Workshop om dansk-idéhistorie opgaven Ved Agnete Schütt, HTX Åbenrå
Fra læreplanen i idéhistorie 2017: 1.1 Identitet Idéhistorie B beskæftiger sig med udviklingen i menneskets måde at forholde sig til verden på, som den kommer til udtryk i anvendelse af teknologier og idéer i et historisk perspektiv. 1.2 Formål Faget giver eleverne viden om idéernes og teknologiernes samspil og historiske udviklingslinjer. Gennem undersøgelse af idéer, teknologier og begivenheder opnår eleverne kundskaber, som sætter dem i stand til at stille spørgsmål til fortiden, så de kan forstå og navigere i deres globale nutid og fremtid.
Idéhistorie Almenhistorie Teknologihistorie
a) Teknologi: Jernbanen, telegrafen Idéhistorie: a) Teknologi: Jernbanen, telegrafen b) Almenhistorie: Industrialiseringen c) Idéhistorie: Teknologioptimisme eller –pessimisme? Dansk: ”Jernbanen” af HC. Andersen, 1842 ”Maskinerne” af Johannes V. Jensen, 1901 Maleri: ”American progress” John Gast, 1872
Idéhistorie: Teknologi: Cyborgs Almenhistorie: Postmodernismen - Transhumanisme (idéen om at transcendere det menneskelige) - Eksistentialisme (idéen om at være menneske) Dansk: ”Cyborgs among us”, Dokumentarfilm fra 2017 ”Patienten” novelle af Peter Seeberg, 1962 ”Ville det være dårligt, hvis vi blev bedre?”, Kasper Lippert-Rasmussen, 2002
Fra SO-læreplanen om dansk - idéhistorieopgaven: Der tilrettelægges et projektforløb i dansk og idéhistorie. I forløbet arbejdes med kildekritik og med opbygning af en individuel skriftlig flerfaglig opgavebesvarelse, herunder brugen af kildehenvisninger, noter og litteraturliste. Forløbet har et omfang på mindst 24 timers undervisningstid. Der afsættes ca. 12 timers fordybelsestid til udarbejdelse af dansk-idéhistorieopgaven.
De 7 områder i studieområdet: Arbejdsmiljø Bæredygtighed Sundhed og velfærd Videnskab og teknologi Demokrati og medborgerskab Digitalisering, design og innovation Etik i teknologi, videnskab eller kommunikation