Indflydelse & interessevaretagelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Advertisements

TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
En konflikthåndterende kultur
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Tillid Temadag for AMIR
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Per Gravgaard Hansen Per Gravgaard Hansen Faglig sekretær Søfartens Ledere Forhandlingsteknik samarbejde og gode råd.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Det Sociale Kapitel
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere TR`ens rolle og rettigheder Valg af tillidsmænd  Valg af tillidsmand/mænd forudsætter hjemmel hertil i overenskomsten.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
Funktioner og roller i projekter
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
HR Løn og Personale Niels Jørgen Andersen.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
GL-MØDE OM AFSKEDIGELSER Oplæg ved TR. ER DER AFSKEDIGELSER PÅ VEJ?  De foreløbige meldinger fra ledelsen  Hvordan vil vi som lærerkollegium gerne have.
August 2008 PLUSTID - vil vi have det ? Det statslige område.
Fremtidens Arbejdsmarked Regeringens arbejdsmarkedskommission. Hvor skal fokus være set fra de private ansattes side? LO’s konference ”Fremtidens Arbejdsmarked”
Temadage og kurser ”Regler for honorering når ansatte skal på temadage og kursus, og hvad kan med fordel aftales, inden et bevilget uddannelsesforløb begyndes”
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Lederrollen Hvad betyder mest? Hvad er hjælpsomt? Hvor er der barrierer? Dig selv og din lederrolle Din egen leder Dit netværk Dem du leder Dine leder.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Temadag for TR.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Efterskoleforeningen
Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA
Indre By / Østerbro LokalMED
Overordnede bestemmelser
Overenskomst-forhandlinger 2018
Mere MOST - mindre fravær
Centralforeningen for Stampersonel
Hvordan får jeg indflydelse?
3. dag - Modul 1A Afskedigelse Evaluering (kl ) Lunchbox og tak for denne gang (kl )
OK18 Det kommunale og regionale forlig
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
2. dag - Modul 1A Samarbejdssystem TR-spil Områdeopdeling kommunal / privat Frokost (kl ) Pause (kl ) Festmiddag (kl )
X OK15 resultatet.
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Temakursus – tema: TR. Pres på TR-rollen. TRs rettigheder
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Indflydelse & interessevaretagelse TR-kursus Modul 1A Indflydelse & interessevaretagelse Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Indflydelse og interessevaretagelse Gruppearbejde om hjemmeopgaven Oplæg om TR’s rolle og interessevaretagelse Gruppearbejde om nye initiativer på egen skoler Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Hjemmeopgaven - TR refleksioner om forventninger Find sammen i grupper af 3 personer Et spørgsmål ad gangen - En taler og to lytter. Hvad forventer dine kolleger? 1 min. Hvad forventer arbejdspladsen? 1 min. Hvad forventer Uddannelsesforbundet? 1 min. Hvad forventer du selv? 1 min. Bliv i 3-mandspupperne og tal sammen om hvad der fylder mest lige nu – 10 min. TR position Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Den 1. aftale om tillidsrepræsentanter inden for jernindustrien fra 1900 Saavel for Arbejdsgiverne som for Arbejderne er det af den største Betydning, at den danske Jernindustri udvikler sig paa en sund og rolig Maade, saa at den kan hævde sin Plads over for den udenlandske Konkurrence saavel her i Landet som paa fremmede Markeder, og i Erkendelse af, at dette Maal bedst naas ved loyalt Samarbejde mellem begge Parter, saa at ikke tilfældige Aarsager frembringer Standsning i Driften eller på anden Maade indvirker forstyrrende på denne Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Formålet med oprindelige TR-rolle Fra ledelsesside: Bidrage til at sikre fredelige forhold på arbejdspladsen Fra lønmodtagerside: Talsmand for kollegerne Frontkæmper for at opnå aftalerettigheder og sikre gode vilkår for kolleger Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Udvikling af TR-rollen i store træk Fra frontkæmper til proceskonsulent I fællesskab med ledelsen rammesættende for den gode udvikling på arbejdspladsen (kompetenceudvikling, det psykiske arbejdsmiljø mv.) TR skal være lydhør og talsmand for kollegernes interesser og synspunkter TR skal være sparringspartner for ledelsen Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Ændret medarbejderrolle Forskellige opfattelser af lærerrollen Den Professionelle : Lønmodtageren: - Ønsker indflydelse og - Det er ledelsens ansvar at ansvar prioritere - Fokus opgaveløsningen i - Fokus på egen opgaveløsning i bred forstand - Er optaget af kvaliteten i - Ledelsen får den kvalitet, opgaveløsningen man vil betale for - Kompetenceudvikling er - Ledelsen må fastlægge den væsentlig nødvendige komp.udvikling - Medarbejderne ønsker indflydelse - Lønmodtagerne blander sig på skolens mål og strategi ikke i skolens prioriteringer Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Hvorfor medarbejderinddragelse? Fordele for skolen Fordele for medarbejderne Større engagement Højere produktivitet Bedre kvalitet Mindre fravær Større loyalitet Omstillingsparathed Mere udfordrende og afvekslende arbejde Mindre belastende arbejde Friere arbejdstider Højere løn Kompetenceudvikling Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Medarbejderinddragelse Plus-sum Nul-sum Minus-sum Ledelses- retten Ledelses-retten Ledelses-retten Deltagelse Kollektive aftaler Kollektive aftaler Konflikt Konflikt Konflikt Uddannelsesforbundet 01-01-2019

