Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
fra klasseværelse til cyberspace
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Almen studieforberedelse
Kids n’ Tweens, Leg og læring
med Jobprofil og virksomhedsprofil
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
TRÆNER VI ”RIGTIGT”? ”Har vi en høj kvalitet og kompetence i arbejdet med at udvikle spillerne?” Oplæg, spørgsmål og debat!
At udforske sin egen praksis
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SportHouse Værdier og leveregler i Judoklubben Mitani.
Problemer eller udfordringer.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
4. Spørgsmål 1. Formål 2. Præsentation af trænere + aktivitetsplan 3. En del af HB´s nye projekt.
Lærerprofessionen.
Skriftlighed i biologi
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
EKSAMEN OG PRØVER.
Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
SKABELON.
Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Leg, Liv og Læring Fredericia 8. marts Skolesport 2016 … skaber bevægelsesglæde og giver mod til mere bevægelse … er vejen til succesoplevelser.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Bestyrelsesmøde 26. august 2016 Peter Fugmann. Finansiel politik Forsikringspolitik IT-sikkerhedspolitik Alle indgår som integreret del af ”regulativ.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Klubbutviklingsseminar NBTF OLT/Ullevål 9-10/
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Læring gennem registrering og indberetning
Behovsundersøgelse Blandt håndboldklubber – opsummeret resultater, identificerede behov og mulige udviklingstiltag.
Selandia Medarbejdere: Martin Dilling-Hansen,
Bedømmelse og karakterer
Virksomhedssamarbejde
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Vidensbaseret praksis i botilbud
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Infomøde om synteseopgaven
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Velkommen til fagligt samspil
Boldbasis for idrætsusikre børn - Alle elever i spil
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Future Vejle inspiration
– hvordan får vi de ansatte med?
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens fritidsaktiviteter. Det er derfor tilstræbt, at uddannelsen som træner er moderne og målrettet, og uddannelsen indeholder derfor en blanding af teori og praktik. Uddannelsen fokuserer i høj grad også på det at være træner, udover det rent bowlingspecifikke. Forhåbentlig vil du ikke alene finde materialet for uddannelsen interessant, men også få nytte af det som en opslagsbog i den daglige trænergerning. DBwFs trænerkurser er målrettet til at uddanne bowlingtrænere, der igennem deres virke i klubber under DBwF og for DBwF, bidrager til at de udøvende atleter, både indenfor bredde- og elitebowling, kan danne et grundlag for at forbedre og udvikle deres bowlingspil. Kurserne er således ikke målrettet til at forbedre kursisternes eget bowlingspil.

DBwF har løbende bearbejdet kursusmaterialet ved at tage udgangspunkt i det kendte og prøvede indhold i den tidligere uddannelse, og dertil indføre ny viden og nye metoder. Det er håbet at dette materiale kan give dig mulighed for, som træner, at udvikle egne ideer og dermed dig selv, på en for dansk bowling værdifuld måde. Danmarks Bowling Forbunds træneruddannelse består af tre kurser. Hvert kursus afsluttes med en prøve, som skal være bestået, for at man kan fortsætte med næste kursus i rækken. Hvert kursus omfatter dels Danmarks Bowling Forbunds bowlingspecifikke materiale for det pågældende niveau, og dels undervisnings­materiale fra DIF

Træner 1 Målgruppen er kommende trænere for børn og unge, men man vil også være rustet at fungere som træner for voksne. Det er for dig, der gerne vil i gang med at være træner, eller måske allerede er i gang. Nøgleordet er integrere – at ”samle trådene” om idrætsmiljøet og grundspillet i bowling.   Kurset giver en grunduddannelse som træner, med stort fokus på børn og unge. Det at skabe et godt træningsmiljø for en gruppe af børn og unge er centralt, men det grundlæggende af bowlingens fire aspekter indgår også. Kurset afsluttes med en skriftlig prøve med spørgsmål, som besvares ved afkrydsning af foreslåede svar. Udfaldet af denne prøve afgør om der udstedes diplom.   Der er ingen formelle forudsætninger for at deltage på kurset. Du må dog regne med at der vil være noget skriftligt undervisningsmateriale, og at der kan forekomme engelske ord og kortere formuleringer.

