Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Caseoplæg om Facebook.
Journalistiske virkemidler
Hjælp der er en journalist i røret
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
Kommunikation af resultater
Ytringsfrihed og sygeplejersker
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
”Markedsføring og pressetræning”
Presse- og kommunikationskursus
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
Vi gennemførte en række interview ifm
Synlighed. Formands- og præsidietræning 17/ Synliggørelse Vort image = Offentlighedens opfattelse af bevægelsens aktiviteter “Et image er et.
Sprog/billeder på Internettet
AOH.DK Herning Gymnasium i Europa.
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Introkursus for frivillige
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Presse- og kommunikationskursus Herning, den 25. oktober 2013.
Weekendkonference i 2. kreds LO-skolen, lørdag og søndag den 29. – 30. januar 2011 Presse- og informationsafdelingen Boligselskabernes Landsforening.
Tema- og netværksmøde i Socialøkonomisk Netværk: "Kommunikation – markedsføring og pressehåndtering" 23.4 kl
Kommunikation Intern kommunikation
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Den gode historie Sådan finder vi på 24timer dagens historier ”Dét er en god historie!” Emma Gad for kommunikationsfolk.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
Nyhedsartikel dansk.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
1 Rekruttering og fastholdelse Få fat i de rigtige folk til din afdeling Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive Ja klart nok, men hvordan?
Verdens værste bødler Sagprosa.
VIP2 Jobpakkeambassadør Kursus Jørgen T. Madsen Om historier og journalister.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
Øvelse den 8. marts Skriv en artikel, anmeldelse, guide eller et debat indlæg til ITU's web-avis readIT Pia Svejgaard Pedersen.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Gode råd når du er på - op til og under PL. Agenda Pressearbejde op til PL: - Hvordan udnytter vi sammen vinduet op til PL? Pressearbejde under PL: -
Nyhedskriterier. Journalistiske dyder Forklar hvad der menes med disse journalistiske dyder – skriv stikord og giv eksempler mundtligt:  Sandhed  Objektivitet.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
Hvem er vi André Bentsen Redaktør, 11 år på Lokal Nyt Christian Valsted Journalist, 8 år på Lokal Nyt.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
Landsseminar 2012 Workshop: Selvfinansierende LK’er Landsseminar 2012 Workshop: Selvfinancierende Lokalkomiteer.
Introkursus for frivillige Hjerteforeningens kommunikationsafdeling 2015.
SPOR 3: STRATEGISK BRUG AF SOCIALE MEDIER Joakim contentmarketing.dk.
Årskursus i Hjertemotion
Kommunikationsansvarlig
Anmeldelse af arrangement med affyring af nødblus
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Påklædning kommende bestyrelsesmedlemmer Generel del
Brush-up for redaktører af byens hjemmeside
Hvad er nyhedskriterier?
Frivillig Fredag 2013 Tema: - Tag livet ind
Lokale Regnskaber 2016 & booking
Fake news, research og kildekritik
Fake news, research og kildekritik
Lad de gode historier sælge din afdeling
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Fra anledning til udvikling
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Sådan kan I få flere deltagere til it-aktiviteter
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017

Velkommen I dag skal det handle om at komme i aviserne… og i tv/radio   I dag skal det handle om at komme i aviserne… og i tv/radio Hvordan gør I det Forskellen på pressemeddelelser og annoncer Brug andre kanaler Der er hjælp at hente Eksempler

Hvorfor ønsker vi omtale? Skabe synlighed og sætte fokus på Hjerteforeningens indsats – på hjertesagen   Hjerteforeningens lokale arrangementer har potentiale til at blive omtalt i lokale medier – aktiviteterne er spændende og relevante Forudsætningen for at det sker er en pressemeddelelse før eller efter arrangementet Pressemeddelelsen hjælper jer til at få omtale, og det kan give flere deltagere Pressen går altid efter den gode historie. Det skal pressemeddelelsen afspejle.

Frivilliges aktiviteter hitter Sejt Cirka halvdelen af Hjerteforeningens omtaler i medierne handler om frivilliges aktiviteter

Kommunikationsstrategi Vi skal være synlige Vi opsøger muligheden for at komme i medierne Alle kan udtale sig med almindelig sund fornuft. Overvej: har jeg forstand på det her, ellers spil bolden videre til fagpersoner. Fx udtalelser om medicin, samarbejde med KB på landsplan mv. Vi prioriterer samarbejde.

