Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
Head Lean Netværks-gruppe.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Marketingplanlægning
Kapitel 2.
Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse
Forretningsmodel.
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Forretningsmodeller Ulrik Blom
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Af: Jonatan W & Line Stryander
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Gruppe 10 Cathrine Tavs Andersen Peter Elm Bech Jensen Malene Mandrup Therkelsen Jeppe Wittus.
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Sådan kommer du i gang med Sociale medier Klaus Hall
Skabelon til forretningsmodel
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Tværmedial Kommunikation 3 Sociale medier og social kapital, DMTK 3 Websites DMTK 6 forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Teorier og perspektiver, DMTK 2 Virale videoer
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship Business Model Generation 4 Strategi
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2016 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 4 Forretningsmodellens mønstre 2b
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Humanistisk Entrepreneurship 8 opsamling 1
ikek 6 Markedskommunikation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 6 Business Model Generation Kap
Business Model Generation
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Tværmedial Kommunikation 11 +content Interkulturel kommunikation
Tværmedial Kommunikation 5 Kommunikationsstrategi
Humanistisk Entrepreneurship 11 Drucker: The discipline of Innovation Brunson: The Value Ladder forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial kommunikation 8 opsamling 1
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Præsentation af forretningsplan
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 2 Intro
ikek 6 Markedskommunikation, Teorier og modeller
Firmanavn Forretningsplan.
Forretningsudvikling – men hvordan
Præsentation af forretningsplan
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Tværmedial Kommunikation 1 Intro Forudsætninger og definitioner
Humanistisk Entrepreneurship 6 Business Model Generation Kap
TmK Det digitale medieforbrug DMTK kap. 7
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Tværmedial Kommunikation 5 DMMK Kapitel 5 Virksomheden på de sociale medier forår 2019 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 13 Eksamen Eksamenstræning Adding values to the business model forår 2019 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 9 +content Interkulturel kommunikation
Tværmedial kommunikation 3 kapitel 3: Kommunikationsstrategi
Tværmedial Kommunikation 3 Forudsætninger og definitioner
Tværmedial Kommunikation 2 Teori og modeller
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Præsentationens transcript:

Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A Pillon - KU

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a Opsamling Afbundtede modeller: Produkt-innovation, kunderelation og infrastruktur Den lange hale Gruppeopgave: Six thinking hats 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a http://universitypost.dk/article/expert-your-skills-will-get-you-job-not-academic-titles?utm_source=Universitypost+via+mailman+-+UK&utm_medium=newsletter&utm_campaign=Employers+care+about+your+skills%2C+not+academic+titles+%2F+UCPH+closes+Tibetan+Studies 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a Der findes mange eksempler på nettet over forretningsplaner. De kan bruges som inspiration, men forhold jer kritisk, da kilderne er af svingende kvalitet 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a Gruppeopgaver med udgangspunkt i gruppens forretningsidé/virksomhed Hvilke værditilbud opfylder din virksomhed? Hvilke af de 5 segmenteringskriterier, der er beskrevet på side 26, passer til jeres virksomhed? Hvilke af de 5 markeder, der er beskrevet på side 27, passer til jeres virksomhed? Hvilke indkomstkilder har gruppens virksomhed? (din/jeres nuværende forretningsidé?) Hvilke(n) prissætning(er) benytter gruppens virksomhed? Beskriv i en prioriteret liste de ressourcer jeres forretningsidé/virksomhed forudsætter Kreative grupper Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Forretningsmodel-lærredet i praksis 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a ‘Koncepten om at ’åbne’ (unbundle) virksomheder bunder på antagelsen, at virksomheden består af tre fundamentalt forskellige forretningsområder: (Produkt)innovation, kunderelation og infrastruktur.’ Forklar de tre tilganges økonomiske, konkurrencemæssige og kulturelle fokus (se også s. 65/59) Produktinnovation; der tilstræbes en stor markedsandel hurtigst muligt (first mover advantage), man kæmper om innovatorer, fokus på innovationsagenter Kunderelation; der tilstræbes en stærk kundepræference, man kæmper om rækkevide, fokus på kunden Infrastruktur; der tilstræbes høj volumen og minimerede omkostninger, man kæmper om markedsandele, fokus på stordriftsfordele (lean management, effektivisering) Opsamling Afbundtede modeller: Produkt-innovation, kunderelation og infrastruktur Den lange hale Gruppeopgave: Six thinking hats 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a Ovennævnte forretningsområder udelukker selvfølgeligt ikke hinanden, men kan indebære nogle modsigelser. En bevidst fokusering på én af tilgangene kan være fordelagtig. Find eksempler på globale virksomheder, der har valgt at fokusere hovedsageligt på én af de tilgange Ikea? Google? Apple? En konklusionen kan være, at det er nyttigt for start-ups og mindre virksomheder at skelne mellem der tre områder for at undgå uhensigtsmæssige kompromisser, mens globale, succesrige virksomheder ofte excellerer i alle tre områder Opsamling Afbundtede modeller: Produkt-innovation, kunderelation og infrastruktur Den lange hale Gruppeopgave: Six thinking hats 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a Beskriv jeres virksomhed ud fra de tre forretningsområder Opsamling Afbundtede modeller: Produkt-innovation, kunderelation og infrastruktur Den lange hale Gruppeopgave: Six thinking hats 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a Teksten giver eksempler på, at infrastrukturdelen samt innovation af produkter og ydelser i et telecom-selskab kan outsources for at virksomheden kan fokusere på sin kernekompetence; branding Find egne eksempler B&O? Opsamling Afbundtede modeller: Produkt-innovation, kunderelation og infrastruktur Den lange hale Gruppeopgave: Six thinking hats 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a Hvad beskriver den lange hale forretningsmodellen? Fokus på et stort antal produkter, der hver især sælger i begrænset omfang. Samlet kan små salg til mange mindre målgrupper overgå salget til de store primære målgrupper. Hvilken alternativ strategi kunne modellen bruges til? Fokus på værditilbud, der sælges til en begrænset målgruppe dog med en interessant profitmargen. Long Tail Business kan også opstå når man sælger lidt og sjældent til en meget motiveret og veldefineret mikro-målgruppe (micro target), der er villig til at betale en høj pris for specifikke og relevante produkter/ydelser. Disse målgrupper kan nås gennem digital kommunikation, bl.a. Search marketing, sociale medier, blogs og communities. Opsamling Afbundtede modeller: Produkt-innovation, kunderelation og infrastruktur Den lange hale Gruppeopgave: Six thinking hats 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a Hvilke betingelser har fremmet ‘Long Tail’ fænomenet? Demokratiseringen af produktionsredskaberne Demokratiseringen af distribution Nemmere at finde og interagere med relevante mikro-målgrupper Opsamling Afbundtede modeller: Produkt-innovation, kunderelation og infrastruktur Den lange hale Gruppeopgave: Six thinking hats 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a

17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a Six Thinking Hats øvelse på basis af pitch fra studerende Opsamling Afbundtede modeller: Produkt-innovation, kunderelation og infrastruktur Den lange hale Gruppeopgave: Six thinking hats 25. december 2018 17 HEnt 3 Foretningsmodelllens mønster a