Informationsmøde om konflikt 2018

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Sygefraværspolitikker
Den praktiserende læge som virksomhedsleder og arbejdsgiver
Ledere i gang August 2010 Kaj Jørgensen, Lønchef
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Arbejdstidsplanlægning 5 dages arbejdsuge
HR Løn og Personale Kim Wissendorff og Mads Vestergaard.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Det Sociale Kapitel
1 © Copyright AK-Samvirke – juli 2009 L165 vedtaget 29. maj 2009 som lov 480 af 12. juni 2009 Bekendtgørelse 891 af 21. september 2009.
PÆDAGOGIKUM-KONFERENCE MARTS 2010
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Alkohol- og rusmiddelspolitik for Roskilde Kommune HR & Organisation.
Deltidsansatte - HR/psl1 Deltidsansattes adgang til et højere timetal Aftalen er indgået mellem KL og KTO - tiltrådt af Sundhedskartellet. –Delimplementering.
Delforlig på KL-området januar 2008 TR-vilkår Ansættelsesvilkår.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Oplæg om de kompenserende ordninger
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Lægen som arbejdsgiver, den 9. december 2015 Lægen som arbejdsgiver Et lynkursus i ansættelsesret.
August 2008 PLUSTID - vil vi have det ? Det statslige område.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
Overenskomst 2011 – etårig overenskomst Orientering om væsentligste elementer i OK-forliget mellem DANSKE ARK, ARKITEKTFORBUNDET, Konstruktørforeningen.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Barselsreglerne v/ juridisk konsulent Peter Salling Petersen Erfagruppen EPOS Løn D. 8. og 9. februar 2006.
Temadage og kurser ”Regler for honorering når ansatte skal på temadage og kursus, og hvad kan med fordel aftales, inden et bevilget uddannelsesforløb begyndes”
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
Ansættelsesforhold Med fokus på ophør af ansættelsesforholdet.
Kapitel 17 Ansættelsesret. 1.Ansættelse 2.Diskrimination og ligebehandling 3.Under ansættelsen – funktionærloven 4.Ophør af ansættelsen Kollektiv eller.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Disciplinære foranstaltninger – tjenstlige samtaler Lederkursus 2014.
Lederkursus December Tjenestemandsloven Landstingslov nr. 21/2003 om Grønlands Hjemmestyres og kommunernes tjenestemænd i Grønland.
Ansættelse med løntilskud En gennemgang af reglerne.
10. april Nyt fra Efterskoleforeningen Sekretærkursus 2 DGI-Byen 10. april 2013 v/ Christian Petersen.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
25. januar 2017 Kontorchef Kirsten Brix Pedersen
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Temadag for TR.
Ufaglært til Faglært.
OK17 Private opholdssteder og botilbud mv.
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Overordnede bestemmelser
Overenskomst-forhandlinger 2018
SAS Danmark – Mark ordningen Regler og muligheder ved fratrædelse
Hvad betyder en konflikt for mig?
Lov Lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret Medlemmer, som opbruger dp-ret i uge – uge , får ret.
Forhandlingsfællesskabet
BARSEL – Brush Up TR 4.
Forhandlingsfællesskabet
Efterskoleforeningen
OK18 Det statslige forlig - Chefer
OK18 Det kommunale og regionale forlig
Afskedigelse UC plus.
OK-18 Forlig - RLTN Forhandlingsfællesskabet.
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
Afskedigelse FOAS.
Centralforeningen for Stampersonel
Afskedigelse A2B.
Databehandleraftaler
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Præsentationens transcript:

Informationsmøde om konflikt 2018

Program Retlige og praktiske spørgsmål i forbindelse med strejke og lockout Hvem gør hvad: Aftaleenheden/lederen, Personale og HR Under konflikten, sygdom, barsel, ferie Nødberedskab og udbetaling af løn Hvad gør vi, når evt. konflikt afsluttes Kommunikation

Retlige og praktiske spørgsmål En konflikt vil altid betyde reduceret drift Hvad der er konfliktramt arbejde afgøres konkret Lederes udførelse af arbejde under konflikten – vidtgående arbejdspligt Tjenestemænds udførelse af arbejde under konflikt Ikke organiseredes arbejde under konflikt Arbejdsvægring kan sanktioneres

Retlige og praktiske spørgsmål Forældreinitiativer Ingen bemærkninger til rent private initiativer, men kommunen skal ikke medvirke ved at yde tilskud el. lign Lokaleudlån skal følge sædvanlige retningslinjer Faglige aktiviteter før og under konflikt Ingen faglige aktiviteter på arbejdspladsen Faglige møder: kun efter tilladelse fra ledelsen Lokaleudlån til faglige møder: efter sædvanlige retningslinjer

