Workshop om dansk-idéhistorie opgaven Ved Agnete Schütt, HTX Åbenrå

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
HTX – teknisk gymnasium
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Det Internationale Område
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Fremtidens danske fødevareklynge
Praksisudviklings projekt Vellykkede samtaler i sammenhængende forløb
Fagets formål, fokus og fagmål
It sikkerhedskomitéen TEKNIK, POLITIK, ETIK - om PET, RET og ANSVAR v/ Linda Nielsen Formand for It-sikkerhedskomitéen.
Fagdidaktik A i historie
Ildsjælekonferencen 2009 Regionalt mødested for ildsjæle Den bæredygtige landsby Få inspiration til din indsats for et godt lokalsamfund Stikord fra Mona.
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Samtidshistorie på HHX
Kursusgang 6: Hvad er humaniora?
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.

Almen sTudieforberedelse - AT
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Dansk og historie i Studieretningsprojektet - efterår 2007 Fagkonsulent Susan Mose Fagkonsulent Torben Jakobsen.
Introduktion til erhvervscase
Fortællinger og genrer
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
Kanonforløb 2qy.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Innovation i AT/SO.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i biologi
Det Internationale Område
Innovation og fagligt samspil i biologi
Plastsolceller på ---> Demonstration af teknologien.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Projektets afdækning af velfærd og dens værdier: - Velfærd som normativ tanke - Begrebet ”velfærdsledelse” - En foreløbig definition af velfærdsledelse.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Faglig udvikling i praksis 2017
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Fagdidaktisk kursus i biologi
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Styrkede gymnasiale uddannelser
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsprojektet
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Spansk IT efter reformen.
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Studieområdet, htx (2017-udgave)
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Program for dagen Ankomst og kaffe
En introduktion af Otto
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Workshop om dansk-idéhistorie opgaven Ved Agnete Schütt, HTX Åbenrå

Fra læreplanen i idéhistorie 2017: 1.1 Identitet Idéhistorie B beskæftiger sig med udviklingen i menneskets måde at forholde sig til verden på, som den kommer til udtryk i anvendelse af teknologier og idéer i et historisk perspektiv. 1.2 Formål Faget giver eleverne viden om idéernes og teknologiernes samspil og historiske udviklingslinjer. Gennem undersøgelse af idéer, teknologier og begivenheder opnår eleverne kundskaber, som sætter dem i stand til at stille spørgsmål til fortiden, så de kan forstå og navigere i deres globale nutid og fremtid.

Idéhistorie Almenhistorie Teknologihistorie

a) Teknologi: Jernbanen, telegrafen Idéhistorie: a) Teknologi: Jernbanen, telegrafen b) Almenhistorie: Industrialiseringen c) Idéhistorie: Teknologioptimisme eller –pessimisme? Dansk: ”Jernbanen” af HC. Andersen, 1842 ”Maskinerne” af Johannes V. Jensen, 1901 Maleri: ”American progress” John Gast, 1872

Idéhistorie: Teknologi: Cyborgs Almenhistorie: Postmodernismen - Transhumanisme (idéen om at transcendere det menneskelige) - Eksistentialisme (idéen om at være menneske) Dansk: ”Cyborgs among us”, Dokumentarfilm fra 2017 ”Patienten” novelle af Peter Seeberg, 1962 ”Ville det være dårligt, hvis vi blev bedre?”, Kasper Lippert-Rasmussen, 2002

Fra SO-læreplanen om dansk - idéhistorieopgaven: Der tilrettelægges et projektforløb i dansk og idéhistorie. I forløbet arbejdes med kildekritik og med opbygning af en individuel skriftlig flerfaglig opgavebesvarelse, herunder brugen af kildehenvisninger, noter og litteraturliste. Forløbet har et omfang på mindst 24 timers undervisningstid. Der afsættes ca. 12 timers fordybelsestid til udarbejdelse af dansk-idéhistorieopgaven.

De 7 områder i studieområdet: Arbejdsmiljø Bæredygtighed Sundhed og velfærd Videnskab og teknologi Demokrati og medborgerskab Digitalisering, design og innovation Etik i teknologi, videnskab eller kommunikation