KNÆK KODEN
Tidsplan Tidspunkt Aktivitet 18. april 27. april 22. maj 22.-24. maj Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 27. april Valg af opgaveformulering 22. maj Kursus i informationssøgning, knæk koden 22.-24. maj Udarbejdelse af synopsis 23/5: Vejlederpanel i kantinen 8.00-11.20 Opgaven afleveres på Lectio under SO1 intern prøve d. 24/5 senest kl. 15.00 Juni Intern mundtlig evaluering 1.-3. juni (datoen meddeles i eksamensplanen)
Sprog, Kommunikation og Kultur Opgaveformulering 1 Redegør for relevant kulturteori, fx Hofstede, som du vil anvende i nedenstående analyse. Foretag en sammenlignende analyse af tv-reklamer fra to af følgende sprogområder: dansk, engelsk, tysk, fransk eller spansk med henblik på kulturelle forskelle. I analysen skal du anvende kulturteori. Diskuter, om og hvordan de to landes kultur kommer til udtryk i reklamerne. NB: Du skal vælge reklamer inden for de sprogfag, du har på Tradium. Du skal bruge disse reklamer: England: https://www.youtube.com/watch?v=I9O_DTTO9AE Tyskland: https://www.youtube.com/watch?v=Kmat3ojIKLg Spanien: https://www.youtube.com/watch?v=U4AoEl1X_AU Frankrig: https://www.youtube.com/watch?v=8YGE_pXjxLA USA: https://vimeo.com/136550203 Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=8RZJFsDQ3Z0 eller https://www.youtube.com/watch?v=OOpbrD7vib0
Taksonomi Redegørelse: at beskrive, gennemgå og forklare/give en begrundelse for noget Sammenlignende analyse: at undersøge to tekster, i dette tilfælde to tv-reklamer, og sætte dem op mod hinanden for at påvise, at de er ens eller forskellige og begrunde dette Diskussion: at undersøge og debattere ved at fremføre begrundelser for og imod
Faglige elementer Redegørelse for relevante kulturteorier Hofstede: løgdiagram De 6 dimensioner Alternative kulturteorier kan findes her: Kultur på arbejde (https://culture.systime.dk/) Fornyet fokus på kultur (https://fokuskultur.systime.dk/)
Faglige elementer Komparativ analyse Sammenlignende analyse af to tv-reklamer fra to lande (se opgaveformuleringen) med vægt på kulturelle værdier. Vælg to lande med forskelle i værdier og dimensioner og Sproglige og filmiske virkemidler Valg af metode
Faglige elementer Diskuter, om og hvordan de to landes kultur kommer til udtryk i tv-reklamerne. Indled evt. med en opsamling på ligheder og forskelle fra analysen Brug pointer fra redegørelsen og analysen til at diskutere, hvordan tv-reklamerne fra de to lande udtrykker/ikke udtrykker det pågældende lands generelle kultur – og hvorfor/hvorfor ikke Husk at koble kulturteori og sproglige og filmiske virkemidler i tv-reklamerne
Metode Hvad er metode? Man snakker om tre overordnede felter af metode Metode er de redskaber du bruger i de enkelte fag til at bearbejde dine kilder. Man snakker om tre overordnede felter af metode Samfundsvidenskabelig Humanistisk (Naturvidenskabelig)
Humanistisk metode Vi arbejder med kvalitative data Tekster, billeder, film, reklamer m.fl. Afhængig af, hvilken type materiale du arbejder med, skal du vælge en metode, der passer. Det kunne være:
Humanistisk metode Tekstanalyse Digtanalyse Kommunikationsanalyse Fiktion Sagprosa Digtanalyse Kommunikationsanalyse Retorisk analyse Sprog Argumentation Billedanalyse Kulturanalyse Filmanalyse Reklameanalyse
Litteratur Brug dine lærerbøger/kompendier: Dansk Fremmedsprog Evt. afsætning (målgrupper) Anden litteratur: Kultur på arbejde (https://culture.systime.dk/) Fornyet fokus på kultur (https://fokuskultur.systime.dk/)
Vægtning i opgaven Redegørelse bør fylde max. (20%) Analyse og diskussion kan enten vægtes ligeligt, eller I kan have fokus på analysen
Fri snak et par minutter Diskuter med sidemanden, hvordan du/I vil gribe opgaven an. Husk på, når din præstation skal vurderes, er det primært, hvad der sker ved eksamensbordet, der tæller. Så del bare gode ideer mellem jer nu.
Hvordan kommer du videre? Nærlæs opgaven Diskuter indhold/fokus Hvilke materialer mangler jeg? Få læst relevant litteratur igennem Lav en disposition/stikord/mindmap
Hvordan kommer du videre? Du kan her eventuelt aftale et møde med din vejleder eller kommunikere med vejleder elektronisk. Tirsdag d. 23/5 i tidsrummet kl. 8-11.20 er der et fælles vejlederpanel til stede i kantinen, hvor du er velkommen til at søge vejledning. Onsdag d. 24. maj skal du oploade din opgave elektronisk på Lectio senest kl. 15. Husk at overholde tiden.
God arbejdslyst herfra!!!