13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Advertisements

Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Dronefly til særlige indsatser. Idé Resumé/Forklaring • Vi ønsker et til flere dronefly indkøbt til særlige indsatser, fx brande i Albertslund eller rocker/bande.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler Økonomi- og energieffektivisering af.
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Energibesparelser i offentlige bygninger
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Research light om Værestedets betydning Sted: Forår-sommer 2012.
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forretningsmodel.
FM januar 2004 H:S/Rigshospitalet/Servicecentret H:S-Bestyrelse Københavns kommune - Frederiksberg kommune - Staten H:S-Direktion Administrerende direktør.
Københavns Tekniske Skole 9 afdelinger fordelt i Hovedstadsområdet
Michael Hald Konsulent, KL
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen Konkrete tiltag.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
IT wokshop, Radisson SAS, Odense, IT workshop Opsamling og afrunding Bo Öhrström Vicedirektør Biblioteksstyrelsen.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Udledninger og råderum
El-delebiler i landdistrikterne -elbiler i hverdagen.
Business cases.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
SKABELON.
Dato: Dok.nr. Titel: Aktiv hver dag Hverdagsrehabilitering i Hedensted kommune.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Indkøb af elbiler Temadag – PRIMES 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Kapitel 14 Afskrivninger.
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Trafikale og miljømæssige effekter
SUCCES MED SALG 1.
Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen
Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Bæredygtige indkøb i Gladsaxe Kommune
Fra anledning til udvikling
Nyhedsbrev Ladegårdsparken Nr
Præsentationens transcript:

13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale elbiler

Ønsket om hjælp til analyser skyldes typisk: Mangler overblik over kørsel og køretøjer (indtil videre et fåtal med dette som argument) Decentrale vognparker og manglende lyst til at "risikere noget" Vi er interesserede i at vide mere om elbiler og, vores muligheder Det skader ikke at have mere viden, så kan vi finde ud af, hvad vil senere Vi ved vi skal udskifte til elbiler, men vi ved ikke hvilke biler vi skal vælge (en del har denne udfordring) Vi vil gerne vide, hvad økonomien er, hvis vi skifter til elbiler Forventning om at elbilen skaber besparelser Ikke samme konkrete holdning/indstilling om klima og miljømæssige fordele (Klima dagsorden mere luftigt argument for at komme i gang) Vi er allerede langt med vores egen analyse, men har svært ved at vurdere nogle konkrete aspekter Ladeinfrastruktur Brugerinddragelse Hvilke dataindsamlinger er nødvendige Kommunale elbiler

Hvilke dele af analysen sættes der stor pris på 13 februar 2014 Hvilke dele af analysen sættes der stor pris på Overblikket over bilparken Decentrale vognparker – intet samlet overblik Anbefalingerne til hvilke konkrete biler, der skal udskiftes nu og her Overblikket over økonomien – hvad er de samlede økonomiske konsekvenser Workshops hvor vi kan håndtere konkrete spørgsmål om elbiler (tekniske spørgsmål og mere generelle spørgsmål) Aflivning af myter og misforståelser At vi kommer ud og tager en rundtur og ser på faciliteter i kommunen At vi involverer udviklingsteamet og fordeler ansvaret for de næste skridt Forbavsende få har konkret fokus på CO₂ effekterne – det antages at være en gevinst; jo flere elbiler jo mere gevinst ikke den væsentligste beslutningsparameter om man sparer X eller Y tons CO₂ Men det er i mange tilfælde elbilernes forbindelse til kommunens klimamål, som er den største gulerod Kommunale elbiler

Overordnede resultater 13 februar 2014 Overordnede resultater Der er overraskende god økonomi i at skifte for de fleste kommuner Særligt med tilskuddene fra partnerskabspuljen, men også uden tilskud En stor del af el-bilerne har lavere gennemsnitlige omkostninger sammenlignet med nye benzin eller dieselbiler Brugerne overvurderer det daglige kørselsbehov Mange siger, at de kører 80+ km om dagen, men mange af bilerne kører kun 5-10.000 km om året Mange køretøjer (særligt i de tekniske afdelinger) er monteret med særligt udstyr (anhængertræk, lifte mv.), der gør dem uegnede til udskiftning Men det kan dog ofte lade sig gøre at koordinere, så biler med disse funktionaliteter er tilgængelig for dem, der skal bruge dem Stadig en del myter om elbiler, der skal aflives selv efter Rejseholdets besøg Kommunale elbiler

Kommunernes bilpark Kommunerne har generelt mange køretøjer 13 februar 2014 Kommunernes bilpark Kommunerne har generelt mange køretøjer Men forskelle fra kommune til kommune Kan ikke se et entydigt mønster (land vs. by, stor vs. lille) Kommunale elbiler

