V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Inddrag nu Kick-off møde
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Integrated Children’s System
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Centrale initiativer vedr. stofbrugernes helbred Sundhedsministeriet by proxy.
kursusmateriale til plejefamilier
Konference – plejefamilier Rekruttering – ny viden, kommunal organisering og samarbejde, uddannelse Den 22. november 2010.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Paradigme 2.0.
Hovedpunkterne i en ny strategi
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Afrapportering fra netværket for børn og unge Margit Næsby, Børn- og Ungechef.
Af: Sarah greve og Anja Cichon
Akutplejefamilier i Københavns Kommune v. konsulent Lene Christiansen
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Århus Kommune Socialforvaltningen Møde i Socialudvalget 11. november 2010 Tilsyn.
Hvad er det nye Socialtilsyn? Oplæg ved Socialtilsyn Hovedstaden den 24. april 2014.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Familieplejecentret Aarhus Kommune Status på Familiepleje.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Temadag for TR.
Strukturreformen i Danmark
Nye retningslinjer for Handicappuljen
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Dialogmøde om træningspakker målrettet mennesker med demens
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
SUF - gevinstrealisering
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Investering i efterværn
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Informationsmøde Plejefamilier
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Grundkursus i at være plejefamilie
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Frederiksberg den 15. august 2019
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard. Satspulje projektet. V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.

Initiativer. Opstartsforløb for plejefamilier (pulje). Samarbejder mellem døgninstitutioner og plejefamilier (pulje). Netværk til plejefamilier og anbragte børn (pulje). Nye plejefamilietyper. Afskaffelse af konkrete godkendelser. Ny model for udgiftsdækning af netværksplejefamilier. Ny vederlagsmodel. Ensartet godkendelsesforløb. Nyt nationalt grundkursuskoncept. Redskaber. (Kilde: Socialstyrelsen). Det samlede satspuljeinitiativ (med 9 delinitiativer) har derfor overordnet til formål at løfte plejefamilieområdet og sikre mere kvalitet i plejefamilieanbringelserne.

Formål. Opstart januar 2018 (Projektperiode 2018-2021). Godkendelse af plejefamilier sker på baggrund af en ensartet forståelse og tilgang på tværs af landet. Godkendelse af plejefamilier styrkes og sker på et vidensbaseret grundlag. (Kilde: Socialstyrelsen). I projektet er der udvalgt 1 leder/mellemleder og 1 tilsynskonsulent fra hvert Socialtilsyn i DK. Der sidder herudover flere forskellige arbejdsgrupper, som består af teoretikere, praktikere (pædagoger, psykologer mm) som skal bidrage med forskellige arbejdsredskaber (vender tilbage til det). Herudover sidder der et antal medarbejdere fra Socialstyrelsen, som faciliterer og sammensætter det materiale, som gruppen peger på. Arbejdsgruppen drøfter og diskuterer sig frem til ”best practice” og Socialstyrelsen tager materialet og laver bla. ud fra det anbefalinger. Faktum er, at der har været forskellige måder at godkende nye plejefamilier på – det handler om alt fra rækkefølge i processen, hvem der afholder kursus, til antal besøg, Det har der selvfølgelig været fokus på, og det er en del af projektet, at der skal være ensartet godkendelse på tværs af landet og Socialtilsyn. Som en del af det peges der på, at godkendelsen skal ske på vidensbaseret grundlag, hvilket betyder, at der skal være evidens og teoretisk forankring i den måde man godkender på – fx hvad der ligger til grund for særlig opmærksomhed (afslag eller godkendelse) – hvem der godkendes til hvilken godkendelsesrammen (alder, belastningsgrad mm). Godkendelseskonceptet danner også grundlag for at kommunernes anbringelser i højere grad målrettes, så flere børn anbringes i plejefamilier, der har rette kompetencer til at imødekomme barnets problemstillinger.

Nyt grundkursus. Grundkurset skal afvikles som en integreret del af godkendelsesforløbet. Formålet udvides: Viden til plejefamilierne og informere socialtilsynene om ansøgernes kompetencer. Ensartet, vidensbaseret indhold: Fælles undervisningsmateriale, indhold opdateres ift. aktuel bedste viden. (Kilde: Socialstyrelsen). Der peges på, at grundkurset skal være en del af godkendelsesforløbet, hvilket betyder, at ansøgerne klædes bedre på til at fornemme den opgave, der ligger på den anden side af godkendelsen. Det betyder også, at der kan være ansøgere der bliver klar over, allerede tidligt i forløbet, at de ikke ønsker at ansøge alligevel (børnene er ikke robuste nok, man ønsker måske ikke at opsige sin stilling eller omvendt man ønsker det, øget fokus på de dilemmaer det stiller ansøger-familien i). Det betyder samtidig, at Socialtilsynet får øget fokus på ansøgernes kompetencer (herunder mulighed for at møde ansøgerne både i deres hjem – men også i Socialtilsynet til kursus), hvilket er med til at kvalitetssikre den vejledning ansøgerne kan få fra Socialtilsynet (godkendelsesramme, robusthed i familien), fordi der kommer bedre kendskab. Materialet der samles er som altid fuldstændig transparent/gennemsigtigt for ansøgerne, det bliver lagt frem og afstemt forud for godkendelse eller afslag. Som det ser ud lige nu er der ikke så meget ændret for Socialtilsyn Øst, fordi vi allerede har integreret grundkursus i godkendelsesforløbet, og allerede tilbage i 2015 traf valg om, at det mente vi var best practice. Ensartet vidensbaseret indhold: I arbejdsgruppen er vi allerede nu gået i gang med at diskutere fælles undervisningsmateriale dels på baggrund af det gamle materiale som tilsynene hver især har haft, men i høj grad også på baggrund af aktuel bedste viden.

Redskaber Guide til afdækning af ansøgernes mentaliseringskompetencer. Guide til inddragelse af ansøgernes egne børn i godkendelsen. Guide til observation af familiedynamik. (Kilde: Socialstyrelsen). Der arbejdes i øjeblikket med guides xxx Refleksivt forum - VABU

Fælles godkendelseskoncept. Fælles centrale elementer – der er væsentlige i forhold til at understøtte en kompetent og ensartet godkendelsesproces af plejefamilier på landsplan. Redskaber – fælles metodiske tilgange. Nyt grundkursus – som integreret del af godkendelsen.

Nye plejefamilietypologier. Almene plejefamilier. Forstærkede plejefamilier. Specialiserede plejefamilier. De nuværende belastningsgrader skal erstattes af 3 nye plejefamilietypologier. Der foreligger en typologi over plejefamilier, som kan danne grundlag for en mere målrettet anbringelsesproces i kommunalt regi. Godkendelsen af ansøgerne i tre typologier understøtter de anbringende kommuners matchning af barnet og plejefamilien og medvirker til at sikre, at børnene anbringes i plejefamilier, der kan yde den fornødne støtte og skabe en positiv udvikling for barnet.

Afskaffelse af konkret godkendte plejefamilier. Som et led i satspuljeaftalen er det besluttet, at afskaffe kommunernes mulighed for at godkende plejefamilier til et konkret barn. Socialtilsynet skal fremadrettet godkende og føre tilsyn med alle plejefamilier (undtagen netværksplejefamilier). Hvornår træder det i kraft? Overføres de familier der er konkret godkendte blot til Socialtilsynets drift?