Redskaber og overvejelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Fordybelsesdag med fokus på konflikter
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Kommunikation i og fra gruppen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Konflikter i Systemudvikling
Workshop almene boligdage
Fra assistent til konsulent Esbjerg Kommunes lønkontor Fagspecifikt kursus 21. november 2013.
Kommunikation og konflikthåndtering
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Domstolene i det sydlige Jylland
En konflikthåndterende kultur
Jeg støtter barnet ved:
Om feedback og tilbagemeldinger
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
NOEA/Aalborg Universitet
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Kick-off: Hele Ledelser
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Seksualpolitik.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Definitionen på en konflikt
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Stress & konflikt November 2012 Stress –og konfliktforståelse Psykolog
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
KONFLIKTHÅNDTERING VED OPERATIV MYNDIGHEDSUDØVELSE
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konflikthåndtering.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Forudsætninger for en god samtale
De 3 domæner. Produktionens domæne. (Forældre) Procedure-regler – beslutninger -monolog. Refleksionens domæne. (Voksen) Ligeværdighed -accept- respekt-nysgerrighed.
Kommunikation og konflikthåndtering
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Samarbejde og konflikter
AKT på Dybbøl Skolen.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
SSP-konsulent Jesper Snitgaard 1 Konflikthåndtering og konfliktløsning Ejby SFO marts 2012.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Målrettet kommunikation
Indre By / Østerbro LokalMED
Konflikter og kommunikation
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Redskaber og overvejelser Konflikthåndtering Redskaber og overvejelser Store praksispersonaledag , Korsør den 5.4 2018 og Holeby den 17.4.2018

Uforløste Konflikter stjæler energi Umuligt at ignorere konflikten Det bliver svært at snakke sammen Parterne oplever en kløft imellem sig Svært at overskue – sammenblanding af handling og person De negative tanker tager over + de mørke følelser Stærke følelser = noget vigtigt er på spil

Typer af konflikter Håndtering : problemløsning Instrumentelle konflikter Om konkrete mål, midler, metoder , procedurer Håndtering : problemløsning Ønsket resultat : blive enige , komme videre Interessekonflikter Om fordeling af ressourcer Håndtering : forhandling Ønsket resultat : en aftale Værdikonflikter Om personlige /kulturelle værdier Håndtering : åben kommunikation Ønsket resultat : gensidig forståelse Personlige konflikter Om identitet, loyalitet, afvisning , tillidsbrud

Eksempel på personlig konflikt Ved du hvilken farve dine briller er ?

Konflikt optrapning eller nedtrapning

Konflikthåndteringens 5 kernepunkter Hvad er sket ? Fakta - Hvad er foregået ? Hvad handler det om ? Hvordan har jeg det med det, der er sket ? Følelser Fortolkning Hvad er min fantasi/forestilling og hvad er fakta ? Hvad er vigtigt for mig – hvad har jeg brug for ? Underliggende behov Hvad skal der ske nu ? Hvad ønsker jeg, der skal gøres ? Hvad er mine forslag til løsning ?

3 muligheder – du har et valg Undvige Svare aggressivt Møde konflikten åbent og assertivt

Jeg er ok – du er ok Den Assertive ligeværdig Den Aggressive Almægtig Kender og erkender egne rettigheder OG accepterer og anerkender at alle andre har tilsvarende rettigheder Den Aggressive Almægtig Kender sin egne rettigheder MEN accepterer ikke at andre har samme rettigheder Den submissive Underdanig Erkender ikke egne rettigheder MEN accepterer, at alle andre har disse rettigheder

Assertiv adfærd Udtrykker sine følelser, meninger og behov klart + viser respekt for andres følelser, meninger og behov Det betyder, at man i sin kommunikation ikke gør andre ansvarlige for sine handlinger, men erkender ansvaret for egne handlinger og valg.

Assertiv sprogbrug Brugen af ”jeg-formuleringer” Tydelig skelnen mellem facts og følelser  Plads til at andre har en anden holdning Modtageren føler sig værdsat, lyttet til og respekteret

Giraf eller ulv – du vælger Girafsprog Jeg-sprog Fokus på egne følelser Tager ansvar Adskiller person og sag Ulvesprog Du-sprog Fokus på fejl og mangler Giver skyld Sammenblander person og sag

Gode råd Vær en god lytter , der giver plads til andre Lyt til dig selv Lær dine stærke og svage sider at kende Respekter andre – og sæt egne grænser Fortæl tydeligt om egne behov og ønsker Vær ikke konfliktsky og tag medansvar for situationen Gå efter bolden – ikke personen