Den glade skole på bjerget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
Set i forældreperspektiv
Kompetenceområde 1 • Får folk til at spille sammen • Motiverer og inspirerer folk til at gøre deres bedste • Viser tillid til, at folk kan løse opgaven.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
God trivsel = God læring
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Nu er der gået lang tid siden, I har hørt nyt fra os. Det beklager vi! Det er ikke kun fordi, vi har ligget på den lade side 
BP – dit og mit frihedsbrev. Muligt at leve et liv i frihed – pga
Jeg støtter barnet ved:
Hvor der er fokus på klimaet.
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Musik: Nightengale Serenade
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Relationer – Omgangstone
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Anonym Digital Rådgivning Erroll Marshall Pædagogisk projektleder.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Præsentation af forårs-sfo
Skolebestyrelsens skriftlige beretning skoleåret 2014/2015 Lindebjergskolen Lindebjergskolen beretning 2014/2015.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Plantens livscyklus og livsvarighed
Stress En folkesygdom?.
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Relations kompetencer
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Velkommen til Kulhuse!. Velkommen – og hvem er vi? Anne Louise Nanna.
Velkommen til Gjern Rideklub! Kære forældre og børn Hjertelig velkommen i Gjern rideklub. Vi håber, at du og Jeres barn/børn bliver glade for at færdes.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
814_Måne og sol, skyer og vind 1, S1 Måne og sol, skyer og vind og blomster og børn skabte vor Gud. Himmel og jord, alting er hans Herren vor Gud vil vi.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
…………Skal blive så dygtige som de kan
RUNDT OM RØDHALSEN.
Team Nordahl og Skibet Skole
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Verdens Bedste Mor Forår 2017
Rita Buhl 22. september 2018.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Den glade skole på bjerget. Duften af skole 2011 17.11.2011 v1

Hanen galer og en ny dag begynder - i den glade skole på bjerget. På vores bjerg vokser der mange forskellige blomster. De vokser tæt og kraftigt, og udgør et inspirerende liv for alle i nærheden af Hanebjerg Skole. De, der går forbi bjerget, glædes af den farvestrålende mangfoldighed, og den dag, deres børn er så store, at de skal i skole, går de hen til Hanebjerget. Folk kommer fra landet og byerne omkring Hanebjerg Skole, og opdager, når de er på skolen, hvorfor blomsterne er så specielle. Duften af blomsterne kan mærkes over hele skolen og bjergets bakker. Børn og voksne, der kommer på skolen, glæder sig over blomsterne, og hver gang nogen går forbi dem, lægger de mærke til dem, og hilser på dem. Ofte er det næsten umærkeligt, for det er jo travle mennesker optaget af deres hverdag, men blomsterne føler det, og de ranker ryggen og stråler. Og folk stråler tilbage til dem. På den måde vokser blomsterne året rundt, forår, sommer, efterår og vinter, og når en plante afblomstrer efter fantastisk vækst, er en ny allerede på vej. Både børn og voksne glæder sig over blomsterne og ved, hvor meget blomsterne betyder for, at alle har det godt. De ved, at det er blomsternes duft over det hele, den daglige kontakt med blomsterne og det at passe blomsterne, som giver hvert enkelt barn en særlig oplevelse af skolen, og hver enkelt voksen en særlig oplevelse af livet. Derfor passer vi blomsterne omhyggeligt, også de sarte og krævende. Om vinteren, når der ikke er varme nok i jorden i bjerget, og solen skjuler sit ansigt, gøder vi også og husker, hvordan blomsterne gør netop vores skole speciel, hvordan de giver os alle noget med hjem. 11-01-2019

De væsentlige analogier Blomsterne repræsenterer resultatet af vores anstrengelser for at skabe skole. Blomsterne er det, som gør netop Hanebjerg Skole speciel og forskellig fra alle andre skoler. På den måde repræsenterer blomsterne både de ambitioner vi har for vores skole, og de målsætninger der skal til for at få ambitionen til at leve. Blomsterne udtrykker altså skolens særlige tilgang til det at være skole. Børn og voksne er også en del af skolen og de vokser også op på skolen, og børn og voksne kommer og går i deres eget individuelle tempo. Blomsterne skyder op og blomstrer - og nogle forsvinder igen - i skolens tempo. Børn og voksne oplever blomsterne når de kommer på skolen, og de er selvstændige levende væsener, ikke blomster. Skolen er et væksthus; at lære noget er at vokse. Skolen ligger på bjerget, en fast grund der giver et løft til at komme op og se ud. Det giver udsyn til horisonten og et sikkert fundament at stå på. Fra skolen på bjerget får man udsyn til horisonten, til verden omkring os, til livet foran os. Det får børnene med fra skolen: udsyn til livet og et fundament at stå på videre frem. Hanen repræsenterer vores opmærksomhed. Hanen galer - forkynder - det der er værd at bemærke. Den galer når en blomst udvikler sig, den galer nok også når børnene udvikler sig Og den gør det haner gør, den passer opmærksomt på hele sit område - skolen. Blomst og duft: Det vi vil blive fattigere af at miste! Hvad er det som gør vores skole speciel, som er så væsentligt, at det skal nævnes her. Hvilken forskel gør det for vores skole? Stilk De bærende elementer! Hvad får netop denne ting til at hænge sammen og fungere godt for os? Rod Det vi gør i praksis! Hvilke handlinger er det, som sikrer os (giver næring til) vi også har denne blomst i morgen? 11-01-2019

Vores glade skoles blomster Den komplette unge Kompetent til livet Den glade skole Her hører jeg til Relationer der stimulerer Forskellighed er en styrke Profil-linjer i udskolingen Klar profil af afdelingerne Fælles visioner Tæt kontakt og positiv afsmitning Klar pædagogisk linie Læring og dannelse gjort let Æstetik i bygninger og miljø Stolte af at vise vore resultater Stærk faglighed Viden og netværk Partnerskaber Understøtter det særlige hos os 11-01-2019