Formelle forhold ved arbejdet med SRP

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Opgaveskrivning Informationssøgning
Alexander V. Breum, Emil Rotzler og Christian Peter Berg.
Mini-kursus for 8.a og 8.b Efterår Alt for store overskrifter -Brug skriftstr. 16 -Brug gerne fed skrift Understregning og punktum i overskrifter.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Synopsis VIP3/2012.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
Evaluering og spørgetime. Søren Ulrik Thomsen: ”Det er april”. Fra Det skabtes vaklen Det er april, og de gamle mænd bryder sammen; de vil ha medaljer,
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet!
Videnskabeligt projekt
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
Den analyserende Artikel
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
StudieRetningsOpgaven
Krav til informationsformidling
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Informationssøgning og referencer
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
SSO – en rejse.
Formelle forhold ved arbejdet med SSO
Informationssøgning og referencer
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Formelle forhold ved arbejdet med SRP De higer og søger ikke altid i gamle bøger

Hvad skal jeg gøre inden jeg går i gang OPGAVE: OM STUDIERETNINGSPROJEKT  Nærlæs opgaveformuleringen Find de taksonomiske niveauer i opgaveformuleringen. Beskriv det tværfaglige i denne SRP. Lav ud fra opgaveformuleringen en disposition for opgaven. Skriv ud fra dine svar på arbejdsspørgsmålene et abstract. Find inspiration til din egen SRP på EMU. Læs din evaluering af arbejdet med SRO.

Sidelayout Sidelayout: Linjeafstand: 1½, Tegn med mellemrum: ca. 2400 pr side (fx Times New Roman 12 eller Calibri 11) Forside: På forsiden anføres: problemformulering (SRP: titel) og emne, dit og skolens navn, klasse og dato for aflevering. Sidehoved: det er en god ide at have et sidehoved hvor jeres navn og klasse står og skolens navn Sidetal skal selvfølgelig være der. Skriv gerne side:1/20 Husk at der ikke skal sidetal på abstract

Abstract Et abstract er et resumé, der kort sammenfatter hele besvarelsen. Resuméet skrives på engelsk. Formålet er at give læseren et hurtigt overblik over opgavens indhold.  Resuméet skal være overskueligt disponeret, indholdsmæssigt sammenhængende og skrevet på forståeligt og korrekt engelsk. Resuméet bør indeholde undersøgelsens problemstillinger og væsentligste resultater og konklusioner. Det engelske abstract fylder typisk omkring 8-10 linjer og indeholder ikke citater eller kildehenvisninger. Resuméet laves, efter opgaven er skrevet og skrives i ét afsnit.

Indholdsfortegnelse I indholdsfortegnelsen skal alle afsnitsoverskrifter opføres – også underoverskrifter. Meningen er at man skal kunne overskue dispositionen og nemt kunne finde frem til bestemte afsnit i opgaven. Derfor skal der angives sidetal for, hvor noget begynder. Husk derfor også at skrive sidenumrene på de enkelte sider.

Indholdsfortegnelse eksempel

Indledning I indledningen introducerer du dit emne og din problemformulering. Lad være med at bruge en side på at forklare, hvorfor du har valgt emnet, men gør i stedet rede for, hvordan du agter at løse den stillede opgave. Skriv i sammenhængende prosa, ikke i punktform. Skriv indledningen som det sidste i skriveprocessen. Længde: ½ til ¾ side.

Brødtekst I brødteksten viser og dokumenterer du dit arbejde. Husk at dele den klart op i underafsnit. Giv overskrifter til underafsnittene. Afslut hovedafsnittene med en delkonklusion, der sammenfatter afsnittets hovedpointer.

Afslutning/konklusion : Når dette punkt nås, skal de spørgsmål, som du rejste i indledningen være besvaret. Konklusionen skal være fagligt baseret. Den skal altså med udgangspunkt i problemformuleringen og dine delkonklusioner fortælle læseren i kort(!) form, hvad du er nået frem til som svar på de spørgsmål, du stillede. Du skal ikke bruge afsnittet til at underholde læseren med, hvad du selv har fået ud af opgaven. Længde: max 1 side.

