Intelligent opgaveglidning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Baggrund for projektet
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Længst muligt i eget liv på plejecentre
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
New Insight - Noter til præsentation
Deltag i konkurrencen om at blive regionens mest succesfulde eller modigste initiativ på Center for Telemedicins konference den 11/ Beskriv jeres.
Tværregional konference 30. april 2014 Opgaveflytning i almen praksis – projekt fra Region Sjælland.
Netværk af forebyggende sygehuse
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
ICPC-2 og Datafangst ICPC kodning – Hvorfor kode?
Aftrapning af benzodiazepiner og cyklopyroloner
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Ledelse på tværs i VEST. Gødstrup Nye patienter i akutmodtagelsen Neurologi.
Implementering i almen praksis Projekt: Styrkelse af Tovholder-funktionen i almen praksis.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen TANDPLEJETEAMET OG OPGAVEGLIDNING LIF-TEMADAG
Tværsektorielt samarbejde omkring dele af KOL-Forløbsprogrammet
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Medicinsk visiterede akutmodtagelser - blå borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Hvordan kan jeg som personale inddrages i kvalitetsarbejdet og datafangst i min praksis? XMO-BRUGERFORENINGS ÅRSKURSUS 2013.
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Forandringsprocesser
v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
Uddannelseslæger i front
Facilitator projektet
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Datafangst – IRF 1.maj 2009 DAK-E ICPC kodning – Hvorfor kode?
KOL prævalens, opsporing og udredning
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Velkommen til Lægedage
KOL i almen praksis i Danmark
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
KOL i almen praksis. d d Hvad kan vi i almen praksis … Opsporing Udredning Behandling.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Ny teknologi og samarbejde med praksissektoren
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
1 DET KOMMUNALE SAMARBEJDE Jesper Lundh Almen praktiserende læge 17/09/2016.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Gruppen af Yngste Læger. Hvorfor ? Mere Kvalitet- og patientsikkerhed Læring og kompetenceudvikling Selvstændighed Fællesskabsfølelse Kollegialitet Arbejdsglæde.
Jobglidning. Jobglidning arbejdsstyrkens sammensætning lægeprognoserne.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
DAK-E Hvad er det? Kvalitetsudvikling Indikatorudvikling IT delen ICPC klassifikationen Datafangst / Sentinel Dansk Almen Medicinsk Database DAMD Kvalitetsrapporter.
NÆRVÆR i arbejdet. Nærvær i arbejdet Region Midt og Region Hovedstaden 18 arbejdspladser og 2000 medarbejdere  8 somatiske afdelinger  3 psykiatriske.
VÆRDIGHED VED LIVETS AFSLUTNING Perspektiver fra almen praksis Jytte Møller Jytte Møller, Oksbøl 1.
Hvad gør os arbejdsglade?
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin
DET KOMMUNALE SAMARBEJDE
Velkommen til Round Table
Kvalitetsudvikling hvordan
Afgangen fra FAM - stafetmetoden
10 minutters kollegial coaching før kundemødet
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Temadag Bloklæger almen medicin
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Udgående hospitalsfunktion til patienter med permanent kateter
Introduktion af projektet til Ledermøde for Ældre- og Sundhedsområdet
Personalemøde – opfølgning på MTU
Fra visitator til borgerkonsulent
Allergi I almen praksis
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Intelligent opgaveglidning Hvorfor og hvordan Store praksispersonaledag , Korsør den 5.4 2018 og den 17.4.2018

Hvem er vi Praktiserende læge Jacob Houmann-Hammer , Haslev Lægecenter Praksis sygeplejerske Kathe Nygaard Svarre, Haslev Lægecenter Teamkoordinator Sonja Rasmussen , POL-S

Aktualitet Stort tidspres i klinikkernes hverdag Lange ventetider for patienterne Behov for at frigøre tid så lægerne kan nå at se flere patienter på en dag

Gevinster ved opgaveglidning Økonomisk Person med mindre løn Person der kan udføre hurtigere / mere effektivt Kvalitetsløft Væk fra en person der har for travlt , ikke så kvalificeret ,ikke oplever opgaven som så vigtig Arbejdsglæde Jobberigelse Team-ånd På tværs Medarbejderfastholdelse Faglig opkvalificering

Udfordringer ved opgaveglidning Usikkerhed Både hos team , den der afgiver og modtager opgaven Behov for løbende dialog / forventningsafstemning Behov for forståelse på tværs af fagkulturer Behov for ekstra indsats i indkøringsperiode Stress ved medarbejder ved opgaveflytning Behov for tydelig begrundelse for overdragelse Forberedelse Løbende dialog

2 eksempler på opgaveglidning Hvorfor Hvordan Gevinster Udfordringer Hvad har vi lært Hvad kunne blive det næste Mit bedste råd til andre

Afskaffet telefontid hos lægerne Hvorfor? Aflastning af læger – frigøre flere lægetider Hvordan? Sygeplejesker og sekretærer blev oplært i visitation, både teoretisk og praktisk Kursus + Superviseret opstart instruks

Afskaffet telefontid hos lægerne Gevinst: Aflastede læger Udfordring for sygeplejerske og sekretærer, der tilegner sig nye kompetencer og viden + ansvar = arb. Glæde Udfordringer: Tid til oplæring, tid til supervision og spørgsmål Manglende tider – hvad så Lægerne ikke længere selv er herrer over deres kalender!

Afskaffet telefontid hos lægerne Hvad har vi lært? Forberedelse, forberedelse – løbende opfølgning og justering Erfarne personaler skal udfordres fagligt Mere selvstændigt arbejde = arb. Glæde Udfordringer når der er ventetider Idg fungerer det meget fint, vi har redskaber til at øge kapaciteten ved behov og der er god feedback til ledelsen.

Allergiudredning Hvorfor? Hvordan: Overset område, mange patienter, få specialister Ønske om systematik og bedre kvalitet i udredning og opfølgning samt behandlingstilbud Undgå Diprospan injektioner!! Hvordan: Udarbejdede en instruks til udredning og opfølgning, samt oversigt over patientforløb Sygeplejersker på kursus

Allergiudredning Gevinster: Høj ensartet kvalitet i udredning og behandling af allergipatienter – fokus på astma også! Faglig opgradering af sygeplejersker – stor specialistviden (spirometri, allergitolkning, SCIT og SLIT behandling) Sjove Faglige udfordringer (en sygepl. Deltog i advisory board vedrørende kursus for andre sygepl. En anden deltog i E-learning program vedr. allergiudredning og beh. I alm Praksis)

Allergiudredning Udfordringer: Hvad har vi lært? Indkøring af nye patientforløb i praksis med mange læger og mange personaler.. Få folk fra diprospan – pædagogisk udfordring. Tider til LFU, da kun ét spirometer Hvad har vi lært? Sjovt at arbejde med øget faglighed Det nytter – for patienterne

Hvad kunne blive det næste? Morfika samtaler Opsøgende hjemmebesøg v. sygepl. Årskontroller ved DM + KOL Kvalitetsopfølgning på specifikke patientgrupper – indkalde til årskontrol eller lign. Masser af andre sjove ting – kun fantasien sætter grænsen

Gode erfaringer motiverer / inspirerer til videre udvikling Hvad er jeres bedste erfaring med opgaveglidning ? Hvad gjorde det til en succes ? Hvad krævede det af dig ? Hvad krævede det af andre ? Hvad kunne være det næste skridt ? Hvad vil det kræve af mig, teamet, ledelsen ? Hvordan kan jeg bruge andres gode erfaringer ?