Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fridthjof Film A/S En præsentation lavet af: Julie Overgaard Christensen, Caroline Forsberg Thybo & Lasse Bugge Schmidt Gruppenummer 13 FRIDTHJOF FILM.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fridthjof Film A/S En præsentation lavet af: Julie Overgaard Christensen, Caroline Forsberg Thybo & Lasse Bugge Schmidt Gruppenummer 13 FRIDTHJOF FILM."— Præsentationens transcript:

1 Fridthjof Film A/S En præsentation lavet af: Julie Overgaard Christensen, Caroline Forsberg Thybo & Lasse Bugge Schmidt Gruppenummer 13 FRIDTHJOF FILM http://f-film.com/kontakt/

2 Disposition  Filmbranchen  Virksomheden Fridthjof Film A/S  Fridthjof Films fremtid

3 Branchen Hvor stor er branchens omsætning i Danmark?  Produktion af danske film -samlet omsætning på 3,3 milliarder i 2001  Filmindustrien er vokset til et kæmpe forretningsområde -> samlede omsætning i 2010 var 4,1 milliarder kr. Filmbranchen http://www.faktalink.dk/titelliste/dansk-film/hele-faktalinket-om-dansk-film http://danske-biografer.dk/formandens-bord-paa-vej-mod-rekord/ Tal i mio

4 Hvordan har udviklingen været i branchens økonomi?  2011 –godt filmår -> Lars von Triers “Melancholia”, Susanne Bier ”Hævnen” og ”Dirch” af Martin Zanvliet  Fra 2011 og årene herefter –> debat om optræk til krise i dansk film  Den teknologiske udvikling –> påvirker industrien negativt  Streaming -> dalende dvd-salg Filmbranchen https://www.bisnode.com/Global/Denmark/Presse/Pressemeddelelse%20-%20Lysere%20tider%20for%20film-%20og%20tv-branchen.pdf

5  Samme høje produktionsomkostninger  Filmbranchen havnet i ”økonomisk uvejr” -> risikofyldt branche -> 20 % chance for publikumsucces -> banker smækker pengekassen i  Blockbuster-syndromet hærger -> markedsføringsbudgetterne vokser  Danske produktioner vokser sig dyrere -> film produceret i 2003 budget på omkring 12-14 mio. -> 24,6 mio. kr. i 2012 -> til sammenligning kostede en dansk film i 1930’erne 125.000-150.000 kr. Filmbranchen http://www.faktalink.dk/titelliste/dansk-film/hele-faktalinket-om-dansk-film

6 Hvor mange ansatte er der i branchen? Hvordan er udviklingen over tid?  Ifølge Den Danske Filminstitut Vicki Synnott -> omkring 4.000 personer tilknyttet dansk filmbranche  Herudover -> administrativt personale og uregistrerede freelanceansatte samt frivillige filmarbejdere Filmbranchen http://www.faktalink.dk/titelliste/dansk-film/hele-faktalinket-om-dansk-film

7 Hvordan er branchens eksport ud af Danmark?  Dogmefilmene samt Lars Von Triers internationalt omtalte film -> stor vækst i eksport af danske film  Periode 1996-2012 -> danske film solgt 33,1 mio. billetter uden for Danmark – svarer til 39 % af dansk films samlede billetsalg  Lars von Triers film -> 46 % af samlet antal solgte billetter  År 2000 -> Lars von Triers Dancer In the Dark og Lone Scherfigs Italiensk for begyndere havde premiere -> næsten 10 mio. solgte billetter på 1 år Filmbranchen http://www.ekkofilm.dk/blogs/med-udkig-over-filmbranchen/zentropa-har-har-enorm-succes-i-udlandet/

8 Hvilken værdikæde indgår branchens virksomheder typisk i?  Produktionsselskaberne -> finansieringen af den enkelte film og for hele den kreative og tekniske proces.  Distributørerne -> Indkøber filmene, også fra udlandet -> sælger dem videre til de danske biografer -> samt står for PR omkring en filmpremiere.  Biograferne -> Aftager filmene af distributøren og lægger lærred og sale til publikum. Filmbranchen Produktions- selskaberne DistributørerneBiografernePublikum