Stor andel af køretøjerne kan udskiftes til elbiler 13 februar 2014 Stor andel af køretøjerne kan udskiftes til elbiler Der er begrænsninger i hvad elbilerne kan dække Mindre end 7 sæder Ikke anhængertræk Ikke lift Ikke ladvogn Mindre end 100 km. rækkevidde (dog i særlige tilfælde kan det godt lade sig gøre) "Grøn bil": Elbilen har lavere totalomkostninger end tilsvarende diesel/benzinbil "Gul bil" : Elbilen har højere totalomkostninger end en tilsvarende benzin/dieselbil Kommunale elbiler

13 februar 2014 Men stadig mange biler, der ikke kan omstilles med det nuværende udbud af elbiler Ingen minibusser Ingen lad-varevogne Kommunale elbiler

Hvad og hvor meget bruges bilerne til? 13 februar 2014 Hvad og hvor meget bruges bilerne til? Primær anvendelse Forklaring Bil til persontransport 8 timers drift En bil som benyttes til at transportere køreren selv. Eks: Hjemmesygeplejen, tilsynsfolk etc. Bil til persontransport flerholdsskift Samme som ovenstående men som bruges i 2 eller 3 holdsskift. Servicebil 8 timers drift En varebil som benyttes til transport af gods eller værktøj mm. Eks: Driftsgården, Omsorgshjem, Køkken etc. Servicebil flerholdsskift Puljebil En bil som kan reserveres af alle ansatte og som kan blive brugt til mange formål. Personlig firmabil En firmabil som er dedikeret til én person. Bil til passagertransport og buskørsel En bil eller bus som primært benyttes til at transportere passagerer. Eks: Ungdomsskolen, Botilbud, Plejehjem etc. Tung godskørsel Tung godstransport primært i kassevogne eller på lad- og lastbiler. Kommunale elbiler

CO2 besparelser afhænger af størrelsen af bilparken og kørselsomfanget 13 februar 2014 CO2 besparelser afhænger af størrelsen af bilparken og kørselsomfanget Hvis der vælges en elbil i stedet for en konventionel bil opnås gode besparelser. Jo mere man kører, jo større gevinst I forhold til nuværende bilpark er der også besparelser ved at vælge nye biler Men større besparelser ved at vælge elbil Kommunale elbiler

13 februar 2014 Alle – bortset fra én kommune - har biler, der vil være billigere som elbil Antag, at besparelserne bruges til indkøb af flere elbiler Men der skal jo også anskaffes lade-infrastruktur Kommunale elbiler

To tredjedele af bilerne kan omstilles uden meromkostninger 13 februar 2014 To tredjedele af bilerne kan omstilles uden meromkostninger Kommunale elbiler

Hvad bør der igangsættes af supplerende aktiviteter? 13 februar 2014 Hvad bør der igangsættes af supplerende aktiviteter? Viden om CO₂ emissionerne: Der er megen usikkerhed om de konkrete "vugge til grav" CO₂ konsekvenser Flere kommuner (på enkeltperson-niveau) spørger ind til det. Bruger elbiler mere eller mindre energi i en vugge til grav betragtning end almindelige biler Igen er der en vis usikkerhed på dette punkt. Det kunne være godt at få udredt det, så mere entydige svar kan gives Implementering Flere kommuner har en lang række spørgsmål af meget konkret karakter i forhold til den specifikke implementering F.eks. konkret problemer med enkelte personer, der modarbejder skiftet til elbiler (ofte pga. manglende konkret viden) Hvorfor kan vi ikke få vores elbil til at fungere; hvilke samarbejdspartnere skal vi konkret vælge; hvem kan uddanne vores medarbejdere til elbilkørsel… Kommunale elbiler

Nogle overordnede gode råd/erfaringer 13 februar 2014 Nogle overordnede gode råd/erfaringer Vigtigt med ildsjæle Processen skal forankres politisk og i administrationen Politikerne/beslutningsniveauet skal ikke bare sige "nu har vi sat det i gang, så har vi vores på det tørre" Opbakning fra chef-niveauet vigtigt Alle relevante afdelinger (også juridisk og indkøb) skal involveres i processen Korte kommandoveje virker Fra udviklingsteam til beslutningstagere er der kort vej og derfor handedygtighed Kommunens kan f.eks. følge fire spor i arbejdet på at rykke medarbejderne, hvad angår kommunens køb og brug af elbiler: Det er nødvendigt at sælge den gode idé. Find forandringsagenter, som kan fungere som positive decentrale ledere af implementeringen. Teknisk personale skal effektuere den beslutning, der er truffet om implementering. De skal understøttes af et politisk spor med ledere og politikere, som kan få tingene til at ske. Et kommunikationsspor skal sælge den gode historie til andre kommuner, borgerne i kommunen og lokalavisen, som også kan være en hæmsko for tanken om elbiler. Kommunale elbiler