Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Folkeskolereform Version 1.0
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Trongårdsskolens kor v. Mette Hauberg & Lajla Hornshøj Velkommen og præsentation v. Stine Arnfred Ét stort skoledistrikt - spørgsmål Forskudt klassedannelse.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Borgermøde om inklusion i hverdagen og den fremtidige organisering af specialtilbud. Danske Handicaporganisationer og Børne- og Ungdomsudvalget.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
Virksomhedens udvikling
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Faglig udvikling i praksis 2017
Tænketankens vision i en skolekontekst
Unge på kanten af fællesskabet
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Tro på dig selv - det gør vi
Halvårsmøde om arbejdsmiljøarbejdet
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference 2012
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Tendenser i forældresamarbejdet
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolebestyrelsesmøde
Skolebestyrelsens årsberetning
Børne- og undervisningsudvalget den
Region Midtjyllands opgave
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Formålet med kommunikationsstrategien
Velkommen til Risskov Skole
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Udvikling af centralbiblioteket
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Lillevang Skoles retning, Introtekst
Præsentationens transcript:

Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014 Skolebestyrelsen på Ishøj Skole Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014 26. april 2011 – version 01 Text

De enkelte elementer i strategien for Ishøj Skole mod 2014 110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte elementer i strategien for Ishøj Skole mod 2014 Ishøj kommunes børn- og ungepolitik Anerkendelse Inklusion og fællesskab Kreativitet Demokrati og medbestemmelse Samarbejde og synergi 1 SWOT – styrker, svagheder, muligheder og trusler 2 Fælles målbillede for 2014 – Hvilken skole vil vi aflevere til den næste skolebestyrelse? Centrale profilelementer for 2014 Ishøj Skoles værdigrundlag Tryghed Fællesskab Læring Ansvarsbevidsthed 3 Strategiske fyrtårne for 2014 4 Strategiske målsætninger for 2014 5 Prioriterede indsatser for det 1. halvår 2011

110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling SWOT for Ishøj Skole Vores styrker og svagheder samt muligheder og trusler Styrker De ydre fysiske rammer Styr på butikken Høj faglighed og nytænkning Stor ansvarlighed og medarbejderskab – engagement i hele værdikæden Godt arbejdsmiljø – trivsel Lille skole – nærhed Resultater – 100% elever videre på ungdomsuddannelser Svagheder Manglende faglig sparring "Snak over hækken" De fysiske lokaleforhold Fordelt på fire matrikler Muligheder Ishøj Skole som "kulturhus" "Det hele barn" (tværfagligt samarbejde Indskolingshus (bh.kl.-3. kl.) Skabe en stærk profil Presseudvalg Udvikle det frie skolevalg mere aktivt (veksle) Mere synlig dagsordensættende Udnytte eksisterende ekstern ressourcer (forældrebank osv.) Trusler Lukning eller sammenlægning af skoler i Ishøj kommune Markant ændring af de økonomiske rammevilkår Ændret kommunal skolestruktur i bred forstand Resignation og "faneflugt" (elever og lærere) Forkert verdensbillede i visse dele af byrådet

110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte elementer i den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014 Fælles målbillede for 2014 Fortsat høj faglighed A Ishøj Skole som kulturhus B Den sammenhængende skole – det hele barn C Høj trivsel og arbejdsglæde blandt elever og medarbejdere D Prioriterede indsatser Strategiske fyrtårne for 2014 Synlighed og attraktivitet E SWOT Strategiske målsætninger for 2014 2011 2012 2013 2014

De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Fyrtårn A: Fortsat høj faglighed B Centrale nøgleelementer: Kreativitet Mange undervisningsformer – fx Bifrostuge Sprog – fx engelsk Øget fokus på naturvidenskab Lære at navigere i forskellige rammer – fx udnytte mulighederne ved inklusion bedre Udkast til mål Høj faglighed – over landsgennemsnit i alle afgangsprøver Høj faglighed – over landsgennemsnittet i alle nationale tests Høj faglighed – kommunens bedste skole målt på; afgangsprøver, nationale tests Høj faglighed – børn der er klar til uddannelse = alle elever fra Ishøj Skole starter på en ungdomsuddannelse C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 Vi ønsker, at alle til stadighed skal være i en proces, der er kendetegnet ved viden- og kompetencetilegnelse. Alle skal i deres dagligdag udfordres positivt på deres faglighed og kreativitet. Der skal arbejdes med flere undervisningsformer målrettet den enkelte elev. Sprog – fx engelsk - og naturvidenskab skal have højere prioritet i den daglige undervisning for at klæde den enkelte elev på til en stadig mere global verden. Eleverne skal opdrages til at indgå som aktive borgere i et demokratisk samfund og allerede fra starten fortrolige med demokratiske omgangs- og arbejdsformer.