Fysisk Mentalt Trænerrollen Teknisk Taktisk DIF: Anatomi og fysiologi DIF: Hvad er træning DIF: Børns udvikling DIF: Ernæring DIF: Skader Mentalt DIF: Børns udvikling DIF: Træne hvorfor Trænerrollen Bowlingens historie DBwFs udviklingsarbejde DIF: Idrætspædagogik DIF: Træneren som leder DIF: Træningsplanlægning DIF: Sikkerhed og ansvar DIF: Træning hvordan DIF: Børns udvikling DIF: Idrætsmiljø Slip Grundspil Sving og timing Pendultræning Omvendt bowling Teknisk Skoene Banen Kuglen Keglerne Keglefaldet Spillesystemer Princip og pointberegning Taktisk Træner 1

Træner 2 Målgruppen er kommende trænere for øvede spillere, som ønsker at udvikle deres færdigheder. Det er for dig, der gerne vil tage træningen til det næste niveau.   Nøgleordet er differentiere – at vise nye aspekter af spillet, og at kunne vejlede individuelt. På dette kursus fokuseres der på en mere individuel tilgang til atleterne, med henblik på udvikling af alle de fire aspekter af bowling. Teknisk analyse, kommunikation og formidling, samt træningsplanlægning indgår også. Kurset afsluttes med en skriftlig prøve med spørgsmål, som besvares ved afkrydsning af foreslåede svar. Udfaldet af denne prøve og en vurdering af gennemførelsen af visse opgaver under kurset, indgår i den samlede vurdering af om der udstedes diplom.   Du skal have gennemført og modtaget diplom på Træner 1 kursus. Du må dertil regne med at der vil være en del skriftligt undervisningsmateriale, og at der kan forekomme engelske ord og kortere formuleringer.

Fysisk Mentalt Trænerrollen Teknisk Taktisk DIF: Kredsløbet og kredsløbstræning DIF: Aerob og anaerob træning DIF: Bevægelighedstræning DIF: Anatomi og fysiologi DIF: Teknisk træning DIF: Muskeltræning DIF: Styrketræning DIF: Opvarmning Mentalt Præcisionstræning DIF: Mental træning DIF: Koncentration DIF: Visualisering DIF: Målsætning DIF: Selvtillid DIF: Selvtale Trænerrollen Spilleranalyse IT i træningen Præsentation og formidling DIF: Træneren som formidler DIF: Trænerroller og –typer DIF: Træningsplanlægning DIF: Coaching og læring Armsving Brug af tape Teknisk Kuglelære Banelæsning Kuglereaktion Kuglehastighed Taktisk Træner 2

Træner 3 Målgruppen er kommende trænere, som ønsker at arbejde med elitespillere på højt plan. Det er for dig, som gerne vil være med i front, og være med til at præge træningen i forbundet. Nøgleordet er optimere – at udvikle atleterne til at præstere på højt plan. Dette kursus fokuserer på træning af elitespillere, og indeholder en del kuglelære og forståelse af kuglereaktion. Kurset vil i en vis grad være præget af hvad der anses for vigtigst på eliteplan for tiden, herunder også mission og værdier. Kurset afsluttes med en skriftlig prøve med spørgsmål, som besvares skriftligt. Udfaldet af denne prøve og en vurdering af hjemmeopgaver, som udføres efter kurset, indgår i den samlede vurdering af om der udstedes diplom.

Fysisk Mentalt Trænerrollen Teknisk Taktisk Fodarbejde og sving Bowlingskader Mentalt Trænerrollen Motivation Mission og værdier Refleksion over trænerrollen Kommunikation og samarbejde Selvtillid og selvværd Personlighedstyper Kropssprog Fodarbejde og sving Teknisk Kuglelære Keglefaldet Brug af tape Kuglearsenal Kuglereaktion Taktisk Træner 3