TR’s roller - TR’s opgaver TR skal fremme og vedligeholde gode og rolige arbejdsforhold TR er bindeled mellem ledelse og medarbejdere. TR er talsmand for kollegerne TR er bindeled til Uddannelsesforbundet TR’s forhandlingsopgaver: Den lokale løndannelse Arbejdstidsaftaler – ex. flekstid Aftaler om senior- og fratrædelsesordninger Aftaler om ansættelser i henhold til det sociale kapitel Fratrædelsesaftaler Uddannelsesforbundet 01-01-2019

TR’s roller - TR’s opgaver TR giver individuel støtte ved: Nyansættelser Sygesamtaler Tjenstlige samtaler Afskedigelser Den vanskelige samtale med en kollega Overgang til nye vilkår og regler TR’s samarbejdsopgaver: Gennem SU/MIO Planer for kompetenceudvikling Evt. i skolens bestyrelse Gensidig orientering og uformelt samarbejde med ledelsen Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Interessevaretagelse - Mandat og opbakning TR’s styrke afhænger af mandatet fra medlemmerne. Et stærkt mandat betyder en stærk TR og dermed en kollektiv optræden Jo flere medlemmer, jo stærkere mandat. Derfor er hvervning væsentligt. Tal med nye kolleger, så hurtigt som muligt. Inddrag kolleger mest muligt både. Forsøg at formulere bud på løsninger i fællesskab. Prioriter klub-/foreningsarbejdet Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Interessevaretagelse - Metode til afklaring af mandat Start med dig selv. Hvad mener du, hvad mener ledelsen, hvilke interesser er i spil Sæt gang i baglandet. Sæt overvejelserne i gang, indhent evt. ideer Arranger et klubmøde. Præciser at et mandat skal opnås Interview-fase. Spørg ind til interesser ikke standpunkter, lyt efter enighed Ide-fase. Mindre grupper, udforsk og lyt til ideer. Saml alt hvad der er enighed om. Handels-fase. Opstil byttehandler. Når alle får noget, er opbakningen større. Prioritering og aftaler. Hvad er aftalt, hvem gør hvad hvornår. Informer løbende og i forhold til de aftaler I har indgået Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Interessevaretagelse - Eksempelvis i en forandringsproces At varetage kollegernes interesser Stil spørgsmål til ledelsen Omsæt ledelsens informationer til konkrete situationer og spørg igen Kræv at ledelsen informerer Overvej hvad der er din opgave at informere om Informer og rådgiv kolleger Fortæl også om det, der ikke er afklaret Værn om gældende regler Aftaler/forståelser i strid med reglerne kan forfølges fagretligt Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Interessevaretagelse - Årsager til bekymringer Personlige bekymringer, hvor der skal gøres op med vaner, rolle- og arbejdsmønstre og faste normer Konsekvensbekymringer, hvor der er risiko for tab af status, privilegier og indtægt Informationsbekymringer, hvor mangelfuld information med uklare mål kan betyde misforståelser og negative reaktioner Implementeringsbekymringer, hvor kollegaer kan være bange for om eksisterende kompetencer rækker Samarbejdsbekymringer, hvor samarbejde med nye folk med andre kompetencer skaber usikkerhed 01-01-2019

Indflydelse - Netværk og redskaber Ledelsen – modpart og samarbejdspart Foreningen/klubben Netværk – interne og eksterne Sektionsbestyrelser, regionale netværk osv. Hovedbestyrelse Andet………… Uddannelsesforbundet 01-01-2019

Nye initiativer? Overvej (5 minutter)om du vil tage nye initiativer med henblik på at indfri egne, medlemmers og/eller ledelsens forventninger. TR position Uddannelsesforbundet 01-01-2019

TR position Nye initiativer? Find sammen i grupper af 3 personer Et spørgsmål ad gangen - En taler og to lytter. Vil du tage initiativer med henblik på at indfri: Dine kollegers forventninger? 1 min Ledelsens forventninger? 1 min Egne forventninger? 1 min. Bliv i 3-mandspupperne og forsøg at kvalificere hinandens forslag. Ca. 5 min pr. deltager TR position Uddannelsesforbundet 01-01-2019