Kan man få indflydelse på en lov?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Pædagogisk behandling af børn og unge med psykosociale problematikker, baseret på kognitiv terapi Århus Folkeuniversitet 2007.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Når to mennesker gør det samme… …og så alligevel ikke.
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
Lederudvikling.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Psykosocialt arbejde med ”umotiverede” unge
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Alléskolen. Skolen - 12 elever pr. klasse - 30 t. pr. uge incl. lektiehjælp - 2 lærere til hver klasse - Kontaktlærer til sagsbehandelere m. fl.
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Procedurelle krav Krav om at følge en bestemt procedure, indsamle bestemte oplysninger og/eller nedfælde dem på en bestemt måde i det dokument, som er.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
København Dias 1 Hvad er meningen med behandling? KABS konference ’Stofmisbrug 2008’ Steffen Jöhncke Seniorrådgiver Antropologisk Analyse.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Datasikkerhed og Kryptologi Ivan Damgård, Datalogisk Institut, Århus Universitet.
Procesværktøjer.
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Skole- og dagtilbudsafdelingen Systemisk anerkendende praksis - Vi er godt på vej! Vejlederuddannelsen Introdag.
Den gode historie Sådan finder vi på 24timer dagens historier ”Dét er en god historie!” Emma Gad for kommunikationsfolk.
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
TEMA Læring og læreprocesser AVG /
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Relationelle Kompetencer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Glostrup Kommune. Peter Sørensen. Formand for Social- og Sundhedsudvalget. Formand for Handicaprådet.
Selvet som fokus i coaching – set ud fra Søren Kierkegaard Susanne Ploug Sørensen
EMPOWERMENT baner nye veje i guldborgsund kommune
Tak for invitationen Christina sylvest Projektleder i
De ti bud Jeg er Herren din Gud. De første bud Gud talte alle disse ord: »Jeg er Herren din Gud, som førte dig ud af Egypten, af trællehuset. Du må ikke.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Nye Begyndelser Amagerbro Frikirke – 13/3-16. Rom. 12:1-3 Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende.
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Cph Volunteers Giv en hånd til København. Derfor er vi her : For at kvalificere København til på bedre vis at kunne håndtere primært store, internationale.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Social Farming Dagens program / citat NUZO
Hvordan skal vi leve som kristne i hverdagen
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Konceptmodel – køreplan for hvordan vi vil drive vor virksomhed
Hvad er vigtigst? Tillidsvalgtes opgaver
Til et åbent liv i tro og tillid
Filosofi i Filosoffen.
“Glæd jer altid i Herren!” (Fil 4,4).
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Kan man få indflydelse på en lov? 29. december 2018 Lars L. Nielsen, PrimeTime Kommunikation Kan man få indflydelse på en lov?

Ja ! Men det kræver strategi, NETVÆRK & tålmodighed 29. december 2018 Ja ! Men det kræver strategi, NETVÆRK & tålmodighed

5 Betingelser: Din ide skal være til fordel for samfundet 29. december 2018 5 Betingelser: Din ide skal være til fordel for samfundet Din ide skal være dokumenteret Din ide skal være politisk bæredygtig Din ide skal være timet rigtigt Du skal have et godt netværk

Betingelser: Din ide skal være til fordel for samfundet 29. december 2018 Betingelser: Din ide skal være til fordel for samfundet Argumenterne skal være i orden i forhold til de politiske krav. Skal være til fordel for samfundet. Du skal kunne dokumentere samfundsfordelen. Alle andre muligheder skal være undersøgt. Din ide skal være dokumenteret / gennemregnet Der er strenge krav til de økonomiske argumenter. Og der er næsten altid økonomiske konsekvenser Du skal derfor acceptere og forstå Slotsholmens budgetlogik Du bør undgå overraskelser – dobbeltcheck derfor

Betingelser: Din ide skal være politisk bæredygtig 29. december 2018 Betingelser: Din ide skal være politisk bæredygtig Skal kunne passe til den aktuelle politisk stemning Skal kunne passe både til regeringen og forligspartiernes krav Der kan være forskelle på krav, afhængig af det enkelte ministerium. Byg gerne en koalition op. Politikerne skal have æren Din ide skal være timet rigtigt Du skal kunne kende processen og kende din besøgelsestid. Det tager tid, men du kan også være heldig. Hav tålmodighed

Betingelser: Du skal have et godt netværk 29. december 2018 Betingelser: Du skal have et godt netværk Vigtigt med en politisk ven, som kan føre sagen hele vejen for jer. Vigtigt, at du identificerer alle stakeholdere Vigtigt, at du kender personer i alle dele af processen Vigtigt, at du identificerer processen Undervurder ikke nødvendigheden af et netværk

Køreplan - når din ide opfylder de 5 betingelser 29. december 2018 Køreplan - når din ide opfylder de 5 betingelser Lav en pakke med dokumentation og hand-outs Start med en politiker eller central embedsmand, I kender Helst et regeringsparti Start i god tid, hvis det er en hel ny ide Byg en koalition op

Brug din Kierkegaard At man, naar det i Sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaa mere end han - men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaar. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende, saa er det, fordi jeg er forfærdelig stolt, saa jeg i Grunden i stedet for at gavne ham egentlig vil beundres af ham. Men al sand Hjælp begynder med Ydmygelse: Hjælperen maa først ydmyge sig under dem, han vil hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste, at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have uret, og i ikke at forstaae, hvad den Anden forstaar. Søren Kierkegaard: ”Brudstykker af en ligefrem Meddelelse". (1859)