Pressen er vores hjælper Hjerteforeningen satser på: Et positivt samarbejde med pressen En aktiv og udfarende pressekontakt Strategiske mediesamarbejder med udvalgte medier

De fem nyhedskriterier Aktualitet Dvs. noget der er oppe i tiden. Langt de fleste nyheder udspringer af dette nyhedskriterium. Fx et parti vælger ny formand, eller et containerskib er sejlet ind i en bro. Væsentlighed Dvs. noget der har grundlæggende betydning eller konsekvens for mange mennesker. Fx skatten stiger næste år. Identifikation Dvs. noget som læseren kan genkende sig selv i. En historie, der får læseren til at tænke ’Det kunne være mig’, ’Bare det var mig’ eller ’Godt, det ikke er mig’. Fx ni ud af ti danskere spiser for meget sukker. Sensation Dvs. noget der fascinerer eller chokerer. Ofte de små, skæve historier i nogle aviser, som kan være forsidehistorier i andre aviser. Fx. mand bider hund eller Kvinde overlevede en måned under sammenstyrtet hus. Konflikt Dvs. når sager eller personer er på kollisionskurs. Fx. Vred far anklager kommune for sjusk.   Kilde: http://aiu.dk/mediehandbogen/journalistik/nyhedskriterier/

Den gode historie Nyheden Der sker noget nyt Der sker noget væsentligt for mange Der sker noget usædvanligt Oplysningerne fremstår sande Aktualitet og troværdighed

Den gode historie Infotainment Et vigtigt emne behandles i underholdende form: En god skæbnehistorie Et emne der berører mange Mulighed for identifikation Følelse og engagement

Gode råd Det skal være en god historie og en relevant historie   Forvent ikke, at journalisten bruger tid på at læse sig gennem hele pressemeddelelsen. Overskriften på pressemeddelelsen skal derfor fænge Jo nemmere du gør det for journalisten at fortælle din historie, jo større er chancen også for, at den bliver bragt Journalister har altid travlt. Det øger chancen for at få omtale i avisen, hvis du på forhånd leverer alle de oplysninger, som journalisten har brug for Når en journalist vurderer, om man skal arbejde videre med historien, anvender vedkommende nyhedskriterierne Gør det nemt for journalisterne.

Pressemeddelelsen Vinkel/nyheden – hvem, hvad, hvor, hvornår Forklarer og udvider indledning Fakta, data Lars

Fængende overskrifter 6 om dagen   Historien om en beruset elg, der sad fast i et træ OL-toppen har fået færre rynker og kvindeformer.

Historiens mange liv… Foromtale Arrangement Efteromtale Lars

Kontakt redaktionen Den personlige kontakt til en redaktør og/eller en journalist på jeres lokale medier er altid bedst. Journalisten er din første målgruppe Ellers kontakt redaktionen Ring, skriv, besøg redaktionen Kend deadlines Ved mail: Sæt pressemeddelelsens overskrift ind i emnefeltet Vedhæft pressemeddelelsen og sæt teksten ind i mailen Send fotos med, gerne med mobilen. Husk høj opløsning. Husk navne og billedtekst Husk tydelig angivelse af afsender inkl. kontaktinfo.

Skabeloner til pressemeddelelser Vi hjælper med skabeloner til pressemeddelelser til de større landsdækkende arrangementer, fx nytårsmarcher, landsindsamlingen, Elsk hjertet, Børnebørnenes Madværksted mv. Find nogle af pressemeddelelserne på Frivillignet under Værktøjskassen/Skabeloner/Pressemeddelelser   Få hjælp til at skrive og sende pressemeddelelser til redaktionerne, kontakt Lotte Bucka, tlf.: 33 67 00 19, mail: lbucka@hjerteforeningen.dk

Annoncer/pressemeddelelser Annonce er ikke førstevalget…..

Kommunale hjemmesider Andre kanaler Kultunaut Facebook Mails Kommunale hjemmesider

Værktøjer Retriever Vocast/MyNewsdesk