De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Detaljering af fyrtårn A: Fortsat høj faglighed B Centrale nøgleelementer: Kreativitet Mange undervisningsformer – fx Bifrostuge Sprog – fx engelsk Øget fokus på naturvidenskab Lære at navigere i forskellige rammer – fx udnytte mulighederne ved inklusion bedre Udkast til mål Høj faglighed – over landsgennemsnit i alle afgangsprøver Høj faglighed – over landsgennemsnittet i alle nationale tests Høj faglighed – kommunens bedste skole målt på; afgangsprøver, nationale tests Høj faglighed – børn der er klar til uddannelse = alle elever fra Ishøj Skole starter på en ungdomsuddannelse C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 ’Dobbelt-klik’ på de enkelte nøgleelementer

De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Fyrtårn B: Ishøj Skole som kulturhus B Centrale nøgleelementer Involvering af det omkringliggende samfund Inddragelse af forældreforening Udkast til mål …… C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 Detaljeres ifa skolebestyrelsesmødet den 15. marts 2011: Arbejdsgruppe: Susanne og Dan Oplæg til næste bestyrelsesmøde den 26. april 2011 Endelig udkast til den 17. maj 2011

De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Fyrtårn C: Den sammenhængende skole – det hele barn B Centrale nøgleelementer Fælles fodslag omkring barnet af "dets voksne" SFO 1, 2 og 3 – ønske om mange brugere Indskolingshus – indskoling og SFO i samme hus Fortsat tryghed for barnet Inklusion Udkast til mål Eleven har samme kontaktperson i hele indskolingen – både skole og SFO Åbent hus Xx % aktive brugere i henholdvis SFO 1, 2 og 3 Forældre og skole/ SFO skal ville rummelighed C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 Skole /SFO og hjem skal samarbejde om at give eleverne de bedste betingelser for at kunne udvikle sig til hele mennesker, der kan indgå i det danske samfund som aktive borgere. Vi vil sammen skabe sammenhæng omkring det enkelte barn, således at barnet oplever en tryg hverdag. Samtidig ønsker vi, at alle ved Ishøj Skole og SFO skal kunne begå sig i fællesskabet og derfor skal hensyn og omsorg for andre, accept og glæde være centrale elementer i hverdagen.

De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Detaljering af fyrtårn C: Den sammenhængende skole – det hele barn B Centrale nøgleelementer Fælles fodslag omkring barnet af "dets voksne" SFO 1, 2 og 3 – ønske om mange brugere Indskolingshus – indskoling og SFO i samme hus Fortsat tryghed for barnet Inklusion Udkast til mål Eleven har samme kontaktperson i hele indskolingen – både skole og SFO Åbent hus Xx % aktive brugere i henholdvis SFO 1, 2 og 3 Forældre og skole/ SFO skal ville rummelighed C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 ’Dobbelt-klik’ på de enkelte nøgleelementer

De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Fyrtårn C: Den sammenhængende skole – det hele barn B Centrale nøgleelementer Fælles fodslag omkring barnet af "dets voksne" SFO 1, 2 og 3 – ønske om mange brugere Indskolingshus – indskoling og SFO i samme hus Fortsat tryghed for barnet Inklusion Udkast til mål Eleven har samme kontaktperson i hele indskolingen – både skole og SFO Åbent hus Xx % aktive brugere i henholdvis SFO 1, 2 og 3 Forældre og skole/ SFO skal ville rummelighed C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 Skole /SFO og hjem skal samarbejde om at give eleverne de bedste betingelser for at kunne udvikle sig til hele mennesker, der kan indgå i det danske samfund som aktive borgere. Vi vil sammen skabe sammenhæng omkring det enkelte barn, således at barnet oplever en tryg hverdag. Samtidig ønsker vi, at alle ved Ishøj Skole og SFO skal kunne begå sig i fællesskabet og derfor skal hensyn og omsorg for andre, accept og glæde være centrale elementer i hverdagen.

De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Fyrtårn D: Høj trivsel og arbejdsglæde blandt elever og medarbejdere B Centrale nøgleelementer Inddragelse af elevråd Fortsat medejerskab Høj involveringsgrad Stort engagement Stor indflydelse på egen dagligdag Trivselsuge Udkast til mål Landets gladeste elever og medarbejdere Lavt sygefravær Stor lyst til at arbejde Høj score på APV C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 Detaljeres ifa skolebestyrelsesmødet den 15. marts: Arbejdsgruppe : Claus, Merete og Birgitte Oplæg til næste bestyrelsesmøde den 26. april 2011 Endelig udkast til den 17. maj 2011

De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Fyrtårn E: Synlighed og attraktivitet B Centrale nøgleelementer X Udkast til mål Landets mest engagerede forældrekreds Forældrebank kortlagt og aktiveret C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 Detaljeres ifm skolebestyrelsesmødet den 17. maj