Ringsted-Femern Banen - en del af fremtidens jernbanen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trafikprojekter i Køge-området Onsdag den 12
Advertisements

V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
orehoved Havn på falster
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
FORÆLDELSE Danske Byggeøkonomer 25. Maj 2009 ADVOKAT HANS LYKKE HANSEN
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Store infrastrukturprojekter - og muligheder for havnesektoren
Kortforsyningsseminar 24. marts 2009 Anne Buch-Larsen Kort & Matrikelstyrelsen Mail:
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
UDBUD.
Dato - Dok.nr.1 Engrosmodellen - Kort status Dialogforum
Højklasset busløsning på Frederikssundsvej
Fælleskommunal indsats på geodataområdet Jens Ole Back KL.
12. september 2006 Beslutningsgrundlag for sporområdet mv
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
Dansk Brodag 2012 Ny jernbanebro over Kongeåen på 2 uger ved Claus Christophersen Dansk Brodag.
KORINTH I.F. MULTIBANE.
FIL medlemsmøde torsdag 10. januar 2013 Orientering om arbejdet med Lyngby Idrætsby.
Rummelig VVM’er for konkrete projekter
Teknisk dialogmøde den 11. september 2013 Vinduespolering.
Ekstraordinært FÆLSU 5. februar Hej Hans Jørgen Jeg skriver til dig, da jeg efter at have læst Udbudsnyt tekniske basisinstallationer 03 føler mig.
Femern Bælt forbindelsen På vej mod en regeringsaftale!
Temaplan for vindmølleplanlægning i Norddjurs Kommune Workshop om vindmøller den 3. juni 2010.
Præsentation af forårs-sfo
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
Udbud af logistik og servicerelaterede biblioteksydelser til Koldingbibliotekerne Høringsmøde d. 27. maj 2015 Kolding Bibliotek, Slotssøvejen 4 Kl
Introduktion til programmet Ringsted–Femern Banen – Præsenteret af Jens Ole Kaslund.
Overenskomst 2011 – etårig overenskomst Orientering om væsentligste elementer i OK-forliget mellem DANSKE ARK, ARKITEKTFORBUNDET, Konstruktørforeningen.
Informationsmøde Velkomst 2.Orientering om økonomi på baggrund af de valgte modeller for indbetaling. 3.Spørgsmål + svar 4.Pause 5.Orientering.
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Undervisningsdag 2015 Undervisningsdag den 25. august 2015.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Leverandørmøde Snedker 20. april 2014 kl på Selandia.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Hvad skal kendetegne fremtidens Rådgivningsydelser ?
Gjerrild-Bønnerup Friskole Økonomiske Strategi
Ny bane Hovedgård - Hasselager Informationsmøde i Blegind Forsamlingshus tirsdag den 30. august 2016 kl
Borgermøde Vordingborg Kommune. Indledning  Vores værdier: Respekt, Samarbejde, Professionalisme.  MT Højgaard ønsker at bidrage til samfundsudviklingen.
Beslutningsproces og – grundlag for en fast Femern-forbindelse. Trafikdage Aalborg 2016 Kritisk vurdering af prognosegrundlaget v/ Knud Erik Andersen Politisk.
Engrosmodellen - Kort status
Sneplovsbeslag Reglerne er nu ændret, så der kan anvendes sneplovsbeslag i perioden 15. september til den 15. maj: Bil kan i perioden fra den 15. september.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Søndermarken Status på helhedsplanen
Udbudsforskrifter (UF) Vintertjeneste
Kvalitetsudvikling hvordan
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Undervisningsdag den 25. august 2015
Arbejdsgruppemøde for Holmen
OPP som effektiv samarbejdsform!
Orientering omkring Budget
OK18 Det kommunale og regionale forlig
Syddanmark følger op på trafikaftalen af 29. jan.
Socialtilsyn Østs takster for 2017
Markedsmodning, proces
TORSDAG DEN 7. DECEMBER 2017 KL
Proces for boligpolitik
Det kommende udbud – refleksioner og debat
Målrettet regulering og andet nyt om efterafgrøder 2019
Fra anledning til udvikling
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Jens Bo Rykov: Geodatastyrelsen
Høring af forslag til Budget
Bilag 6b Flytteprojekt – Overblik
Præsentationens transcript:

