SPS på ungdomsuddannelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Advertisements

Tilmelding til ungdomsuddannelser 2010
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
specialpædagogisk støtte
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
SPS Ny procedure for opmærksomhed og ansøgning. Problemstillingen er –Forskel på rettigheder i kommunalt regi og i ungdomsuddannelserne –Derfor er der.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Kontanthjælpsreformens betydning for unge Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS Vejledningstemadag - fredag.
Forældremøde i 9.& 10.klasse Vejlederen har ordet  Samarbejde  Vejledningsaktiviteter  Kort om uddannelsessystemet  Uddannelsesparathed og.
Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Ollerup Efterskole Fagligt dygtige elever Mange vælger STX pga musikken Nogle har en musiker i maven Sociale udfordringer Personlige udfordringer Skolens.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Mulighederne i Jobcentret for unge med Aspergerdiagnose
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
UUV Køge Bugt Hvem er vi? Hvad er UUV?
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Præsentation af resultaterne fra
Velkommen til NP- netværkstemadag
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Brobygning – EUD og efterskolerne
Tilskud til inklusion og specialundervisning på almene efterskoler
- Vejledningen frem til sommer
Dagens program Du skal have kendskab til:
Børnebakkens Indsatser
SPS på ungdomsuddannelser
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Forældrearrangement Mandag den 18. september 2017.
Specialpædagogisk støtte
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Undervisning af elever med IT-rygsæk KCL foråret 2018
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Velkommen Dagens program.
Inklusion i Folkeskolen
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Forældremøde.
Dagens program Du skal have kendskab til:
Unge hørehæmmede i ungdomsuddannelser
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2013* 2013 % 2014*
Fastholdelseskaravanen
Hvad skal der ske nu på vores bibliotek? Lokalt oplæg
Anders Lundby – STIL Bjarne Frandsen, Efterskoleforeningen
Forventninger til jer forældre
Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d.
Foreløbigt valg af uddannelsesønske
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Velkommen Dagens program.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Autisme-messe Lørdag d. 1. juni 2019.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Oplæg om Sommerudflugt
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

SPS på ungdomsuddannelser Sine Eggert, specialkonsulent, Efterskoleforeningen E-mail: se@efterskoleforeningen.dk Tlf. 33179768/ 20767979

Hvad er SPS?  Specialpædagogisk bistand kan ydes til elever der som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære vanskeligheder for at gennemføre uddannelsen har et fagligt velbegrundet behov for specialpædagogisk bistand, som kan kompensere funktionsnedsættelsen

Hvilke uddannelser ydes der støtte til? STX (almen studentereksamen)  HHX (højere handelseksamen)  HTX (højere teknisk eksamen)  HF (højere forberedelseseksamen)  GSK (gymnasiale suppleringskurser)  EUD (erhvervsuddannelse)  SOSU (social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent)  PAU (pædagogisk assistent) KUU (kombineret ungdomsuddannelse)

Eksempler på funktionsnedsættelser Ordblindhed Psykisk funktionsnedsættelse Udviklingsforstyrrelser Angst, depression m.v. Svagsynede og blinde Hørehæmmede og døve Bevægelseshæmmede

Støtteformer : Hjælpemidler Programpakke/startpakke + instruktion og rammebevilling (ordblinde) Startpakker til svagsynede og blinde elever Høretekniske hjælpemidler Ergonomiske borde/stole til bevægehandicappede elever M.v.

Støtteformer: Studiestøttetimer Afholdes af en underviser på uddannelsesstedet. Underviseren/støttelæreren yder faglig sparring og vejledning, så eleven kan udvikle strategier, der støtter indlæring og fastholdelse af faglig viden. Der er tale om en pædagogisk assistance, som skal imødekomme elevernes særlige behov med henblik på at gøre deres læring mere effektiv. Ugentlig ramme; 1-5 timer Ydes typisk til elever med ordblindhed og psykiske funktionsnedsættelser

Støtteformer: Praktisk medhjælp Praktisk hjælp til bevægelseshæmmede er personlig assistance til for eksempel at komme rundt på uddannelsesstedet, få materialer op af tasken, flytte sig fra kørestol til almindelig stol, vende siderne i en bog og hjælpe eleven med at gå på toilettet, hente mad i kantinen og hjælpe med at spise.

Støtteformer: Støtteperson-timer (mentor) Støttepersontimer kan bruges til praktisk støtte på uddannelsen, vejledning og hjælp til planlægning. En støtteperson er en person, der har regelmæssig kontakt med eleven og yder praktisk støtte på uddannelsen, vejledning og hjælp til planlægning. Det kan for eksempel ske ved at støtte eleven i at: indgå i studie-/uddannelsesmiljøet  møde til tiden i det rigtige undervisningslokale (når den uddannelsessøgende er til stede på uddannelsesinstitutionen, ikke morgenvækning og lignende)  indgå i projektarbejde  omgås sine medstuderende på en rimelig facon. Ramme på 1-5 timer om ugen

Den gode overgang Informer ungdomsuddannelsen om elevens behov/vanskeligheder/styrker I elevens uddannelsesplan på optagelse.dk Direkte kontakt til den nye uddannelse (skriftligt/mundtligt) Den nye uddannelse kan søge tilskud, når eleven er optaget på sin uddannelse – sørg for overlevering af viden umiddelbart derefter

Den gode overgang - hjælpemidler Bevilgede hjælpemidler skal IKKE sendes retur til staten, hvis eleven fortsætter på en ungdomsuddannelse Eleven tager hjælpemidlerne med videre til ungdomsuddannelse Skriv gerne til den nye uddannelse og gør opmærksom på at eleven medbringer hjælpemidler Den nye uddannelse søger om en overflytning af hjælpemidlet Upload evt. ordblindetest i SPS2005, hvis man opdager behovet sent (og lad den nye uddannelse søge)

Hvor kan man læse mere? Spsu-net (til administratorer) http://spsu-net.spsu.dk Brugernavn: spsu1026 Adgangskode: s1026 Spsu.dk (til forældre og elever) www.spsu.dk SPS-bekendtgørelsen for ungdomsuddannelser (BEK 1377 (2013)) https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160631