Projekt: Koncept til formidling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lærerprofessionen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Reformmesse på Sofiendalskolen
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Den åbne skole.
Portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Regional strategi og kompetenceudvikling
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Hanne Voldborg Andersen Ididakt En god dag for Peter.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
SkoleIntra og faghæfte 48
Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
”Blog som læringsplatform”
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
- Kom tættere på dit barns skolegang
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
It i folkeskolens matematikundervisning
It i undervisning og læring
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
TITLE 21st century skills Samarbejde Kommunikative færdigheder
Digital dannelse i gymnasiet
– hvordan får vi de ansatte med?
Præsentationens transcript:

Projekt: Koncept til formidling 2018-2019 Den hemmelige skrift Projekt: Koncept til formidling 2018-2019

Strategisk fokusområde: Den åbne skole Fremtidens kompetencer 21st Century Learning Skills: Kollaboration Problemløsning og innovation Videnskonstruktion Kompetent kommunikation Selvevaluering IT og læring - Undervisningsministeriet, Styrelsen for IT og Læring, 2017 Digital dannelse ”…evnen til at kunne begå sig socialt, etisk og kritisk i den virtuelle virkelighed og til at reflektere over digitale muligheder og udfordringer.” - Andersen, 2016 At styrke den lokale sammenhængskraft og bruge lokale ressourcer At udforske og udvikle samarbejdsflader At understøtte elevernes læring, trivsel, motivation og udvikling At udvide læringsrummet og skabe mere alsidig skoledag gennem praktiske og anvendelsesorienterede læringsformer At understøtte Fælles Mål for fagene, så eleverne kan blive skarpere på kildekritik og digital dannelse - Undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, 2017 Undervisningsministeriet, Styrelsen for IT og Læring (2017):” 21st Century Learning Skills”. Sidst redigeret af Hanne Heimbürger. Lokaliseret 18/8-2017 på http://www.emu.dk/modul/21st-century-learning-skills Undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (2017): ”Den åbne skole”. Lokaliseret 18/8-2017 på https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/den-aabne-skole Andersen, Anne A. (2016): ”Digital dannelse”. Lokaliseret 18/8-2017 på https://faktalink.dk/titelliste/digital-dannelse

WORK IN PROGRESS Hvordan? Formål og vision Samarbejde Via UV-lamper, usynlig skrift, mørklægning plus en ”gameplan” kan vi omdanne et eller flere lokaler til ”search and find rooms”. Mobilitet som nøgleord. Samarbejde Formidle viden til forskellige målgrupper med forskellige læringsstile via gruppearbejde Kaste lys over skolens læringsmål omkring den åbne skole på en anden måde Nytænke og skabe en mere involverende oplevelse, der tager udgangspunkt i leg/spil Skabe samarbejde mellem skoler og bibliotek Lave forskellige lokaler til læringsarenaer Målgruppe Indhold Materialer Fra idé til praksis (prototype) Projektplan Prototype med kildekritik til skoleelever i 2017 Fælles ansøgning til skole/kulturpuljen februar 2018 Projektet udrulles 2018-2019

Den hemmelige skrift Kildekritik & digital dannelse Lær det igennem leg læringsmål narrativ leg opsamling/ opgaver refleksion/ evaluering En forsker har udviklet en model til at bekæmpe de store firmaers udnyttelse af alle dine data på nettet. Desværre er forskeren på mystisk vis forsvundet? Men i tilfælde af at der skulle ske forskeren noget, har hun gemt sin model til alle os, der bliver udnyttet på nettet. Budskabet er skrevet med hemmelig skrift i lokalet. Eleverne skal sammen i grupper rekonstruere en kildekritikmodel skjult rundt omkring i det mørklagte rum. Modellen gennemgås efterfølgende i plenum og bruges på opgaver. Der afsluttes med refleksion og evaluering. IT-færdigheder Kritisk informationssøgning Læse multimodale tekster Orientere, agere, fokusere, reflektere Kompetencer til at agere etisk, socialt, konstruktivt , kreativt og kritisk i den virtuelle verden Bjerre, Margit. Københavns Hovedbibliotek. Lokaliseret 18/8-2017 på http://skrivopgave.kk.dk/artikel/kildekritik-0 Bundsgaard, Jeppe (2017). Digital dannelse. Aarhus Universitetsforlag.