Studieområdet, htx (2017-udgave)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
HTX – teknisk gymnasium
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Virkning (effekt på lang sigt) Resultater (umiddelbar effekt på kort sigt) OutputsAktiviteterRessourcer Udfordringer/problemer:
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Kulturhuse og folkeoplysning. Hvem er/var vi i By- og Kulturforvaltningen? Adm. direktør Økonomifunktionen Ledelsessekretariatet Rådmanden By- og Kulturudvalget.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Brobygning – EUD og efterskolerne
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Studieretningsprojektet
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Faglig udvikling i praksis 2017
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Dagens program Du skal have kendskab til:
Studieretningsprojektet
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Fagdidaktisk kursus i biologi
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Udbyder 50 erhvervsuddannelser – herunder EUX
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
En ny Forberedende Grunduddannelse
Fælles ledelsesgrundlag

Program Torsdag den 7. december 2017
Styrkede gymnasiale uddannelser
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Reformen.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
På stx og hf efter reformen
International økonomi for matematikere
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Teoretisk Pædagogikum
Er græsset også grønt om natten.
Ida Gå-hjem-møde: Branchen har brug for reelle energiberegninger
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Workshop om dansk-idéhistorie opgaven Ved Agnete Schütt, HTX Åbenrå
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Biologi, geografi og kemi på HF
Mundtlig eksamen – international økonomi B
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Studieområdet, htx (2017-udgave) Faglig udvikling i praksis (FIP) Forår – 2018 Introduktion - kort om nyt SO/SOP og dagens program.

Studieområdet – ny struktur. Delvist AT-struktur og delvist SRP, som vi kender det. Htx og hhx har SO/SOP og er ens i struktur Stx har SRP i ny form/HF har SSO

Studieområdet – lidt overblik Htx Fagligt indhold Studieområdet: 210 timer 6-7 forløb: Arbejdsmiljø Bæredygtighed Sundhed og velfærd Videnskab og teknologi Demokrati og medborgerskab Digitalisering, design og innovation Etik i teknologi, videnskab eller kommunikation herunder: Dansk-idehistorie opgave Studieretningscase Dokumentation Krav om studieplan og undervisningsbeskrivelse. Arbejdsformer Problemorienteret og projektforløb Faglige metoder og tværgående studiemetoder Prøveform Studieområdeprojekt: 50 timer (20 + 30 timer) A-fag + studieretningsfag Skriftlig opgavebesvarelse + mundtlig eksamination (helhedsvurdering)

Frihed til skolerne De enkelte forløb kan placeres som skolen ønsker det (dog afhængigt af indgående fag) Skolen kan vælge fagkombinationer inden for forløbene efter eget ønske Skolen kan oprette forløb efter eget ønske (4 obligatoriske, 2-3 vælges af skolen) Skolen kan tone forløb i forhold til studieretninger eller lokale muligheder

… og lidt krav Der arbejdes fortrinsvist problemorienteret og med progression Skolen udarbejder studieplan for disponering og indhold i studieområdet samt detaljeret undervisningsbeskrivelse. Få bindinger: SOP, Dansk/Idéhistorie, Studieretningscase

6. sem. 5. sem. 4. sem. 3. sem. 2. sem. 1. sem. SOP-eksamen: enten nov.-dec. eller mar.-apr. Studieområdeprojektet (SOP) 50 timer (20 + 30) Studieområdet (SO) 6-7 projektforløb (min. 4 af de nævnte i læreplanen) 210 timer Naturvidenskabeligt Grundforløb 45 timer Grundforløb i Produktudvikling 45 timer Ikke del af SO

Værd at bemærke ved det nye SO Reduktion af kompleksitet Studiemetoder fylder lidt mindre end før. De faglige metoder (i kombination) fylder mere Øget faglig fordybelse, da fagenes viden og metoder er i fokus. Der lægges op til en øget forståelse af fagenes metoder og viden og det bidrag fagene kan give til (flerfaglige) problemstillinger  Hvad kan fagene bruges til i samspil?  Refleksion over kvaliteten af den ”viden”, der produceres i samspil. Krav om dialog og samarbejde på tværs af forløbene jf. Progression og sammenhængsforståelse for eleven. Alle fag/projekter arbejder hen imod samme mål: Elevens kompetence til SOP.

Om at være problemorienteret i sin tilgang : At valget af relevante faglige metoder og viden afhænger af problemstillingen (problembaseret læring) At den problemorienterede tilgang forudsætter både særfaglige metoder og tværgående studiemetoder. Eleven skal kunne se, at det er ”problemet” (udfordringen) som styrer valget af faglighed (metode, viden) og ”greb” (studiemetode).

Profilering – dannelses-aspektet SO er på htx en række projektforløb der belyser nøgleproblemstillinger, der tilsammen styrker elevens almene og teknologiske dannelse. Teknologisk dannelse – et forsøg på indsnævring (inspiration fra det nye idéhistorie-fag på htx): Teknologisk dannelse betoner, at menneskets eksistens og plads i verden til alle tider er tæt knyttet til brug og udvikling af teknologier. At være alment dannet er derfor også at være bevidst om dette grundlæggende forhold ... Teknologisk dannelse og almendannelse er komplementære og gensidigt afhængige. Dannelse omhandler friheden til en selvoverskridelse, der ikke fører til selvtilstrækkelighed, men til ansvarlighed over for andet og mere end sig selv. Teknologisk dannelse er bevidstheden om, at denne selvoverskridelse er teknologisk betinget og teknologisk medieret. Det kunne i SO-sammenhæng være at: - opøve evnen til kritisk stillingtagen til teknologien og egne forestillinger om sammenhængen mellem menneske, teknologi, natur og kultur. - udfordre elevens forståelse af samspillet mellem teknologi og omverden. På den ene side er vores omverdenen formet af de teknologiske forbindelser, som vi indgår i. På den anden skubber vores idéer og skiftende behov udviklingen af nye teknologier. Teknologisk dannelse handler derfor om at eleven får en forståelse for, at teknologien ikke blot gør noget for os, men også gør noget ved os både på individ- og samfundsplan.

Dagens program: 10.30 – 11.30 Oplæg: Præsentation af den videnskabelige basismodel (DVB) V. Esben Nedenskov Petersen, Lektor, Institut for kulturvidenskaber, SDU. 11.30--12.15 Opsamling og konkretisering: Hvordan sikres bevidstheden om de faglige metoder og hvordan kan DVB indarbejdes med progression i SO-SOP? Debat, eksempler og forslag i plenum. 12.15 -13.00 Frokost 13.00 - 15.30 Workshop: Fra SO til SOP – det nye SOP. Studieområdets krav og muligheder som ramme for studieområdeprojektet (SOP). V. / Birgitte Merci Lund, Afdelingsleder, SDE-Vejle Tekniske Gymnasium og Dorte Blicher Møller, lektor, Aalborg Tekniske Gymnasium.   Der serveres kaffe og kage, fra kl. 14.15 15.30 – 16.00 Afsluttende kommentarer og evaluering