Systemejer organisation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt: <indsæt projektnavn>
Advertisements

Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Ændringsforslag til lovforslag L1 §12. stk 4 Grupperådsmøde •Oprindeligt forslag Tilføjes til §12, stk. 4: ”Kopi af indkaldelsen med dagsorden og bilag.
Systemejer organisation.
Projekt: <indsæt projektnavn>
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Forslag til Gårdbestyrelsen
IM-Strategi.
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Illustrationer til undervisningsbrug
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
It-ledelse for ikke-it-chefer
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Tillid Temadag for AMIR
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
UVA Præsentation UVA A A R H U S U N I V E R S I T E T Datakontoret Projektsekretariatet Velkommen  Disposition  Systemets kontekst og formål  Primære.
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Michel Sassene, projektleder
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Digitaliseringsstyrelsen
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
IT workshop 30. september 2004 Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Et par tommelfinger regler.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.1.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
VISION HVAD vil vi stræbe efter: HVORDAN når vi frem: HVILKE ‘områder er relevante: Oprettelser af projektorganisation – de overordnede rammer STRATEGI.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Præsentation af systemejerens ansvar
KIGO og kommunernes opgaver
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
AARHUS UNIVERSITET 1 Formel aftale mellem Health, Aarhus Universitet og Region Midtjylland
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Mål- og resultatstyring
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Mål- og resultatstyring i Beskæftigelsesministeriet Rigsrevisionens nationale konference 5. november 2015 Søren Kryhlmand.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
1 EA governance i Grønland  Dansk ITs EA konference  12 november 2013.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
OLIE- OG MINERALSTRATEGI Grønlands Arbejdsgiverforening – input til fremlagt:
Brobygning til uddannelse Seniormanager Andreas Nikolajsen København, 9. januar 2014 Opstartskonference om kontanthjælpsreformen.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. JUNI 2016 AARHUS UNIVERSITET AU FÆLLES BESLUTNINGSMODEL - FOR PROJEKTER DER KAN INVOLVERE AU IT VEDTAGET.
Initiativer under Uddannelsesplan II Initiativer under EUD – Brancheskolerne 2014.
IT Strategi og status Temadag - økonomi Indledning Ældre Sagen udvikler dig til en digital virksomhed IT er en central del af Ældre Sagens service og.
Kontraktstyring på Arbejdsmarkeds-styrelsens område
Informationsmøde Den nationale henvisningsformidling
Fra væg-til-væg til øko-system
Overordnede bestemmelser
Justering af Natura 2000-områdegrænser
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Digitalisering i den offentlige sektor
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
AAU roller og ansvar i digitalisering
Administrativ organisering
KL’s arkitekturrådsmøde
Borgerens adgang til egne data
Statens HR – Implementeringskoncept
Adresseprogrammet - styregruppemøde
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Systemejer organisation
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Systemejer organisation Grønlands Selvstyre/Digitaliseringsstyrelsen

Hvorfor opretter Grønlands Selvstyre en systemejerorganisation? Forbedring af brugernes oplevelser af fagsystemer. Mere effektiv samspil mellem systemer og det daglige arbejde. Styring af aftaler mellem leverandører og Selvstyret. Regelmæssig dialog mellem systemejere og beslutningstagere. Struktureret koordination af ændringstiltag. Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 29-12-2018

Systemejer organisation Afgrænsning Systemejer organisationen er en del af Selvstyrets driftsorganisation. Systemudvikling sker i projekter, der følger den FællesOffentlig Projektmodel, FOP Systemejer organisationen er primært til fagsystemer og skal sikre at enhederne er ansvarlige over deres respektive fagsystemer. Systemstyregruppen(enhedschef sammen med Digitaliseringsstyrelsen) har beslutningskompetencen. Systemejer organisationen kan fremsætte ændringsforslag angående systemer. Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 29-12-2018

Systemejer organisationen Opbygning For hvert større IT-system og hver gruppe af mindre IT-systemer skal der identificeres: Systemejer Kontaktoplysninger på leverandør(er) Systemejere og digitaliseringsstyrelsen er en del af en styrelses eller et departements Systemstyregruppe. I selvstyret er der ca. 100 IT-systemer, og der er 17 styrelser og departementer. De 17 systemstyregrupper mødes i gennemsnit en gang i kvartalet eller oftere efter behov. Systemstyregruppernes formænd er enten Departement- eller Styrelseschef (eller en af disse udpeget person med direkte reference til chefen). Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 29-12-2018

Systemejerskab Formål Overordnede formål: At sikre ledelsesmæssig fokus på at alle vores it-systemer understøtter forretningen og at brugen af dem skaber optimal værdi forretningen. Systemejerskabet placerer ansvaret for hvert it-system hos den relevante chef/leder i organisationen, primært med henblik på at sikre: optimal ressourceanvendelse i forhold til systemet sikker drift og vedligeholdelse høj datakvalitet implementering af effektive arbejdsprocesser sikker daglig brug overholdelse af relevant lovgivning styr på kontrakter og aftaler i forbindelse med systemet Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 29-12-2018

Systemstyregruppens ansvar Opgaver:  At tage beslutninger om systemændringer Godkendelse af systemstrategien og systembudget Ansvarsområder: Registrering af data vedr. systemportefølgen fx dataejerskab, systemejer, kontraktlige forhold. Godkendelse af Service Level Agreements Godkendelse af system­ og release strategien (specielt i forhold til selvstyrets IT-Infrastruktur) Prioritering og godkendelse af systembudget Initiering af projekter for nye systemer eller væsentlige systemændringer (videresendes til Selvstyrets udviklingskoordinering, Digitaliseringsstyrelsen) Andre valg, fx backupbehov, datasikkerhedsbehov Nedlæggelse af systemer Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 29-12-2018

Forslag til dagsorden for et systemstyregruppemøde. Godkendelse af referat fra sidste møde Opdatering af systeminformationer (gennemgang af systeminformationerne for de systemer, som er repræsenteret i denne systemstyregruppe, fx ejer repræsentant, version, ændringslog mv.) Beslutningsforslag i løbende drift Nye SLA’er Nye Releases Kontraktjusteringer Driftsbudget Væsentlige ændringer (nye systemer, nye leverandøre mv.) Vurdering af om der skal nedsættes en separat projektgruppe og om Digitaliseringsrådet skal inddrages samt økonomien i ændringen. Eventuelt Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 29-12-2018