9 Virksomheden Fridthjof Film A/S  Hvilke produkter eller tjenester leverer virksomheden? Virksomheden Fridthjof http://bloggersdelight-dk.bloggersdelight.netdna-cdn.com/wp-content/blogs.dir/65087/files/2015/01/41230852-05e7a3c60965297ab6c41d525241f2f1.jpg http://e.movie.as/p/31897.jpg http://microsoft-news.com/wp-content/uploads/2015/03/HP-Bang-and-Olufsen.jpg SerierFilmReklame

10 Nøgletal fra årsregnskabet 20102011201220132014 5.687.0072.243.4082.896.2733.222.791222.473 20102011201220132014 21.650.29114.381.43116.699.84328.689.48515.831.893 Beløb på graf er i hele 1000 Virksomheden Fridthjof http://www.proff.dk/firma/fridthjof-film-as/københavn-sv/produktion-af-film-og-videofilm/13455515-1/ http://datacvr.virk.dk/data/visenhed?enhedstype=virksomhed&id=25461142&soeg=fridthjof&type=Alle

11 Hvor mange ansatte er der i Fridthjof?  Der er 15 ansatte i Fridthjof Virksomheden Fridthjof - Ejerforhold Nordisk Film T-HOLDING APS LUSTRUP APS FRIDTHJOF HOLDING APS http://datacvr.virk.dk/data/visenhed?enhedstype=virksomhed&id=25461142&soeg=fridthjof&type=Alle http://f-film.com/kontakt/

12 Hvordan mener I virksomhedens interne værdikæde ser ud? Virksomheden Fridthjof http://f-film.com/fridthjof-film-og-nordisk-film-styrker-samarbejdet/ http://mediawatch.dk/Medienyt/TV/article7361791.ece Broadcasterne efterspørger Fridthjof forespørger Juridisk aftale Forberedelser Action Redigering Distributionsaftale Venteperiode

13 Business canvas model Nøglepartnere Nordisk film TV2 DR2 Datterselskaber - Fridthjof Film Århus - Fridthjof Film Production - Gi’ Lyd - Postyr Postprod Freelancere Nøgleaktiviteter Film reklame Tv-serier Pre-production Production Post-Production Fundraising Værditilbud Reklame – løser kundens problem = kreativitet + ekspertise + brand Underholder eller oplyser Kunderelationer TV2 og DR2 Har mange gange arbejdet sammen med Fridthjof. Loyal kunder = de må levere et godt produkt til slutforbrugeren. (høje seertal) Virksomheder Slutforbrugeren = Trailere, (Facebook) Kundesegmenter Differentieret kundesegment. Massemarked producerer både reklamer, film, og tv serier. Bred vifte af slutforbrugere. Nøgleressourcer Levere underholdning eller oplyse slutbrugeren om et bestemt emne/produkt. Reklamere Kanaler Biografer Viaplay, Netflix, Kabel TV Omkostningsstruktur Variable omkostninger, kommer an på produktionens størrelse. Indtægtsstrømme Biografindtægter Online Streaming tjenester Rettigheder Støtte Virksomheden Fridthjof

14 Hvilken betydning har digitalisering for branchens og virksomhedens fremtid?  Danskerne i biografen trods digitalisering  Video on Demand-tjenester -> negativ indflydelse  Ulovlig kopiering og piratdownload -> årsag til økonomisk presset situation (Popcorn Time)  Netflix, Yousee -> fald i ulovlige downloads Fridthjof fremtid http://www.faktalink.dk/titelliste/dansk-film/hele-faktalinket-om-dansk-film http://www.dfi.dk/Tal-og-fakta/Billetsalg.aspx#snit http://f.fastcompany.net/multisite_files/fastcompany/imagecache/inline- large/inline/2015/02/3042774-inline-screen-shot-2015-02-23-at-50526-pm.png

15  Online filmtjenester -> komfortabel for brugeren -> negativt for filmproducenterne -> lav indtjening  Filmproducenterne kun får et årligt beløb – også selvom filmen bliver et seerhit på tjenesten  Eksempel: ”Armadillo” på det amerikanske Netflix Distributør > producent = $  Online filmtjenester -> konsekvenser -> løsning: prisstigning? http://www.faktalink.dk/titelliste/dansk-film/hele-faktalinket-om-dansk-film

16 Tak for jeres opmærksomhed


Download ppt "Fridthjof Film A/S En præsentation lavet af: Julie Overgaard Christensen, Caroline Forsberg Thybo & Lasse Bugge Schmidt Gruppenummer 13 FRIDTHJOF FILM."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google