Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Konflikter i Systemudvikling
Advertisements

Workshop almene boligdage
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
En konflikthåndterende kultur
Oplæg om konflikthåndtering
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Konfliktløsning på den professionelle måde
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konflikthåndtering.
Ledelse og kollega-adfærd
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Velkommen til LUP 5: Den gode arbejdsplads 1. Lægen som arbejdsgiver 2. Teamarbejdet i Praksis.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Konflikthåndtering og forebyggelse på institutioner - håndtering Målgrupper: Alle anbringelsessteder Private opholdssteder.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Indre By / Østerbro LokalMED
Konflikter og kommunikation
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Ordenes betydning Alkoholiker
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Behov, motivation og mestring
Børnebakkens Indsatser
Undervisningsministeriet
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
UU-OS værdier Åbenhed Mangfoldighed Ordentlighed Mod
Ønsket fra Byrådet…. Værdierne skal afspejle, hvordan vi gerne vil have, at alle i organisationen skal arbejde/tilgå sine opgaver og mødet med borgerne.
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Anerkendende pædagogik
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Kommunikation - trykstil
Redskaber og overvejelser
Tendenser i forældresamarbejdet
og frivillige/ufrivillige
Nye bud på koblinger mellem bæredygtighed og pædagogik
1. Relationel kommunikation
Kursus for personer med demens og pårørende
«Livets Ord» Februar 2019.
Præsentationens transcript:

Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os” Konflikten bliver en magnet Man har selv ret Det oprindelige problem er glemt og man husker kun det negative, den anden lige har gjort mod én 7. Polarisering Der er ikke plads til begge i samme rum F.eks. at man undgår at komme til samme møder, eller muren ml. Israel og de besatte palæstinensiske områder 6. Åben fjendtlighed Vreden har overtaget F.eks. mobning og kamp om forældremyndighed Man vil skade modparten Moderate udskilles som forrædere 4. Samtale opgives Det nytter alligevel ikke Ørerne falder af Upræcis kommunikation, kommunikerer ved handling Undgår hinanden Taler om og ikke med hinanden Søger forbundsfæller Uoverensstemmelse – vi vil ikke det samme Man mærker et kropsligt ubehag 2. Personificering – det er den andens skyld Bevægelse fra ”det var mærkeligt” til ”du er mærkelig” Negative følelser for den anden som person Sårethed og forsvar, betvivle den andens motiver og karakter Mere fokus på relationen end på sagen 3. Problemfeltet udvides Gamle sager inddrages og huskes Brug af ord som aldrig og altid bør ringe alarmklokker Forskelle i værdier og normer danner baggrund for fordomme om modparten HUSK: Dér hvor man begynder at generalisere/hvor problemfeltet udvides er dér hvor fordommene kommer ind hvis der er forskellige værdier og normer på spil mellem de to parter i en situation. Her bliver forudopfattelser nemt til forDOMME om den anden. Efter gennemgang af trin: Konflikt kan bevæge sig op og ned, fra 1-4 konflikthåndtering, fra 5-7 konfliktmægling med upartisk part som begge har tillid til.

Dimensioner i konflikter Instrumentelle konflikter - om konkrete mål, strukturer, procedurer Håndtering: Forhandling Ønsket resultat: Blive enige, komme videre Interessekonflikter – om fordeling af ressourcer opfattet som sparsomme Ønsket resultat: En aftale Værdikonflikter – om personlige/kulturelle værdier man vil slås for Håndtering: Åben kommunikation, dialog Ønsket resultat: Gensidig forståelse Personlige konflikter – om identitet, selvværd, tillid, loyalitet Ad 1: Rene konflikter ikke forurenede af negative følelser, personificering. Ofte forekommende og fåtal leder til fjendskab. Ad 2: Konkurrence om f.eks. penge, tid plads – arbejdsplads løn, arbejdstid, videreuddannelse – i større målestol om vand/naturressourcer Ad 3: Hvad er rigtig/forkert – hvad er tarveligt, uanstændigt, hvad kan man? Ofte tale om moralske og etiske modsætninger – traditioner, religion, politisk overbevisning, menneskerettigheder. Ad 4: En dimension, der ofte forpester hverdagen og skaber enorm forvirring. Dybe og ofte skjulte følelser spiller en rolle: regner de andre mig for noget, foragter de mig, kan jeg stole på dem? Anerkendelse, respekt, deltagelse, Christian Jungersens ”Undtagelsen” som smukt eksempel på denne dimension af konflikter. OFTE 3 og 4 hvor man går op af trappen og her der skal gribes ind: kræver DIALOG Ofte består en konflikt af flere dimensioner, men det er vigtigt at kunne skelne – har man i et tværkulturelt møde forskellige værdier og normer vil man ofte opfatte det som en interessekonflikt – som man burde kunne aftale sig ud af – men det er ofte HER at kommunikationen går galt, fordi den anden part vil opfatte det som en personlig konflikt om der overhovedet er plads til sådan én som mig her. Hvad kræves så?

Reaktioner på konflikt Undvige Flygte, tage maske på, bøje af, aflede, glatte ud, ignorere, fortrænge, bruge ironi, undskylde. Angribe Give igen med samme mønt, angribe, true, fysisk og psykisk vold, sarkasme, true. Møde konflikten åbent Erkende uenighed, undersøge, turde spørge, være tydelig