Ringsted-Femern Banen - en del af fremtidens jernbanen Med 200 km/t fra Ringsted til Femern – muligheder Tak for invitation - jeg er meget beæret over at få lov til at fortælle jer om mit projekt og forhåbentlig giver jer mulighed for at være med. 22.02.2019 Præsenteret for Netværket Syd af Jens Ole Kaslund

Ringsted – Femern Banen indtil nu 2008: Traktat mellem Tyskland og Danmark. A/S Femern Landanlæg betaler via statsgaranterede lån 2009: Projekteringslov og igangsættelse af tekniske analyser. 2011: Offentlig høring og høringsudgave af miljøredegørelsen.

Ringsted – Femern Banen indtil nu 2012: Høringssvar, miljøredegørelse og beslutningsgrundlag opdateret www.banedanmark/ringsted-femern 2013: Politisk beslutning om 200 km/t samt aktstykke for fremrykkede anlægsaktiviteter. 2014: Opstart af ”fremrykkede arbejder” 2015: Anlægslov vedtaget 28. april 2015 - endelig godkendelse af økonomi og tidsplan til efteråret Anlægsloven er vedtaget – men endelig beslutning inkl. tidsplan kommer først til efteråret. Tre store ting skal ryddes af vejen inden: Tyske miljøgodkendelse skal vise fremdrift EU-støtten skal være en passende størrelse Priserne på de 4 store tunnelkontrakter skal ned Det er planen dette sker i oktober/november

Ringsted–Femern Banen – mange fordele Resultat / fordele Flere afgange for både gods- og passagertog Reduceret rejsetid – under en time mellem Nykøbing og København – tæt på 2½ time mellem København og Hamburg Færre godstog over Fyn Større fleksibilitet i togdriften og øget regularitet Mere effektiv etablering af nye jernbaner Det er et af de projekter EU prioriterer og støtter økonomisk. Hvorfor gør vi alt det her Hvad er det vi gør Hvad mangler at blive besluttet

De mulige nye rejsetider Reduceret rejsetid De mulige nye rejsetider Hurtigste forbindelse I dag Reduktion Efter 2021 København – Næstved 0:49 0:15 0:34 Næstved – København 0:53 0:19 København – Nykøbing Falster 1:23 0:26 0:57 Nykøbing Falster – København 1:32 0:35 København – Hamborg 4:34 1:54 2:40* Hamborg – København 4:46 2:06 København – Hamborg uden stop - 2:31* Hamborg – København uden stop Historien om de tyske landanlæg *) Køretiderne til Hamborg forudsætter at de tyske landanlæg er fuldt opgraderet som aftalt, hvilket ifølge traktaten kan være op til 7 år efter åbningen af den faste forbindelse.

Projekter mellem København og Femern Bælt på jernbanen Ny bane København- Ringsted Nyt 55 km dobbeltspor 250 km/t Ved Ringsted Flyover Ny Storstrømsbro Elektrificering og hastighedsopgradering Køge Nord-Næstved Ringsted – Holeby Opgradering til 200 km/t og elektrificering Der sker rigtig mange ting sådan rundt om Vordingborg på Jernbanen også – nu har Niels jo lige fortalt om vejsiden Femern – anlægslov vedtaget – men beslutning udestår – forventes til efteråret (sept/okt har jeg hørt) beslutning er både frigivelse af økonomi og fastsættelse af tidsplan – også for mit projekt Tysk godkendelse EU-støtte Priserne på tunnelen skal ned

Ringsted–Femern Banen – et overblik Elektrificering Opgradering til 200 km/t Overhalingsspor til godstog nord for Glumsø, ved Orehoved og syd for Holeby Ekstra spor fra Vordingborg To-sporet fast bro over Masnedsund Midlertidige stationsanlæg i Orehoved og Rødby Havn Ny klapbro over Guldborgsund Ny station syd for Holeby Jeg har i det følgende lagt vægt på arbejdet mellem Næstved og Nykøbing Falster – men her det samlede overblik.

