Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Konceptualisering af forretningsmodellen
Advertisements

Fridthjof Film A/S En præsentation lavet af: Julie Overgaard Christensen, Caroline Forsberg Thybo & Lasse Bugge Schmidt Gruppenummer 13 FRIDTHJOF FILM.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Målgruppeanalyse og valg Hvad skal jeres virksomheder bruge en målgruppe til? Hvilke kriterier er vigtige for valg af målgrupper? Hvorfor kan vi ikke bare.
1 [Firmanavn] Forretningsplan NB Mine popsmarte figurer bør slettes, hvis denne template anvendes !
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Gode råd om indkøb for institutioner uden egen indkøbsorganisation Oplæg ved Henrik Dyrehave Rasmussen, Økonomi- og ressourcedirektør ved CELF (Center.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
ScaleUp Denmark – Peter Torstensen
Mens Bag Produkt, pris og distribution af nyt produkt
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Skabelon til forretningsmodel
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Fabrick Branding strategi med fokus på brand awareness og vejledning i brugen af de sociale medier.
Virksomhedsnavn Virksomhedens navn, adresse, www
Tværmedial Kommunikation 3 Sociale medier og social kapital, DMTK 3 Websites DMTK 6 forår 2017 Pillon - KU.
Teorier og perspektiver, DMTK 2 Virale videoer
(Firmanavn) forretningsplan
Humanistisk Entrepreneurship Business Model Generation 4 Strategi
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2016 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 4 Forretningsmodellens mønstre 2b
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Humanistisk Entrepreneurship 8 opsamling 1
ikek 6 Markedskommunikation
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 6 Business Model Generation Kap
Humanistisk Entrepreneurship intro
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
[Firmanavn] Forretningsplan
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Karl Henrik Flyums model
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Sådan bruger du præsentationen
Når du allerede mestrer de vigtigste
Tværmedial Kommunikation 5 Kommunikationsstrategi
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
ikek 6 Markedskommunikation
Ansøgningsskema CØ SMV Virksomhedens navn:
Tværmedial Kommunikation 6 DMMK kapitel 4 Social kapital - jeg, mig og mine venner forår 2018 Pillon - KU.
ikek 6 Markedskommunikation, Teorier og modeller
Forretningsudvikling – men hvordan
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Markedskommunikation 6 6: On-line forbrug 7: Digital brandpositionering 8: Digitale forretningsmodeller Gruppearbejde: Eksamensprojekt forår 2019 Pillon.
Humanistisk Entrepreneurship 6 Business Model Generation Kap
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Velkommen Dette ansøgningsskema er første skridt mod en deltagelse i projektet “Øget Vækst gennem cirkulære forretningsmodeller I SMV’er”, eller “CØ SMV”.
Tværmedial Kommunikation 5 DMMK Kapitel 5 Virksomheden på de sociale medier forår 2019 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 13 Eksamen Eksamenstræning Adding values to the business model forår 2019 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 1 Intro Innovatismer
Tværmedial kommunikation 3 kapitel 3: Kommunikationsstrategi
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering KUA 2011 Any customer can have a car painted.
Tværmedial Kommunikation 3 Forudsætninger og definitioner
Tværmedial Kommunikation 2 Teori og modeller
Interkulturel Erhvervskommunikation 2 The cultural process
Tværmedial Kommunikation 13 Eksamen Eksamenstræning Digital retorik
Præsentationens transcript:

Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Opsamling Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Gruppeopgave Vælg en virksomhed som I opfatter som værende succesrig og find fem stikord der bedst beskriver hvorfor den har succes. Plenum Find stikord der beskriver en forretningsplan Opsamling Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Canvas modellen Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Canvas modellen Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis Bemærk den i breadcrumbs foreslåede rækkefølge for ‘byggestenene’. Denne forekommer mig den mest logiske, men I kan bruge bogens eller jeres egen – bare I får alle elementer med. 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Hvilken værditilbud opfyldte dit sidste (større) indkøb? Nævn andre relevante værditilbud end dem der opremset 29-31. Hvilke værditilbud opfylder din virksomhed? Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Hvordan finder virksomheden frem til sine kundesegmenter? Forskellige segmenteringsstrategier (se senere SMP-modellen) Hvilke af de 5 segmenteringskriterier, der er beskrevet på side 26, passer til jeres virksomhed? Hvilke af de 5 markeder, der er beskrevet på side 27, passer til jeres virksomhed? Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet De fleste lærebøger skelner mellem udifferentieret, differentieret og koncentreret markedsstrategi. Hvordan skal de på side 27 nævnte målgrupper bearbejdes? Massemarked: udifferentieret Forbrugerelektronik? Morgenmad? Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet De fleste lærebøger skelner mellem udifferentieret, differentieret og koncentreret markedsstrategi. Hvordan skal de på side 27 nævnte målgrupper bearbejdes? Massemarked: udifferentieret Forbrugerelektronik? Morgenmad? Nichemarked: koncentreret Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet De fleste lærebøger skelner mellem udifferentieret, differentieret og koncentreret markedsstrategi. Hvordan skal de på side 27 nævnte målgrupper bearbejdes? Massemarked: udifferentieret Forbrugerelektronik? Morgenmad? Nichemarked: koncentreret Segmenteret marked: differentieret/segmenteret Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet De fleste lærebøger skelner mellem udifferentieret, differentieret og koncentreret markedsstrategi. Hvordan skal de på side 27 nævnte målgrupper bearbejdes? Massemarked: udifferentieret Forbrugerelektronik? Morgenmad? Nichemarked: koncentreret Segmenteret marked: differentieret/segmenteret Tøj? Differentieret marked: differentieret/segmenteret Volkswagen? Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet De fleste lærebøger skelner mellem udifferentieret, differentieret og koncentreret markedsstrategi. Hvordan skal de på side 27 nævnte målgrupper bearbejdes? Massemarked: udifferentieret Forbrugerelektronik? Morgenmad? Nichemarked: koncentreret Segmenteret marked: differentieret/segmenteret Tøj? Differentieret marked: differentieret/segmenteret Volkswagen? Mangesidede platforme: Flere mulige kombinationer Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Kommentér hvad der her forstås som kanaler. Der er en væsensforskel på distributionskanaler og kommunikationskanaler (se også de 4 p’er; placement, promotion) Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Opstil de på s. 35 nævnte kunderelationer efter stigende involveringsgrad Selvbetjening Push strategi, med fokus på forhandler(fordele) Automatiseret service Personlig salg (B2C) Allokeret personlig betjening (Key account managers i B2B og B2G) Især gennem internettet: Fællesskaber/Communities Medskabelse/Co-creation Der kan argumenteres for at inddrage kommunikationskanaler (markedskommunikation) i dette byggesten Beskriv dit firmas kunderelationer Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Find egne eksempler på de på side 37-38 nævnte indtægtsstrømme ”Assets sale” bør ikke oversættes til ”Salg af aktiver” men simpelthen ”Salg” af produkt, ydelse og lign. Hvilke indkomstkilder har gruppens virksomhed? (din/jeres nuværende forretningsidé?) Hvilke(n) prissætning(er) benytter Gruppens virksomhed? Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Hvilke fysiske, immaterielle, menneskelige og finansielle ressourcer skal et supermarked råde over? Beskriv i en prioriteret liste de ressourcer jeres forretningsidé/virksomhed forudsætter Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Hvilken forskel er der mellem nøgleressourcer og nøgleaktiviteter? Ressourcer skal man råde over, aktiviteter er implementeringer af ressourcer. Diskutér, om de ansatte hører ind under ’menneskelige ressourcer’ eller ’nøgleaktiviteter’ Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Find eksempler på henholdsvis omkostningsbasered og værdibaserede virksomheder indenfor levnedsmiddelbranchen Er dét, at minimere omkostningerne, altid fornuftigt? Ja, uanset om man videregiver besparelsen til kunderne (f.eks. lavere priser, flottere indpakning, længere garanti), aktionærerne (f.eks. højere dividender) eller bruger dem på anden måde Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Hvilke partnerskaber kan man forestille sig, at et legetøjsproducent som Lego kan indgå? Optimering af stordriftsfordele: Særaftaler med en plastikgranulatproducent Reduktion af risiko og uvished: Samarbejde med andre producenter af plastikemner i forskning af alternative plastmaterialer Erhvervelse af bestemte ressourcer eller aktiviteter: Samarbejde med spiludviklere Co-branding: Samarbejde indenfor underholdningsbranchen Canvas modellen Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Kreative grupper Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Kreative grupper Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Nøglepartner Omkostnings-struktur Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Gruppeopgaver med udgangspunkt i gruppens forretningsidé/virksomhed Hvilke værditilbud opfylder din virksomhed? Hvilke af de 5 segmenteringskriterier, der er beskrevet på side 26, passer til jeres virksomhed? Hvilke af de 5 markeder, der er beskrevet på side 27, passer til jeres virksomhed? Hvilke indkomstkilder har gruppens virksomhed? (din/jeres nuværende forretningsidé?) Hvilke(n) prissætning(er) benytter gruppens virksomhed? Beskriv i en prioriteret liste de ressourcer jeres forretningsidé/virksomhed forudsætter Kreative grupper Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet

18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet Skitsér en intern analyse af en selvvalgt virksomhed ved hjælp af forretningsmodellærredet (Canvasmodellen) Kreative grupper Værditilbud Kundesegmenter Kanaler Kunderelationer Indtægtsstrømme Nøgleressourcer Nøgleaktiviteter Omkostnings-struktur Nøglepartner Forretningsmodel-lærredet i praksis 21. september 2018 18 HEnt 2 BMG 1 - Forretningsmodellærredet