PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Advertisements

Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Introduktion til opgaveskrivning
Formalia ved opgaveskrivning
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Synopsis VIP13 HH3.
Værkstedsundervisning
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Nykritisk analysemetode
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Kvalitetsudviklingsprojektet ”Faglig Sammenhæng” Camilla Rump Om undersøgelse af studerendes forståelse.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
SRO SKRIV!.
Fordybelse i et projekt
ORGANISATION workshop
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Karl Henrik Flyums model
Taksonomi – hvad er det? Per- spekti- vering
Teopæd og den afsluttende opgave
Demokrati og medborgerskab
Demokrati og medborgerskab
Krav til informationsformidling
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
MUNDTLIG FREMSTILLING
Videnskabeligt projekt
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Videnskabeligt projekt
SRO SKRIV!.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT AT 8 - eksamen PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT

Opgavens pentagon 1 Problemformulering: Hvad spørger du om? 5 Undersøgelsens metode/ fremgangsmåde: Hvordan vil du gå frem? 2 Undersøgelsens faglige formål. Hvorfor spørger du? 4 Undersøgelsens redskaber: teori, begreber, faglige metoder: Hvad spørger du med? 3 Undersøgelsens empiri, stof, data, fænomen: Hvad er dit materiale? Efter Rienecker m.fl.: Den gode opgave, Samfundslitteratur 2005, 3. udgave, s. 29 ff 3. november 2010 Peter Hobel - IFPR/SDU 3

pROBLEMFORMULERING PROCESVEJLEDNING

Definition ”En problemformulering er en slags disposition for en opgave, en rød tråd gennem hele opgaven, opgavens kompas…” (Primus 1, side 120) Problemformuleringen er noget man undrer sig over, og som kræver forklaring ”Det gode spørgsmål indeholder en åbning mod noget man ikke ved. Det er ikke nok, at man formulerer noget i spørgsmålsform, som i virkeligheden blot er en omformulering af, "jeg vil skrive noget om xx-emne"." (Signe Skov Andersen)

Problemformuleringen skal indeholde Ét hovedspørgsmål Krav: Begge fag skal kunne besvare spørgsmålet Hovedspørgsmålet skal besvares i konklusionen 3-5 underspørgsmål/problemstillinger Underspørgsmålene skal indeholde alle de taksonomiske niveauer (se Primus 1 side 130-131 + Primus 2, side 93-95)

Problemstillingerne Her skal du: Vise viden om emnet, fx ved at redegøre for de aspekter, du vil arbejde med Analysere, karakterisere, undersøge, fortolke Diskutere, vurdere, perspektivere

Proces Problemformuleringen og dens spørgsmål er en del af en proces ændrer sig undervejs kræver sproglig finpudsning Tip: Juster hele tiden sprogligt og indholdsmæssigt, så du er sikker på, at der er sammenhæng mellem det, du vil undersøge og dine resultater

Brug spørgeord På hvilken måde… I hvilken udstrækning… Hvordan … Hovedspørgsmålet Problemstillingerne På hvilken måde… I hvilken udstrækning… Hvordan … Hvorfor … I hvor høj grad… NB: Stil åbne spørgsmål Hvad er… Hvordan opstod… Hvilke definitioner … Hvilket syn har X på… NB: Vis at du behersker de taksonomiske niveauer

Eksempler Problemformulering

Ex Samf (A)/dansk (A) | AT 2011 Hvilken rolle spillede FN under folkemordet i Rwanda, og hvordan bliver organisationen fremstillet i dokumentaren Ghosts of Rwanda? Hvad ledte til konflikten i Rwanda og i hvilken forstand kan den ses som en katastrofe? Hvorledes kan FNs rolle eller mangel på samme under folkemordet på Rwanda forklares? I hvor høj grad handlede FN i overensstemmelse med egne love og forholdsregler? Hvordan portrætteres FN i dokumentaren Ghosts of Rwanda? Hvilken dramaturgi og hvilke filmiske virkemidler er anvendt og med hvilken effekt?

Ex Samf (A)/dansk (A) | AT 2011 Hvorfor førte konflikten i Mellemøsten til Israel-Libanon-krigen i 1982 og hvordan blev krigens involverede påvirket af katastrofen, eksemplificeret ved Ari Folmans film ”Waltz with Bashir” Problemstillinger: 1. Hvilke politiske teorier kan forklare Israel-Libanon-konflikten i 1982? 2. Hvorledes bruger Ari Folman sin dokumentar, Waltz with Bashir, som en beskrivelse af Israel-Libanon-konflikten? 3. Hvordan forholder Ari Folmans film sig til Israel-Libanon-krigen og dens konsekvenser?

Ex 2 Samf (B)/dansk (A) | AT 2011 Hvordan samler man en nation efter større nationale tragedier som bombeangrebet i Oslo og massakren på Utøya samt terrorangrebet 9/11 i USA, og hvordan skaber hhv. Jens Stoltenberg og George W. Bush et nationalt fællesskab ved taler til nationen? Væsentlige problemstillinger Hvordan styres andres tanker, holdninger og følelser gennem sproglige virkemidler og elementer? Hvilke retoriske og stilistiske virkemidler bruger Stoltenberg i sin tale til den norske nation efter bombeangrebet i Oslos og massakren på Utøya og med hvilken virkning? Hvilke ligheder og forskelle kan man påpege i Stoltenbergs tale til den norske nation sammenlignet med Bush’s tale til den amerikanske nationen efter 9/11 i deres måde at skabe fællesskab og samle en nation på?

Samme emne – to måder at formulere problemet på Om forskellen på AT og SRP

Fakta og undren | AT-eksempel Gennem årtier har skiftende regeringer i Danmark haft som mål at mindske den negative sociale arv. Hvorfor er det så ikke sket – og kan en fiktiv tekst medvirke til at give svarene? (Fag: Samfundsfag og dansk)

Problemformulering AT

SRP – samme emne, andet sprog

Metode ”Kogebog” til dit metodeafsnit

At skrive afsnittet om materialer, metoder og teori – en guide 1. Start med at præsentere et materiale, du har brugt 2. Forklar, hvorfor du har valgt netop disse materialer, og hvad du bruger dem til 3. Forklar dernæst, hvordan du har arbejdet i fagene med materialet; hvad har du gjort og hvorfor? 4. Er der en bagvedliggende teori, som metoden trækker på? 5. HUSK: VÆR KONKRET. BRUG KUN ORD DU SELV KAN FORKLARE Til videre arbejde (til slut i synopsen): Hvad kunne du videre undersøge, hvis du havde mere tid, andre fag med?

Husk også lige… Fodnoter – sender et akademisk signal