Generelt omkring arbejde ved spor i drift Langt de fleste entrepriser indeholder arbejder ved spor i drift Krav til uddannelse af medarbejdere Alle medarbejdere skal have ”pas på på banen”. Bemærk, at alle som arbejder på Banedanmarks arealer som ikke er offentligt tilgængelige, skal have dette kursus. SR2-arbejdsleder mv. Nogle firmaer er specialiseret i at levere sikkerhedsydelser Se mere på www.banedanmark.dk

Fremrykkede aktiviteter De fremrykkede aktiviteter giver muligheder allerede i 2016 18 vejbærende broer på Lolland og Falster. Aftale indgået med Arkil, arbejdet er i gang og forventes afsluttet i 2016. Facadeisolering. Første omkring 300 huse ud af 364 er færdige på Lolland og Falster. De 1200 huse på Sjælland er udskudt til endelig beslutning af projektet. Dvs. de efter planen vil begynde arbejdet i 2016. Nedrivning af bygninger. Første 12 bygninger nedrevet indtil nu. Flere planlagt i 2015 Perron på Vordingborg Station. Åbnede i december 2014 Pakkerne er sammensat så det er attraktivt for danske entreprenører at byde på opgaven.

Afsluttede eller næsten afsluttede udbud – hvor kan i byde jer til som underentrenører Under revidering Arkil 3 RevisedBAFO Arkil Igang Tidplanen generelt – vi skulle havde været i gang nu – men udbuddene er retilrettelagt således at aftalerne indgås fra oktober og kan håndtere udskydelser på et eller flere år Bropakke 1 – vejbærende broer på Lolland og Falster – 2014-16 Kontrakt indgået med Arkil A/S. Opstartet i marken i maj 2014. Første spadestik 2. september. Nedrivning af eksisterende bygninger. 12 bygninger er nedrevet. Hvis I er interesseret i dette kan i henvende jeg til mig Bropakke 2/3/4. – 3 bydere afgiver tilbud til efteråret EP – tildelt til Aarsleff – Siemens er netop underskrevet i dag Aarsleff - Siemens Alstom

Igangværende og fremtidige udbud – til inspiration Under revidering 5 FNT 5 FNT 5 af 6 PQ’ed 4 FNT 5 FNT Anlægspakker 1/2/3. FNT er modtaget fra 4 af de 5 Ny bro over Masnedsund. Forhandling gennemført Sejlrende – der skrives tilbud Spor – der skrives FNT Kong Frederik IX’s – der skrives FNT Stationer, Stærkstrøm og Nuværende Sikring udestår – her kan I være med når udbudene kommer Anlægslov fremlagt 25. februar 2015 – 1. behandling 18. marts 2015 – i går

Det er muligt at følge med på vores hjemmeside og dermed se hvem der vinder opgaverne Visse totalspærringer men også arbejde mens togene kører Vi kender p.t. ikke tidsplanen – derfor de gule felter

Meget arbejde vil være koncentreret i store spærringer – 2018 – 2020 eller senere Det ændrede spærringsmønster er ikke fastlagt endnu, men forventes at følge strukturen fra det tidligere besluttet: Mellem Ringsted og Næstved Halvt års totalspærring i sidste sommerhalvår (tidligst 2020). Øvrige spærringer vil være nat og weekendspærringer. Mellem Næstved og Orehoved. Totalspærring i 13 uger i næstsidste sommerhalvår (tidligst 2019) Falster og Lolland Tredje sidste år: Halvt års spærring mellem Orehoved og Rødby samt yderligere 2½ måned mellem Nykøbing F og Rødby i sommerhalvåret (tidligst 2018). Sidste år: 4½ måneds spærring mellem Orehoved og Rødby i sommerhalvåret. (Tidligst 2020) Øvrige spærringer vil gennemføres nat og weekend. Visse totalspærringer men også arbejde mens togene kører Vi kender p.t. ikke tidsplanen – derfor de gule felter

Vi er i gang - Tårngade 20.05.2015 Afleveret 29.04.2015