Bløde færdigheder er hård valuta

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Set i forældreperspektiv
Hvad er internationalisering
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Dannelse og livsduelighed i et arbejdsmarkedsperspektiv
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
God trivsel = God læring
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
22. november 2011 i Vartov, København Metoder til læringsvurdering
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Præsentation Fagchef for Læring
© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Danmark i en globaliseret verden
Kvalitet i styringsdialog
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Omgangstone og kollegialitet
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Teamledelse og personlighedsmodeller
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Ungebasen.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Globalisering, side
Vision mission værdier handleplaner
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Danfoss ligningen og dilemmakort CO 2 Emissions = GNP/Population Population  Energy/GNP CO 2 /Energy  
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Undervisningsmiljø -og de nedprioriterede toiletter Ved Fiona Rubens DCUM Undervisningsmiljø Toiletproblematik igennem tiden Kompleksitet Hvad kan vi gøre.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Hele Danmarks efterskole Lars Goldschmidt 04.Mar. 16 Hele Danmarks efterskole Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Skole for alle - uddannelse,
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Århus Efterskole 21/
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
22. november 2011 i Vartov, København Metoder til læringsvurdering
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nysgerrighed og indsats
Den glade skole på bjerget.
Refleksion over projektuge
Præsentationens transcript:

Bløde færdigheder er hård valuta - Om efterskolens merværdi

Skole; uddannelse og dannelse. Hvad skal vi lære? Hvorfor? Faglighed… Nødvendigt ! afkast, effektivitet og anvendelig trivsel, dannelse og livsmod Socialt og personligt… Øh… luksus? Livsduelighed, tillid, demokratisk dannelse, faglig mangfoldighed

OECD*: ”dette skal skolen sørge for…” ** *OECD, Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling **bemærk!: økonomisk, samarbejds- og udviklingsperspektiv på, hvad arbejdsmarkedet kræver af borgerne nu og i fremtiden…! Fagspecifikke kompetencer Læse, skrive og regne mv. Et moderne arbejdsmarked fordrer, at man kan bruge hovedet og hænderne. Kompetence i at lære Den teknologiske og samfundsmæssige udvikling går stærkt stort set alle steder i verden og kræver livslang læring og omstillingsparathed Kompetencer i at udforske og skabe Global verden: Produktionen er presset på prisen -> first-movers og opfindelser er der fordelene er at hente Kompetencer i at kommunikere, samarbejde og deltage Verden bliver ”mindre”, arbejdsmarkederne multikulturelle og kommunikationen konstant og overalt

Socio-demokrafisk udvikling = Alle skal med Socio-demokrafisk udvikling = Alle skal med! Vi bliver flere gamle og færre unge Globalisering = Alle er med og mod hinanden! Uanede muligheder økonomisk, socialt og politisk, uanet konkurrence pga. samme Teknologisk udvikling = Alle skal kunne mere ! Mere teknologi, meget kommunikation, større kompleksitet Udfordringer -> Eleverne har brug for The big five* for at kunne klare sig: Åben overfor nye ting Vedholden og robust ! Udadvendt Samarbejdsvillig Følelsesmæssig stabil = Det er også efterskolens opgave … men eleverne får noget mere i efterskolen … * http://denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Psykologi/Psykologiske_termer/femfaktormodellen

Det bløde i skyggen af det hårde = en væsentlig mangel Moderne liv fordrer mange forskellige kompetencer. Læringsopgaver i både det faglige, sociale og personlige felt. Det kan være svært at finde tid til det personlige og sociale. Det bløde i skyggen af det hårde = en væsentlig mangel At have sociale og personlige kompetencer er ellers efterspurgt og ”betaler sig”: 75-85% af folks succes på arbejdspladsen skyldes bløde færdigheder* Efterskolens merværdi * Marcel M. Robles (2012). I: Business Communication Quarterly 75(4) 453-465

Efterskolens merværdi The big five + Efterskolens bidrag + Udfordres i trygge rammer. Lærer at have tillid til hinanden. Tolerance. + Støtte fra nærværende voksne. Lærer udholdenhed og får mod – på mere uddannelse og livet. + Tæt, mangfoldigt miljø. Lærer at omgås hinanden. Lærer at respektere hinanden + Fælles ansvar for gøremål. Lærer at færdes i miljø med fælles regler og normer + Væk hjemmefra. Nyt blik på sig selv og sine vaner. Får selvindsigt og selvtillid Åben overfor nye ting Vedholden og robust Udadvendt Samarbejdsvillig Følelsesmæssig stabil Læs mere på: https://www.efterskoleforeningen.dk/da/Publikationer/Bloede_faerdigheder_aarsmøde2017

Merværdien på vores skole…: Diskuter og notér 1___________________________ 9 ___________________________ 2 ___________________________ 10 __________________________ 3 ___________________________ … ___________________________ 4 ___________________________ 5 ___________________________ 6 ___________________________ 7 ___________________________ 8 ___________________________