Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Advertisements

Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forældremøde X årgang.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Måltidet – lyst og fællesskab
Inklusion i Børneinstitution Højme
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Fælles forældremøde Thurø
- Hvad kan I forvente som forældre?
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Lærerprofessionen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Netværksledelse For børn, personale og ledere. Vision Netværks(ledelse) til udvikling af meningsfulde sammenhænge baseret på effektive netværk, med fokus.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V. Christina Barfoed-Høj, kontorchef i Kontor for dagtilbud

Baggrund for den styrkede pædagogiske læreplan Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan Baggrund for den styrkede pædagogiske læreplan Indhold i læreplanen, herunder de gennemgående værdier, principper og temaer Den videre proces med realiseringen af læreplanen

Udfordringerne ift. kvalitet i dagtilbud Baggrunden for den styrkede pædagogiske Læreplan - the big why? Udfordringerne ift. kvalitet i dagtilbud Står på en dagtilbudstradition mange misunder os, men… Uudnyttet potentiale – bl.a. ikke fokus på gode læringsmiljøer for børn i udsatte positioner. Stor forskel i arbejdet med læringsmiljøer, mål, evaluering, forældresamarbejde mv. Manglende fælles fortælling og retning. Udfordringer defineret ud fra forskning og interessenterne i Kvalitetsforum.

Fokus på inddragelse før, under og efter udspil og aftaleindgåelse Tilblivelsen af den styrkede pædagogiske Læreplan – et fælles udviklingsarbejde Fokus på inddragelse før, under og efter udspil og aftaleindgåelse Møder med centrale interessenter på alle niveauer hele vejen Stort udviklingsarbejde med mastergruppe og arbejdsgrupper i 2016 Inddragelse af de pædagogiske praktikere: Postkasse for alle og regionale dialogmøder (1000 praktikere) i 2016. Sorømøde om dagtilbud i 2016. Dagtilbudsudspil, pol. forhandling og pol. aftale i 2017. Lovfremsættelse og vedtagelse i 2018.

Alle skal udarbejde en pædagogisk læreplan: Centrale begreber i den styrkede læreplan Alle skal udarbejde en pædagogisk læreplan: Den skal afspejle det pædagogiske grundlag, de seks læreplanstemaer og læringsmål Pædagogisk grundlag: Pædagogisk læringsmiljø – bredt læringssyn og hele dagen. Legen er central Børnesyn og -perspektiv Den voksne rammesætter Børn i udsatte positioner Forældresamarbejde Evalueringskultur https://www.youtube.com/watch?v=iZwXFK7wmNA 0:25 – 1:00 https://www.youtube.com/watch?v=vweASReRNTo 5:20-6:18

Hvordan realiseres den styrkede pædagogiske læreplan? REALISERING Hvordan realiseres den styrkede pædagogiske læreplan?

