udvikling kan heller ikke aflæses i dette overordnede regnestykke. I skoleåret 2017/2018 er der indskrevet 64 % i folkeskolens børnehaveklasser. Alle skoler har udarbejdet en handleplan for inddragelse af de bornholmske kendetegn i undervisningen. Handleplanerne er vedlagt som bilag til orientering. Skole, Kultur og Fritid

5 ANSVARLIGT CENTER/CENTRE
LANGSIGTET MÅL DELMÅL OPFØLGNING ANSVARLIGT CENTER/CENTRE En folkeskole for alle En mangfoldig, inkluderende skole betyder at både fagligt udfordrede og fagligt stærke skal opleve at de gør fremskridt både fagligt og trivselsmæssigt Den enkelte medarbejder og de enkelte team arbejder ud fra et inkluderende perspektiv. Dagtilbud og skole skaber fælles forståelse omkring pædagogik, faglighed og politikker, så der sikres en rød tråd i barnets liv De enkelte team reflekterer systematisk over egen praksis og organisering i forhold til inklusionsopgaven og handler derefter. Andelen af børn til specialtilbud er dalende i forhold til året før Unge i specialtilbud tager som udgangspunkt afgangsprøve i alle fag. PPR understøtter inklusionsopgaven i almenområdet Elevernes trivsel skal øges: Alle børn skal opleve en god overgang fra dagtilbud til skole og fra skole til ungdomsuddannelse Alle elever trives, så de lærer så meget de kan i forhold til deres potentiale og føler sig som en del af læringsfællesskabet 1. Undersøgelsen er ikke gennemført endnu men er afsluttet inden udgangen af 2017 Den røde tråd blev revideret efteråret 2016 Teamsamtalerne gennemføres på skolerne i efterår 2017 Det må konstateres at pr 1. april 2017 er andelen af elever i specialtilbud ikke dalet i forhold til skoleåret 15/16. Heldagsskolen havde 6 elever der gik til afgangsprøve i dansk og matematik. Kildebakken havde ingen elever der afsluttede med afgangsprøve. På Dybdal gik 4 op til fuld Dansk, 2 til fuld matematik ud af oprindeligt 7 tilmeldte. Der er afholdt forventningsafstemningsmøder med skolerne. Der er gang i projekt ”Villads fra Valby” og ”kunstprojekt” Alle skoler har udarbejdet en handlingsplan for elevtrivsel der vedlægges som bilag. Skole, Kultur og Fritid


Download ppt "Målopfølgning BSU."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google