Konfliktens virkning for den ansatte Ved varsling af konflikt bringer organisationen/arbejdsgiveren ansættelsen til ophør for de medarbejdere, der er omfattet af konflikten. Det er fastslået i arbejdsretlig praksis, at en lovligt varslet konflikt afbryder ansættelsesforholdet for de medarbejdere, der er omfattet af konfliktvarslet. Det betyder, at medarbejderen under konflikten ikke betragtes som ansat hos kommunen (arbejdsgiveren). Konfliktvarslet træder i stedet for den ansattes egen opsigelse af ansættelsen/arbejdsgiverens opsigelse. Medarbejdere har herefter ikke ret til at være på arbejdspladsen og skal på begæring aflevere nøgler til arbejdslokaler samt værktøj og andet udstyr (fx PC'er og mobiltelefoner), som tilhører kommunen.

Konfliktens virkning for den ansatte Der optjenes ikke beskæftigelsesanciennitet Jubilæumsanciennitet optjenes ikke Ansættelsesforholdet afbrydes kl. 00.00 på konfliktens første dag Lønudbetaling stopper fra konfliktens begyndelse Også løn under orlov og uddannelse (”arbejdsgiver- perioden” forlænges ikke) Lønnen genoptages fra konfliktens afslutning og den ansatte genoptager sit arbejde Lønberegning foretages i begge situationer i henhold til § 2 i Aftale om lønberegning, dvs. faktisk antal timer

Konfliktens virkning for den ansatte Påbegyndt og planlagt afspadsering afbrydes Påbegyndte kurser - i arbejdstiden - afbrydes Planlagte kurser kan ikke påbegyndes Aftalte omsorgsdage kan ikke påbegyndes Påbegyndt tjenesterejse afbrydes Planlagt tjenesterejse aflyses

Konfliktens virkning for den ansatte Ansatte, der er omfattet af konflikt, optjener ikke ret til betalt ferie eller feriegodtgørelse under konflikten Strejke/lockout er en feriehindring Er ferien påbegyndt, når konflikten indtræder, holdes ferien som planlagt. Er konflikten trådt i kraft, når ferien begynder, suspenderes ferien

Konfliktens virkning for den ansatte Retten til løn under sygdom bortfalder fra konfliktens begyndelse Sygdom opstået før konflikten/ej løn fra konfliktens start Sygdom opstået under konflikten/ej løn Kommunens pligt til at betale løn under sygdom genopstår ved konfliktophør Sygdom skal meddeles og retten til løn under sygdom genopstår ved konfliktophør

Konfliktens virkning for den ansatte Forpligtelsen til at betale løn under barselsorlov/adoption bortfalder ved konfliktens start Orloven løber videre Den ansatte skal ansøge om barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark Kommunens pligt til løn under barsel/adoption genopstår ved konfliktens ophør

Konfliktens virkning for den ansatte Opsigelser afgivet forud for konflikten får virkning efter deres indhold Opsagte og fritstillede medarbejdere er omfattet af konflikten

Konfliktens virkning for den ansatte Påtænkte opsigelser og advarsler med høringsfrist under konflikten: Høringsfristen stopper med at løbe ved konfliktens start og genoptages ved konfliktens afslutning. I nogle tilfælde skal der sendes en ny påtænkt opsigelse eller advarsel. Kontakt personalejuridisk team efter konflikten. Påtænkte opsigelser og advarsler med høringsfrist efter konflikten: Høringsfristen forlænges med det antal arbejdsdage, konflikten har varet.

Konfliktens virkning for den ansatte Tjenstlige samtaler: Kan afholdes for ikke- konfliktramte medarbejdere. Sygefraværssamtaler: Kan afholdes for ikke- konfliktramte medarbejdere. Efter konflikten kan der indkaldes til tjenstlige samtaler og sygefraværssamtaler igen.

Hvis strejke/lockout starttidspunkt Strejke og Lockouten kan træde i kraft: Den 6. og 12. maj ved døgnets begyndelse. Konflikt kan starte på femtedagen efter evt. endeligt sammenbrud Efter afstemning om et mæglingsforslag Der vil ikke blive tilsendt nye lister over ansatte fra Personale og HR. Hvis konflikt bliver en realitet sendes mail til ledere om fakta i forhold til konflikten.

