Redskaber og overvejelser Konflikthåndtering Redskaber og overvejelser Store praksispersonaledag , Korsør den 5.4 2018 og Holeby den 17.4.2018
Uforløste Konflikter stjæler energi Umuligt at ignorere konflikten Det bliver svært at snakke sammen Parterne oplever en kløft imellem sig Svært at overskue – sammenblanding af handling og person De negative tanker tager over + de mørke følelser Stærke følelser = noget vigtigt er på spil
Typer af konflikter Håndtering : problemløsning Instrumentelle konflikter Om konkrete mål, midler, metoder , procedurer Håndtering : problemløsning Ønsket resultat : blive enige , komme videre Interessekonflikter Om fordeling af ressourcer Håndtering : forhandling Ønsket resultat : en aftale Værdikonflikter Om personlige /kulturelle værdier Håndtering : åben kommunikation Ønsket resultat : gensidig forståelse Personlige konflikter Om identitet, loyalitet, afvisning , tillidsbrud
Eksempel på personlig konflikt Ved du hvilken farve dine briller er ?
Konflikt optrapning eller nedtrapning
Konflikthåndteringens 5 kernepunkter Hvad er sket ? Fakta - Hvad er foregået ? Hvad handler det om ? Hvordan har jeg det med det, der er sket ? Følelser Fortolkning Hvad er min fantasi/forestilling og hvad er fakta ? Hvad er vigtigt for mig – hvad har jeg brug for ? Underliggende behov Hvad skal der ske nu ? Hvad ønsker jeg, der skal gøres ? Hvad er mine forslag til løsning ?
3 muligheder – du har et valg Undvige Svare aggressivt Møde konflikten åbent og assertivt
Jeg er ok – du er ok Den Assertive ligeværdig Den Aggressive Almægtig Kender og erkender egne rettigheder OG accepterer og anerkender at alle andre har tilsvarende rettigheder Den Aggressive Almægtig Kender sin egne rettigheder MEN accepterer ikke at andre har samme rettigheder Den submissive Underdanig Erkender ikke egne rettigheder MEN accepterer, at alle andre har disse rettigheder
Assertiv adfærd Udtrykker sine følelser, meninger og behov klart + viser respekt for andres følelser, meninger og behov Det betyder, at man i sin kommunikation ikke gør andre ansvarlige for sine handlinger, men erkender ansvaret for egne handlinger og valg.
Assertiv sprogbrug Brugen af ”jeg-formuleringer” Tydelig skelnen mellem facts og følelser Plads til at andre har en anden holdning Modtageren føler sig værdsat, lyttet til og respekteret
Giraf eller ulv – du vælger Girafsprog Jeg-sprog Fokus på egne følelser Tager ansvar Adskiller person og sag Ulvesprog Du-sprog Fokus på fejl og mangler Giver skyld Sammenblander person og sag
Gode råd Vær en god lytter , der giver plads til andre Lyt til dig selv Lær dine stærke og svage sider at kende Respekter andre – og sæt egne grænser Fortæl tydeligt om egne behov og ønsker Vær ikke konfliktsky og tag medansvar for situationen Gå efter bolden – ikke personen