Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sådan kan I få flere deltagere til it-aktiviteter

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sådan kan I få flere deltagere til it-aktiviteter"— Præsentationens transcript:

1

2 Sådan kan I få flere deltagere til it-aktiviteter
projektleder, jannik lindholm. Distriktskoordinatormøde Sådan kan I få flere deltagere til it-aktiviteter

3 Sådan ser verden ud Den enorme mængde af andre budskaber, vi alle udsættes for i det daglige, reducerer effekten af den enkelte reklameindsats

4 5 enkle trin til målrettet marketing
FORMÅL / OUTCOME: Hvad er det I gerne vil opnå (med jeres kommunikation)? MÅLGRUPPE: Hvem er det, I gerne vil sige noget til?  ADFÆRD: Hvilken adfærd vil I gerne opnå hos målgruppen? BUDSKAB: Hvad er det, I gerne vil sige? Og hvordan siger I det bedst til jeres målgruppe?  EFFEKT: Hvordan kan/vil I måle, om I har opnået det, I ønskede?

5 Hvem er din målgruppe Definer hvilke målgrupper I har mulighed for at ramme – og vælg én, som I fokuserer på. Hvilket behov vil I opfylde hos den valgte målgruppe. Brug meget gerne Dialogværktøjet til at udvælge jeres målgruppe – de 4 persontyper. Målgruppen skal møde tilbud og kunne se sig selv i dem Identificer evt. nye forretningsområder og målgrupper. Spørg om brugernes behov.

6 AIDA-modellen AIDA modellen er en kommunikationsmodel, der bruges til at analysere eller udforme reklamer, annoncer, salgsbreve og lignende. AIDA modellen står for: A: Attention - opmærksomhed I: Interest - interesse D: Desire - ønske A: Action - handling

7 4 stadier som fører til handling
Attention/opmærksomhed: Beskriver det/de elementer i reklamen, som skaber blikfanget/opmærksomheden omkring produktet. Det kan være et stort interessant billede, en fængende skrift eller et tydeligt budskab. Er modtageren fanget af reklamen, så skal der skabes noget interesse. Interest/interesse: Når modtageren er fanget af reklamen, skal der skabes en yderligere interesse. Det kan gøres ved fx at fremhæve nogle vigtige kvaliteter, fordele eller budskaber i en uddybende salgstekst. Desire/ønske: Er der skabt en oprigtig interesse i reklame, og modtageren er overbevist om fordelene, vil modtageren nu ønske at eje/tilkendegive sin interesse i produktet. Action/Handling: Formålet med reklamen vil være at få modtageren til nå gennem de første tre stadier, for til sidst at ende med at handle. Handlingen vil oftest være at købe produktet. Men det kan også være mange andre ting, som fx: Donere til et velgørende formål, deltage i et event, ændre en adfærd

8 De forskellige typer marketing
Det kan det være svært at overskue de mange kanaler og typer marketing, der findes. Her får du et overordnet blik på typer og kanaler. Figuren viser om markedsføringen er betalt, om det er en kanal/platform du selv ejer - eller om det er omtale, du populært sagt har gjort dig fortjent til. Der er gerne overlap mellem typerne. F.eks. kan et sociale medie som Facebook fungere både som paid, owned og earned media. Alle typer forekommer både offline og online. Ser man på Facebook kan man til dels sige, at man ejer kanalen (owned) med sin egen side. Herfra kan du producere og dele dit indhold. Samtidigt kan du både betale dig til promovering af f.eks. opslag (paid media) og gøre dig fortjent til omtale (earned media) med brugernes/”kundernes” delinger, kommentarer osv. Det er dog til diskussion, hvorvidt en Facebook-side er en kanal, du selv ejer. Vi kommer ind på forskellene, styrker/svagheder samt hvad, der passer til jeres ”butik”

9 1) Paid media / betalte medier - den hurtige og nemme
Paid media er nok den mest kendte og udbredte type markedsføring. Paid media inkluderer alt traditionel reklame og annoncering: Annoncer, TV, radio, bannere, AdWords og promoverede opslag. Det kan også være sponsorater, sponsorerede indlæg, du har købt. Fordele: Hurtige resultater Nemt at måle effekt (online) Kræver ofte relativt få tidsresurser Let budgetstyring Ulemper: I nogle tilfælde relativt dyrt (f.eks. AdWords) Kan være forstyrrende for modtageren Knap så god langsigtet effekt

