Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Beboerrepræsentantskabsmøde i FOD
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Ny indsamling af madaffald i sommerhusområder
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Otte forsøgsrammer Infoaften 2017 Flemming Vium Jensen, Politisk chef
Velkommen.
!! LOVGIVNINGS -PROCESSEN Offentligt og Synligt. 1. Behandlingen
Læring gennem registrering og indberetning
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Anerkendende pædagogik
Höstmöte i Stockholm dag 2 den 21. oktober 2009
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Centralforeningen for Stampersonel
Fælles ledelsesgrundlag
Boligorganisationernes møde med Byrådet 7. maj 2018
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Stresshåndteringsgruppe
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Innovationsforløb Modul 3 ©
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Affald og genbrug - nu Dagrenovation Batterier på låget
SUMO - analyse.
Vinduer Frejeasvej 16CD.
Dansk Forening for Arbejdsret - Politisk nyt
Sådan bruger du præsentationen
Børne- og undervisningsudvalget den
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Nøgletal på vejområdet
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Metal/Glas/Plast 29. marts 2019.
Drøftelse i VEU-rådet om AMU-udbudsrunde i 2019
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Indsæt billede af din skole
EVS databasen ved Myung Nina Fernando
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Manual til indsendelse af BUDGET
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen Boligorganisationernes møde med Byrådet 30. oktober 2017

Udvikling på affaldsområdet EU-udbud måske nye vognmænd fra sommer 2018 Nye ordninger Indsamling af madaffald Alle parcel og rækkehuse april 2019 Etageejendomme mv. fra januar 2020 Revurdering af takststruktur Hidtil samme fællesgebyr for alle Politiske drøftelser - takst 2019 EU-udbud Vi gennemfører netop nu EU-udbud på alle ordninger. Fra starten af den nye kontrakt vil der ikke være væsentlige ændringer –ud over måske nye vognmænd. Hvis der kommer nye vognmænd vil vi sørge for at orientere ejendomsfunktionærer i god tid. Ny mulighed er afhentning af glas fra 2- eller 4-hjulede containere Madaffald Indsamling af madaffald vil komme i løbet af den kommende kontraktperiode. Vi har valgt at starte med at sortere madaffald i parcel- og rækkehuse. Det er for at vi kan samle erfaringer inden vi begynder i de store boligorganisationer. Takststruktur Flere af jer har givet udtryk for at der er behov for at se på rimeligheden i gebyrstrukturerne, som de fungerer i dag. Og det er vi enige i. Der er sket ændringer i hvordan affaldet bliver håndteret som betyder at der er forskel på håndtering i parcel- og rækkehuse og i etageejendomme. Derfor skal politikerne først i Miljøudvalget tage stilling til takststrukturen denne vinter. Vi lægger op til at der kan ske ændringer forud for vedtagelse af taksten fra 2019. En anden ændring er at flere boligorganisationer overvejer nedgravede løsninger til affaldet. Det er der efterhånden erfaringer med blandt andet i Høje Gladsaxe.

Ny ordning - Samarbejde er vigtigt Processen tager tid Erfaring fra 2013 Gradvis implementering Kontakt til boligorganisationer Ejendomsfunktionærer er vigtige ambassadører Møde 21. november Kommunikation med administrationerne Kommunikation til beboerne Som sagt skal vi i den kommende kontraktperiode indføre madaffald. Proces For at opnå en god start i boligorganisationerne vil vi gå gradvist til værks. Det betyder, at I ikke kommer i gang samtidigt og vi vil samle erfaringer, så I kan drage nytte af hinandens erfaringer. Det har vi valgt på grund af vores fælles erfaringer med sortering af plast og metal. Det er væsentligt nemmere at indføre nye ordninger i parcel-og rækkehuse med individuelle affaldsløsninger end i en affaldsgårde med mange brugere. Det er også vigtigt at komme tidligt i gang – det tager lang tid at indføre ændringer. Der kan være behov for ændringer i affaldsgårde og adgangsforhold. Kontakt til boligorganisationerne Det er rigtigt vigtigt i vores arbejde med både at indføre nye ordninger -men også at få dagligdagen til at glide - at der er en god kontakt til ejendomsfunktionærer/viceværterne, der kommer i ejendommene og kender de forskellige udfordringer. Derfor genoptager vi vores ”viceværtmøder” – første gang 21. november – hvor ejendomsfunktionærer/viceværter bliver orienteret af os og vi høre om deres dagligdag. De input vi får med fra jeres gruppearbejde om lidt vil vi også bruge på mødet og i det videre samarbejde. Ikke kun ejendomsfunktionærer/viceværter er vigtige - vi har også fokus på hvordan vi bedst kommunikere til og med beboerne.

Vil I hjælpe os? To emner Proces Kommunikation Materiel og indretning Noter egne tanker Drøft jeres tanker ved bordene Prioriter de vigtigste emner ved bordene Fælles opsamling 11 borde med ”bordformand” Nu er det så vi gerne vil have jeres hjælpe – hvordan kan vi hjælpe med at gøre processen hos jer så smidig som mulig? Om lidt – ikke endnu – vil vi bede jer gå ud i grupper og drøfte to emner: kommunikation og indretning Udgangspunktet er, at vi skal sortere madaffald. Det har byrådet vedtaget, så emnet er hvordan vi sikre den bedst mulige proces. Kommunikation Hvad er jeres forventninger og ønsker til hvordan vi (i Kommunen) kan sikre at I og jeres ejendomsfunktionærer/viceværter bliver klar til at sortere madaffald. Og Hvad der jeres forventninger og ønsker til hvordan vi skal sikre at alle beboere bliver klar til at sortere madaffald? Materiel og indretning Hvad er jeres forventninger og ønsker til den praktiske implementering Hvad og hvordan skal vi levere materiel til jer På hvilken måde kan vi hjælpe jer til indretning – og hvad kan I selv gøre? Processen er : Først noterer I hver i sær jeres tanker på de sedler, der ligger på bordene. Herefter drøfter I jeres input ved bordene Til sidst prioriterer i de vigtigste emner og gode råd/ønsker ved hvert bord. Ved hvert bord er der en bordformand, som vil hjælpe jer igennem og holde styr på tiden. Der er også Byrådspolitikkere ved alle borde – jeres rolle er at sikre der bliver gode drøftelser og at alle kommer til orde. Lad alle sedler ligge ved bordene vi samler dem ind og tager dem med i vores arbejde.

I skal finde et bordkort Arbejdernes boligselskab i Gladsaxe, ABG Grøn Boligforeningen, 3B Lyseblå Boligforeningen, AAB Lilla Foreningen Socialt Boligbyggeri i Glx, FSB Lyserød Gladsaxe Almindnyttige Andelsboligforening Rød Gladsaxe Almindnyttige Boligselskab Hvid Lejerbo, LB Mørkeblå Gladsaxe Byråd Gule Ansatte på rådhuset Grå