Temadag for inspektorer, pædagogiske ledere og vicerektorer VELKOMMEN Temadag for inspektorer, pædagogiske ledere og vicerektorer Gorm Leschly - Oktober 2010
GL’s initiativer vedr. ledere og ledelse Inspektorundersøgelse og anbefalinger 2008/09 Mulighed for ny ansættelsesform ved OK08 Rådgivning i forbindelse med overgang til pædagogisk ledelse siden 2008 Indsats i forhold til lønforhandlinger – inspektorer Efteruddannelseskurser – GL-E Kortlægning af attraktive arbejdspladser 2009 GL’s indsats i Monsterudvalget vedr. planlægning og organisering – Konferencer, rapport og ”triadeprojektet” 2010 – 2011
GL-anbefalinger til ledere Klar ansvarsfordeling i ledelsen Teamledelse som ledelsesform bør implementeres fuldt ud Tydeliggør opgaver, ansvar og kompetencer Skabe anerkendelse af inspektorers/pædagogiske lederes arbejde og indsats Arbejdstiden skal være rimelig Store inspektorater – med plads til et hold Særlig støtte til yngre inspektorer/pædagogiske ledere Prioriter kompetenceudvikling og netværk Lederjobbet som en egentlig stilling og en karrierevej Løn, ansvar og indsats skal passe sammen
Attraktive arbejdspladser 2009 – Inspektorers tilfredshed
Hvad er vigtigst at forbedre? Lærerne Inspektorer Sammenhæng ml. opgaver og tid Lønnen Anerkendelse Balancen arbejde/privatliv Lærernes indflydelse Samarbejdet lærere/ledelse Sammenhæng ml. opgaver og tid Lønnen Balancen arbejde/privatliv Anerkendelse Samarbejdet lærere/ledelse Samarbejdet med kollegerne
Basis for bedre kommunikation? Lærere Inspektorer Stoler ledelsen på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde? 66% 73% Kan man stole på ledelsens udmeldinger? 55% 68% Kan lærerne give udtryk for meninger og følelser? 45% 62% Bliver lærernes forslag behandlet seriøst af ledelsen? 41% 61% Er der godt introduktionsprogram for nye lærere? 34% 42% Bliver arbejdstiden fordelt på en retfærdig måde? 31% 44% Bliver arbejdsopgaverne fordelt retfærdigt? 30% 46% Bliver konflikter løst på en retfærdig måde? 28% 48% Fungerer skolens SU / MED / MIO som det skal? 22% Er der klare retningslinjer for, hvordan man som lærer håndterer vanskelige elever? 9% 17% Mange ledere tror, at gymnasielærere er ledelsesresistente – og det er måske lettere at tro, at man fornærmer ved at udøve ledelse. Men jeg tror, det vigtige er at få en dialog mellem lærere og ledere om, hvad man på den enkelte skole har af forventninger til ledelsen. Og netop en dialog. En åben kommunikation, hvor gensidige forventninger bliver afdækket.
Planlægningskonferencer 2008 Planlægning, organisering og ledelse - en del af arbejdet i Monsterudvalget Planlægningskonferencer 2008 Pedersen og Ryberg: ”Faglig planlægning, organisering og ledelse efter gymnasiereformen” (2009) Triadeprojekt 2010 – 11 Projekt med tre netværk a 3-4 skoler (vidensdeling, refleksion) Forskningsdel - ledelse og organisering efter reformen Rapport og konference i foråret 2011
Dagens program Velkomst Aktuelt fra GL Løn, lønforhandling og -statistik v. Casper Klink Overgang til stillinger som pædagogiske ledere v. Pia Boisen Lokale erfaringer m. forandringer i ledelsesstruktur, løn, overgang til pædagogisk ledelse mv. Gruppedrøftelser FROKOST Nye lederstillinger – nye lederroller v.Lektor Lars Frode Frederiksen, SDU, Vicerektor Jørn Andersen, Munkensdam Gymnasium og Uddannelseschef Tina Riis Mikkelsen, Silkeborg Gymnasium Debat med og mellem oplægsholderne Afrunding og tak for i dag