10 Paid media - eksempler

11 2) Owned media / Ejet medier - udnyt dine platforme
INSPIRATION TIL AT SKRIVE GODE ANNONCER, SÅ DE OGSÅ BLIVER LÆST. Owned media er de kanaler, du selv ejer og evt. producerer indhold igennem. Først og fremmest dit website, men som nævnt kan sider på sociale medier også fungere og ses som dine egne kanaler. Apps, mails, nyhedsbreve, blogs, kataloger, brochurer, medlemsbreve og webshops er andre eksempler på owned media. Fordele: Færre løbende udgifter Mulighed for 'gratis' trafik og omsætning Flere muligheder og bedre valgfrihed ift. format, design mv. Kan ofte udføres internt Ofte mindre forstyrrende Indholdet kan blive et produkt i sig selv Ulemper: Ofte en større investering i opstartsfasen Kræver ofte løbende intern uddannelse

12 Owned media - eksempler

13 3) Earned media / Fortjente medier - når du gør dig fortjent til gratis omtale
Earned media er en svær, men også ganske effektiv slags markedsføring. Det dækker over al den omtale, eksponering og trafik, du får som følge af bl.a. dine produkter/ydelser samt indhold på owned media. Ofte er det et resultat af dine kunders oplevelser. Yder du f.eks. en god service, kan du få positiv omtale på et medie som Trustpilot. Det kan også være, at du har en god Facebookside, som mange deler og linker til. PR og gode, gamle word of mouth er også earned media. Fordele: Oftest den mest effektive form for markedsføring Høj autenticitet, troværdighed og brandingeffekt Er typisk gratis Ulemper: Kan også være i form af negativ omtale Tager lang tid at opnå Mindre kontrol over indholdet

14 Earned media - eksempler

15 ...Så hvad skal jeg vælge? - det korte svar er alle tre!
1) Paid media 2) Owned media 3) Earned media Lokal annoncering Arrangements-/ aktivitetsoversigt Lokalaviser – PR / artikler Det Sker Lokale sociale medier Facebook og Adwords Word of mouth / mund til mund omtale Lokale nyhedsbreve Lokal hjemmeside: PLATFORM Halvårsprogram Vi anbefaler oftest en strategi, hvor selve platformen først bygges, f.eks. jeres lokale hjemmeside. Derefter handler det om at skabe relevant kvalitetsindhold, som potentielle kunder er interesserede i. Aktiviteter og arrangementer Facebook Flyers og brochurer Lokalafdelingens lokaler

16 Inspiration til øvrig synlighed
Overvej hvor målgruppen færdes og ram målgruppen her. Fx… På det lokale bibliotek I idræts- eller svømmehallen På rådhuset I medborgerhuset I det lokale supermarked I lokalafdelingen …. På opslagstavlen kan du hænge plakater og lægge flyers. Opslagstavlen kan være en dynamisk kommunikationskanal, hvis I bruger den dynamisk.

17 Sådan øger du chancen for, at dit budskab bliver husket

18 Vi scanner Læserne opdager kun 25 procent af alle artikler - det vil omvendt sige, at 75 procent slet ikke bliver opdaget. Kun 12 procent af læserne læser mere end halvdelen af artiklen Alt i alt betyder det, at læserne rask væk dropper 90 procent af al tekst. Læseren vil hellere læse billedteksten end brødteksten.

19 Vi glemmer 90 pct. - bliver du husket?
I følge forskere skyldes vores omfattende glemsomhed, at vi i gennemsnit kun har plads til ét hovedbudskab og tre underbyggende pointer i korttidshukommelsen. I korttidshukommelsen ligger budskaberne kun kort tid, inden tavlen enten viskes ren, eller indholdet rykkes videre til langtidshukommelsen, så der igen er plads til nyt input. Men det er kun 10 %, der altså bliver husket. Forskernes anbefalinger for at blive husket er simplet: Gør det kort, gentag og vær konsistent!

20 Kort er godt Det handler om at konkretisere dit budskab og skære ind til de 10 %, der er værd at huske! Hvad er essensen? Hvad er hovedbudskabet, og hvilke tre pointer skal understøttes? Hvad ønsker du skal lagres i modtagerens korttidshukommelse? Det er DET, du skal fokusere på, og drop så alt det andet. … og husk at sige dit budskab mange gange – gentagelser hjælper hukommelsen.

21 Kom ind til kernen God kommunikation adresserer kun ét emne – og har kun ét budskab! Dine penge er væsentlig bedre givet ud på fx 5 korte og specifikke reklamefilm – end på én lang, hvor du forsøger at presse alle fem emner og budskaber ind. Hvordan finder du så ud af, hvad det er, du gerne vil sige? Det hænger tæt sammen med, hvad du gerne vil opnå.

22 Fang modtageren Fang modtageren ved at inkludere ham/hende. Brug ”du”, ”dig” og ”din” mere end ”mig”, ”os” og ”vores”. Undgå fagudtryk og indforståethed. Brug almindelige ord Skriv, som du taler; aktivt frem for passivt. