Partnerskabsaftalen i praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inspirationstema: Børns rettigheder
Advertisements

Danidas PS program i Indien Hvad er erfaringerne? DIIS, 27. januar 2010.
Fra CPD til CPR Dancert Anders Elbek 5 september 2012.
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Støtte til energiprojekter
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
”Vi når målet – men hvordan?”
Præsentation på FS-møde d. 9. febr Tema: Kvalitetsparametre i de tekniske erhvervsuddannelser 1.Principper i uddannelsespolitikken 2.En model for.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Kodeks for offentlig topledelse
1 NAMMINERSORLUTIK OQARTUSSAT GRØNLANDS SELVSTYRE GOVERNMENT OF GREENLAND Naalakkersuisut Siulittaasuata Naalakkersuisoqarfia - Formandens Departement.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Etik Debat i Serviceteamet. Personlig etik (Tiltrædelseserklæringen og akkrediteringsdokumenterne) Operationel etik (Oplæg fra Serviceteamet)
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Der var engang…………….. Broen til bedre sundhed Preben Cramon, sundhedsfaglig chef, overlæge Region Sjælland.
Landsbyudvalg Bidrager til at igangsætte og understøtte udviklingstiltag i Skive Kommunes landsbyer og landområder - med fokus på, at der sker en udvikling.
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Fremtidens bistand - DIIS 21. januar FREMTIDENS BISTAND Er der et alternativ til Paris-erklæringen? Easterly om Sachs: ”An aid wall” har erstattet.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
OLIE- OG MINERALSTRATEGI Grønlands Arbejdsgiverforening – input til fremlagt:
Education for all The Dakar goals: Expand and improve comprehensive early childhood care and education NLS sektor for førskole og fritidshjem, Helsingør,
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
2. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
1. Opvarmning 2. Overblik: baggrund for rapporten 3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten 4. Analyse: rapportens effekt.
Initiativer under Uddannelsesplan II Initiativer under EUD – Brancheskolerne 2014.
Vejledning af efterskoleelever fra Grønland Arbejdsdeling ml. efterskolen og Det Grønlandske Hus Uddannelse i Danmark eller Grønland Erhvervsuddannelse.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Nye retningslinjer for Handicappuljen
DHF´s formål Stærke medlemsbaserede organisationer af mennesker med handicap, hvor kvindelige såvel som mandlige medlemmer har en reel mulighed for deltagelse.
Annual Investment Review
Investering i efterværn
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
d. 29. oktober 2015 Direktør Bjarne Hastrup
Orientering omkring Budget
Uddannelsesområdet i Grønland
Ændringer i uddannelsesstøttereglerne
Uddannelsesstrategi 2014 – fokus på vejledning
Centrenes opgaver og ansvar ift. de unges uddannelsesparathed
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
FOHNEU Præsentation af Federation of Occupational Health Nurses within the European Union, FOHNEU Den august 2017 ved FaSAMs seminar i Skagen.
Annual Investment Review
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
VIGTIGSTE RESULTATER SAMHØRIGHEDSPOLITIK FORDELE FOR BORGERNE VIGTIGSTE RESULTATER
Målopfølgning – Natur- og Miljøudvalget
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Royal Greenland A/S – Årsrapport 2017
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Partnerskabsaftalen i praksis v/ Astrid Maria Spring Öberg Departementet for Uddannelse, Kultur og Kirke

Formål ”Partnerskabet tager sigte på at bevare de nære og varige forbindelser mellem parterne og samtidig støtte en bæredygtig udvikling af Grønland*” Specifikke målsætninger*: at støtte og at samarbejde med Grønland om at imødegå de store udfordringer, det står overfor, især bæredygtig økonomisk diversificering, nødvendigheden af at forbedre arbejdsstyrkens kompetencer at bidrage til den grønlandske forvaltnings kapacitet til at formulere og gennemføre nationale politikker * RÅDETS AFGØRELSE 2014/137/EU af 14. marts 2014 om forbindelserne mellem Den Europæiske Union på den ene side og Grønland og Kongeriget Danmark på den anden side

Udgangspunkt Udgangspunktet for samarbejdet med EU er Naalakkersuisuts Uddannelsesstrategi og Uddannelsesplan II Overordnet målsætning*: … at bidrage til en højere levestandard og livskvalitet samt bæredygtig økonomisk udvikling gennem forbedret uddannelse, kompetencer og viden. Naalakkersuisut søger derfor at udvikle et inkluderende og sammenhængende uddannelsessystem fra førskole til videregående uddannelse… Naalakkersuisut har formuleret målsætningerne ud fra den overordnede opfattelse, at uddannelse er en altafgørende faktor for forbedring af produktivitet, bæredygtig økonomisk udvikling og personlig samt national selvstændighed. * PROGRAMMING DOCUMENT FOR THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF GREENLAND 2014-2020

Formelle krav Fire kriterier for udbetaling af budgetstøtte*: Der skal være beskrevet en sektorpolitik og en overordnet strategisk plan. I aftaleperioden skal fremdriften af sektorpolitikken være tilfredsstillende, og politikken skal være troværdig og relevant Der skal være stabile makroøkonomiske rammer samt en troværdig og relevant politik til at opretholde stabilitet Der skal være et troværdigt og relevant program for forbedring af offentlig økonomistyring samt tilfredsstillende fremskridt i aftaleperioden Der skal være gennemsigtighed i forhold til det offentlige budget, og informationer skal være tilgængelige, rettidige, omfattende og af god kvalitet *EU Budget Support Guidelines

Formelle krav Der skal være beskrevet en sektorpolitik og en overordnet strategisk plan. I aftaleperioden skal fremdriften af sektorpolitikken være tilfredsstillende, og politikken skal være troværdig og relevant Sektorpolitik: Programmeringsdokument Overordnet strategisk plan: 2-årig Action Fiche (2 årig plan, der følger op på målsætningerne i programmeringsdokumentet) Politikken: Uddannelsesstrategi- og plan (Greenland Education Programme II) Fremdriften: Annual Work Plan (AWP) + Annual Implementation Report (AIR), Policy Dialogue 2 gange om året *EU Budget Support Guidelines 11. januar 2011

Performance Assessment Framework (PAF) EU1: Share of children in preschool EU2: Share of professionals in preschool and elementary school EU3: 7th grade test EU4: Transition rate to education 1 year after elementary school completion EU5: Share of age group outside the education system EU6: Number of apprenticeships EU7: Enrolment EU8: Number of completions EU9: Completion rate EU10: Transition rate to education 2 years after GUX completion EU11: Transition rate to education 2 years after drop out EU12: Administrative staff completing training EU13: Education as a percentage of total expenditure EU14: Education level; share of 35 year olds with a qualifying education EU15: Job insertion EU16: Percentage of trade balance in GDP EU17: Percentage of the fisheries sector in total exports EU18: Long term residents among civil servants Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 04-04-2019

Budgetstøtten Der er afsat en rammebevilling på 217,8 mio. € (1,6 mia. kr.) til implementering af aftalen i perioden 2014-2020 Finansieringsaftale (Hvert år) Årlige faste udbetalinger (80 %, 186 mio. kr./år) Årlige variable udbetalinger (20 %, 5 indikatorer á ca. 10 mio. kr./stk.) Ca. 35 mio. kr. udbetalt i 2018 (baseret på resultater 2017) Teknisk assistance (1,8 mio. kr./år) Indikator Vægtning Baseline 2013 Resultat 2017 Målsætning 2017 7. klasses trintest 20 % 56,25 59.25 58,25 Andelen af folkeskolens afgangselever der indenfor 1 år går i gang med en uddannelse1 35,4 % 40,0 % 42,0 % Antal gennemførte1 960 999 996 Andelen som dropper ud af uddannelsen og indenfor 2 år går i gang med en uddannelse igen1 41,4 % 39,6 % 45 % Udgifter til uddannelse som % af alle offentlige udgifter2 25,8 % 25.3 % 25 % [1] EUD og GUX [2] Selvstyrets og kommunernes regnskab

Udfordringer Før- og folkeskoleområdet er et kommunalt anliggende Ejerskabsfølelse - der er langt fra bygd til Bruxelles Afrapportering kræver eksternt input Uddannelsesområdet er ikke isoleret Uddannelsesområdet er også afhængigt af indsatser på f.eks. arbejdsmarked- og socialområdet Tilgængelighed af relevant data på andre områder Performance Assessment Framework Indikatorer kan være svære at forudse Kohorteafhængige indikatorer kan svinge meget Fejlbehæftede indikatorer viser sig at være upålidelige Viser hvordan det ser ud - men ikke hvorfor Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 04-04-2019

Fremtidsperspektiv Afventer ny aftale for 2021-2027 Forhåbentlig på plads i foråret 2019 Nyt performance assessment framework Hvad skal vi måle på i næste periode? Øget fokus på internationalt samarbejde Island, Canada, USA Beslutning om udvidelse Overvejelser om, hvilke områder, der kan understøtte udviklingen i uddannelsessektoren 11. januar 2011