Hvem gør hvad, den ansatte og lederen Den ansatte har meddelt leder, hvis pgl. Ikke er omfattet af konflikt. Hvis der ikke er kommet svar, lægges til grund, at den ansatte er omfattet af konflikten. Lederne har udfyldt tilsendte regneark vedr. konflikt og returneret til Personale og HR. Leder sikrer dog, at evt. korrektioner meddeles til Personale og HR, det drejer sig om nyansatte, og evt. afholdelse af ferie før strejke og lockout påbegyndes. Leder sikrer, der ikke er registreret ferie, sygdom mv. efter konfliktens start. Hvis der ligger fremadrettede registreringer, skal de slettes. Dette skal gøres senest dagen før konflikten træder i kraft.

Hvem gør hvad – lederen fortsat Leder, der ikke er konfliktramt, sikrer almindelig daglig drift i forhold til løn- og personaleadministrative opgaver, på det personale, der ikke er omfattet af konflikten. I forbindelse med nødberedskab, opretter leder dem, der er i nødberedskab på timeløn, med tilsvarende oplysninger, løn m.v. som på den stilling, den pågældende er lockoutet fra.

Hvem gør hvad – Personale og HR Personale og HR stopper de ansatte i løn, og sætter ligeledes i løn efter konfliktens afslutning Personale og HR sikrer information til lederne omkring konflikten. Personale og HR sikrer alm. daglig drift, for dem, der ikke er omfattet af konflikten.

Nødberedskab Generelt om nødberedskab Arbejde, der er: Livsvigtigt Uopsætteligt/påkrævet for at undgå helbreds- og/eller varigt førlighedstruende følger Med bevarelse af store værdier

Nødberedskab Lokale aftaler om nødberedskab Aftalerne indgås med kommunen og TR/den lokale kreds/afdeling eller organisationen Den lokale aftale skal indeholde oplysninger om: − Hvilke stillinger, ansat og karakter, der skal bestrides under konflikten − Hvilke opgaver, der skal løses − Fremgangsmåde for udarbejdelse af nødtjenesteplaner − Frist for indgåelse af lokale aftaler er dagen før konfliktens ikrafttræden − Bekræftelse sendes til KL og relevant organisation Tvist/uenighed før og under konflikt løses af KL og den relevante organisation Lokale aftaler kan ændres af aftalens parter ved behov

Nødberedskab Tillidsrepræsentantens opgaver under nødberedskab – gælder kun for TR, hvor der er indgået aftaler om nødberedskab TR er til rådighed for kommunen TR er vagtfri TR skal sørge for mandskab til dækning af nødberedskab TR modtager sygemeldinger TR får løn som fuldtidsansat. Nærmere vilkår afhænger af nødberedskabsaftalen

Nødberedskab Ansatte i nødberedskab skal oprettes på timeløn. Udbetalingen følger almindelig udbetaling af timeløn Periode Frist for registrering i SD Lønudbetaling 09.04.2018-06.05.2018 15.05.2018 31.05.2018 07.05.2018-10.06.2018 19.06.2018 29.06.2018 11.06.2018-08.07.2018 17.07.2018 31.07.2018

Efter konflikten Ingen fortrædigelse – Hovedaftalen § 9 Fortrædigelsesklausulen betyder, at de ansatte efter konfliktens ophør genindtræder i deres tidligere ansættelsesforhold og skal genoptage arbejdet på det tjenestested, hvor de var ansat ved konfliktens begyndelse. Der skal ikke udstedes nyt ansættelsesbevis i forbindelse med genansættelsen, og de oprindelige ansættelsesvilkår fortsætter uændret. Nøgler, adgangskort og udstyr, som eventuelt måtte være inddraget i forbindelse med konfliktens iværksættelse, skal tilbageleveres til den ansatte. Ret og pligt til at genindtræde i stillingerne Udeblivelse er misligholdelse/ulovlig arbejdsnedlæggelse Ansættelsesforholdet har været ”suspenderet” og rettigheder genopstår Genindtræder i løn og opsigelsesanciennitet (med pause i konfliktperioden) Arbejdstid: skyggeforløb – den planlagt arbejdstid indgår i den samlede arbejdstidsopgørelse for hele normperioden

Kontakter under konflikt Personale og HR: loenadministration@randers.dk Tlf. 89 15 90 08

Kommunikation Hjemmeside rettet mod borgere: https://omkommunen.randers.dk/konfliktvarsel/ Boks på forsiden. Ved konflikt – boks på alle hjemmesider under randers.dk Pressehenvendelser: - Overordnede spørgsmål om RK: Komdir - Spørgsmål vedr. fagområder: Fagchefer - Hvis du bliver kontaktet – køb tid/orienter din chef - Følg med i dagspressen og på randers.dk.