KNÆK KODEN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Videnskabsteori og faglige metoder
Kulturforståelse niveau C
Almen sTudieforberedelse - AT
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SRP 2014.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
SRP 2014.
Information omkring studieretningsprojekt I skal begynde at overveje område allerede nu 7. december skal I via blanket vælge fag og område Her skal I også.
AT-årsprøve 2.g.
Årsplan – en kort en lang
EKSAMEN OG PRØVER.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
KNÆK KODEN Erhvervsøkonomisk område Opgave 3. Erhvervsøkonomiske område opgave 3 Virksomheden Økologisk Børnelegetøj sælger bl.a. puslespil. Læs opgaveteksten.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Almen sTudieforberedelse 2017
Sprog og kultur PROJEKT hg2
KNÆK KODEN.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
KNÆK KODEN.
Erhvervsøkonomisk område Opgave 3
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Engelskfagets metoder
AT-eksamen 2018.
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Dansk-historieopgaven
Præsentationens transcript:

KNÆK KODEN

Tidsplan Tidspunkt Aktivitet 18. april 27. april 22. maj 22.-24. maj Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 27. april Valg af opgaveformulering 22. maj Kursus i informationssøgning, knæk koden 22.-24. maj Udarbejdelse af synopsis 23/5: Vejlederpanel i kantinen 8.00-11.20 Opgaven afleveres på Lectio under SO1 intern prøve d. 24/5 senest kl. 15.00 Juni Intern mundtlig evaluering 1.-3. juni (datoen meddeles i eksamensplanen)  

Sprog, Kommunikation og Kultur Opgaveformulering 1 Redegør for relevant kulturteori, fx Hofstede, som du vil anvende i nedenstående analyse. Foretag en sammenlignende analyse af tv-reklamer fra to af følgende sprogområder: dansk, engelsk, tysk, fransk eller spansk med henblik på kulturelle forskelle. I analysen skal du anvende kulturteori. Diskuter, om og hvordan de to landes kultur kommer til udtryk i reklamerne. NB: Du skal vælge reklamer inden for de sprogfag, du har på Tradium.   Du skal bruge disse reklamer: England: https://www.youtube.com/watch?v=I9O_DTTO9AE Tyskland: https://www.youtube.com/watch?v=Kmat3ojIKLg Spanien: https://www.youtube.com/watch?v=U4AoEl1X_AU Frankrig: https://www.youtube.com/watch?v=8YGE_pXjxLA USA: https://vimeo.com/136550203 Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=8RZJFsDQ3Z0 eller https://www.youtube.com/watch?v=OOpbrD7vib0

Taksonomi Redegørelse: at beskrive, gennemgå og forklare/give en begrundelse for noget Sammenlignende analyse: at undersøge to tekster, i dette tilfælde to tv-reklamer, og sætte dem op mod hinanden for at påvise, at de er ens eller forskellige og begrunde dette Diskussion: at undersøge og debattere ved at fremføre begrundelser for og imod

Faglige elementer Redegørelse for relevante kulturteorier Hofstede: løgdiagram De 6 dimensioner Alternative kulturteorier kan findes her: Kultur på arbejde (https://culture.systime.dk/) Fornyet fokus på kultur (https://fokuskultur.systime.dk/)

Faglige elementer Komparativ analyse Sammenlignende analyse af to tv-reklamer fra to lande (se opgaveformuleringen) med vægt på kulturelle værdier. Vælg to lande med forskelle i værdier og dimensioner og Sproglige og filmiske virkemidler Valg af metode

Faglige elementer Diskuter, om og hvordan de to landes kultur kommer til udtryk i tv-reklamerne. Indled evt. med en opsamling på ligheder og forskelle fra analysen Brug pointer fra redegørelsen og analysen til at diskutere, hvordan tv-reklamerne fra de to lande udtrykker/ikke udtrykker det pågældende lands generelle kultur – og hvorfor/hvorfor ikke Husk at koble kulturteori og sproglige og filmiske virkemidler i tv-reklamerne

Metode Hvad er metode? Man snakker om tre overordnede felter af metode Metode er de redskaber du bruger i de enkelte fag til at bearbejde dine kilder. Man snakker om tre overordnede felter af metode Samfundsvidenskabelig Humanistisk (Naturvidenskabelig)

Humanistisk metode Vi arbejder med kvalitative data Tekster, billeder, film, reklamer m.fl. Afhængig af, hvilken type materiale du arbejder med, skal du vælge en metode, der passer. Det kunne være:

Humanistisk metode Tekstanalyse Digtanalyse Kommunikationsanalyse Fiktion Sagprosa Digtanalyse Kommunikationsanalyse Retorisk analyse Sprog Argumentation Billedanalyse Kulturanalyse Filmanalyse Reklameanalyse

Litteratur Brug dine lærerbøger/kompendier: Dansk Fremmedsprog Evt. afsætning (målgrupper) Anden litteratur: Kultur på arbejde (https://culture.systime.dk/) Fornyet fokus på kultur (https://fokuskultur.systime.dk/)

Vægtning i opgaven Redegørelse bør fylde max. (20%) Analyse og diskussion kan enten vægtes ligeligt, eller I kan have fokus på analysen

Fri snak et par minutter Diskuter med sidemanden, hvordan du/I vil gribe opgaven an. Husk på, når din præstation skal vurderes, er det primært, hvad der sker ved eksamensbordet, der tæller. Så del bare gode ideer mellem jer nu.

Hvordan kommer du videre? Nærlæs opgaven Diskuter indhold/fokus Hvilke materialer mangler jeg? Få læst relevant litteratur igennem Lav en disposition/stikord/mindmap

Hvordan kommer du videre? Du kan her eventuelt aftale et møde med din vejleder eller kommunikere med vejleder elektronisk.  Tirsdag d. 23/5 i tidsrummet kl. 8-11.20 er der et fælles vejlederpanel til stede i kantinen, hvor du er velkommen til at søge vejledning. Onsdag d. 24. maj skal du oploade din opgave elektronisk på Lectio senest kl. 15. Husk at overholde tiden.

God arbejdslyst herfra!!!