pEJLEMÆRKER der sætter en fælles retning for realiseringen af den styrkede pædagogiske læreplan gennem kompetenceudvikling, inspirationsmaterialer, e-learning, grunduddannelser mv. Pejlemærker for indhold Indholdet i viden, læringsforløb mv. skal have fokus på: Forskellige elementer i et pædagogisk læringsmiljø og samspillet mellem dem: Processuelle forhold (kvalitet i interaktioner mellem børnene, mellem personale og barn/børn, forældre, dagens rytme mv.) Strukturelle rammer (fysiske rammer, organisering af tid og personaleressourcer, normering mv.) Forskellige situationer og interaktioner: Leg, rutiner, spontant opståede situationer, planlagte aktiviteter og forløb mv. Bred læringsforståelse inden for og på tværs af de seks læreplanstemaer, så børn støttes i at udvikle både sociale, personlige, kropslige og kognitive evner og færdigheder. Det gode børneliv med dannelse, børnefællesskaber og børneperspektiv At alle børn er en del af læringsmiljøet uanset forudsætninger, herunder børn i udsatte positioner Forældresamarbejde om børns trivsel, udvikling, dannelse og læring Samarbejde: Tværfagligt samarbejde, inddragelse af lokalsamfundet og sammenhæng i børnenes liv Faglig pædagogisk ledelse med fokus på at lede og udvikle pædagogisk praksis i dagtilbuddet ved at understøtte refleksioner og fagligt begrundede valg Evalueringskultur: En løbende og systematisk beskrivelse (fx foto, observationer, mv.), vurdering og analyse af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring og udvikling. For uddybning af begreber: Se Master for en styrket pædagogisk læreplan Pejlemærker for form Viden, læringsforløb mv. skal formidles eller omsættes på en måde, der: Er praksisrelevant. Viden mv. skal kunne anvendes direkte i en lokal kontekst i dagtilbuddet og den enkelte kommune Er handlingsunderstøttende Understøtter kritisk refleksion og analyse af egen praksis Er tilpasset målgrupper – og om muligt afprøvet af de specifikke målgrupper (personale/leder) Er tilgængelig Er til inspiration Er baseret på viden og pædagogisk praksiserfaring Understøtter faglig dømmekraft og evnen til at træffe fagligt begrundede valg i den pædagogiske praksis Bidrager til, at viden mv. fastholdes og videreudvikles i understøttende strukturer Bidrager til bæredygtige organisationer Der kan være konkrete materialeformater, hvor det blot er enkelte af pejlemærkerne for form, der er meningsfuldt retningsgivende. Nogle af pejlemærkerne for indhold kan også fungere som pejlemærker for form, fx faglig pædagogisk ledelse.

Midler til Kompetenceudvikling Konkrete forløb: Kortere læringsforløb med 3 læringsdage til faglige ledere, faglige fyrtårne (pædagoger) og dagplejere, der har en pædagogisk uddannelse. Diplommoduler af hhv. 5 og 10 ECTS-point til faglige ledere og faglige fyrtårne. Læringsdag målrettet forvaltningsniveauet med fokus på at skabe understøttende strukturer, der bidrager til forankring af læringen. Baggrund ”Stærke dagtilbud”: ca.165 mio. kr. afsat til kompetenceudvikling af pædagogisk personale og ledelse. Netop udmeldt. fokus Fælles indholdsmæssigt udgangspunkt i styrket pædagogisk læreplan (lovgivning, pæd. grundlag, temabeskrivelser, pædagogiske læringsmål). 50 % fælles pensum på tværs af kommuner Anvendelse af forandringspakker Fælles læringsmål Fælles kvalitetskrav Før, under og efter – skal være praksisnært og omsættes.  

Forandringspakker FORANDRINGSPAKKE (EKS.) FORANDRINGSPROCES der understøtter realiseringen AF DEN PÆDAGOGISKE LÆREPLAN FORANDRINGSPAKKE (EKS.) FORANDRINGSPROCES Viden om den pædagogiske læreplan Analyse af egen praksis ift. den pæd. læreplan Viden om den pæd. læreplan mv. bringes i spil i praksis Forankring, videreudvikling og fastholdelse Publikation Videnskortlægning Værktøj til egenanalyse Inspirationsforløb Dialogkort/video Prezioplæg Forankrings-understøttende værktøj

Forandringspakker Indhold TEMATIKKER FOR FORANDRINGSPAKKER der understøtter realiseringen AF DEN PÆDAGOGISKE LÆREPLAN TEMATIKKER FOR FORANDRINGSPAKKER Interaktioner og relationer Evaluerende pædagogisk praksis Indhold Forandringspakker om udvalgte tematikker fra den pædagogiske læreplan: Forældresamarbejde Seks læreplanstemaer: Personlig alsidig udvikling ▪ Social udvikling Kommunikation & sprog ▪ Kultur og fællesskab Natur, udeliv & science ▪ Krop, sanser & bevægelse Denne kan evt. udgå og blot være talepunkt under den forrige slide. Læringsmiljøer for børn i udsatte  positioner og læringsmiljøer målrettet små og større børn Faglig pædagogisk ledelse