Materialer og litteraturliste Det er et absolut krav, at din opgave er dokumenteret. ALT benyttet materiale anføres i litteraturlisten. Listen ordnes alfabetisk efter efternavn. I nogen fag bruges skelnes mellem primær- og sekundærlitteratur. Primærlitteraturen er det (tekst)materiale, der er genstand for din undersøgelse. Sekundærlitteraturen beskæftiger sig med dit primære materiale. Titler står i kursiv eller anførselstegn afhængig af, om der henvises til værk eller artikel.

eksempler For trykte værkers vedkommende er der tradition for at henvise på følgende måde: Forfatterefternavn, forfatterfornavn: Bogens titel [i kursiv], (evt. oprindeligt udgivelsesår) [i parentes], udgivelsessted, forlag, udgivelsesår. Ved antologier gøres følgende: Forfatterefternavn, forfatterfornavn: ”tekstens titel” [i citationstegn], (evt. oprindeligt udgivelsesår) [i parentes], antologiens forfatter/redaktør, antologiens navn[i kursiv], udgivelsessted, forlag, udgivelsesår For artiklers vedkommende gælder, at der er tradition for at henvise på følgende måde: Forfatterefternavn, forfatterfornavn: ”Artiklens titel” [i citationstegn], tidsskriftets navn[i kursiv], tidsskriftets nummer, udgivelsessted, forlag, udgivelsesdato/-år Benyttes elektronisk materiale gælder følgende ved henvisning: Forfatterefternavn, forfatterfornavn: ”websidens overskrift/titel” [i citationstegn], webstedets navn/overskrift/titel [i kursiv], websidens dato eller dato for sidste opdatering, websidens adress/link, dato for hvornår man har besøgt siden. Hvis der er tale om materiale, som du benytter meget, kan det være en fordel at anføre en let gennemskuelig for­kortelse i litteraturlisten, som du anvender, hver gang du henviser til værket i dine noter.

Eksempler Primærlitteratur Oehlenschläger, Adam: ”Guldhornene” (1802) i: Brodersen, Chr. N m.fl. (red.): Litteraturudvalg 1, Kbh, Gyldendal, 1963, s. 290-292. Forkortelse: Guldhornene (eksempel på antologi)   Sekundærlitteratur Andersen, Jens Chr.: ”Adam Oehlenschläger” i: Jørgensen, John Chr. (red.): Dansk forfatterleksikon, biografier, Gylling, Gyldendal, 2001, s. 341-342. Forkortelse: Forfatterleksikon (eksempel på artikel) Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd: Litteraturens Veje (1996), Kbh, Gads Forlag, 2000, s. 119-144. Forkortelse: Litteraturens Veje (eksempel på trykt værk) Olsen, Mette Elsig: ”Adam Oehlenschläger. Nordens digterkonge og sprogfornyer”, litteratursiden.dk, 27.11.2008, http://www.litteratursiden.dk/analyser/oehlenschl%C3%A4ger- adam, 26.03.2009. Forkortelse: Litteratursiden (Eksempel på elektronisk materiale) Ud over inddelingen i primær- og sekundærlitteratur kan litteraturlisten yderligere deles ind, så bøger og artikler står først, og ressourcer fra Internettet står sidst.

Eksempel på litteraturliste

noter Litteraturhenvisninger og andre noter: Litteraturhenvisninger er oplysninger til læseren om, hvor du har din viden fra. Hver gang du refererer eller citerer en andens synspunkter, skal du lave en reference, hvor du angiver præcist, hvor du citerer eller refererer fra. Almindelige, almengyldige oplysninger behøver du ikke at dokumentere bid for bid. I forbindelse med citater fra primærlitteraturen står henvisningen i parentes umiddelbart efter citatet. I forbindelse med citater fra sekundærlitteraturen samt henvisninger hertil anvendes fodnoter. I forbindelse med realkommentarer anvendes ligeledes fodnoter. Realkommentarer er uddybende kommentarer til det, du selv eller andre har skrevet, og placeres i noten.

Citater Korte citater indarbejdes i den sproglige sammenhæng og markeres med anførselstegn, mens længere citater (over 3-4 linjer) anbringes på en linje for sig selv med indryk, luft til den omgivende tekst samt enkelt linjeafstand. Citater skrives i kursiv eller med anførselstegn. ”De higer og søger I gamle Bøger, I oplykte Høie Med speidende Øie, Paa sværd og Skiolde I muldne Volde, På Runestene Blandt smuldnede Bene.” (Note)

Illustrationer og bilag Illustrationer: Illustrationer skal have et for opgaven fagligt relevant indhold og skal påføres en kildehenvisning. Bilag: I nogle tilfælde kan bilag være uundværlige i en opgave. Bilagene skal forsynes med sidetal og fremgå af indholdsfortegnelsen. Bilag kan fx være statistikker, grafer og illustrationer.

Tjekspørgsmål til SRP Tjekspørgsmål Ja Nej Har jeg besvaret alle dele af opgaveformuleringen?   Har jeg lavet en konklusion? Har jeg disponeret opgaven, så den har en rød tråd? Har jeg dokumenteret tilstrækkeligt med citater, henvisninger og brugt noter? Har jeg fået alt materiale med på litteraturlisten? Har jeg formuleret opgaven i et klart og sammenhængende skriftsprog? Har jeg læst grundigt korrektur?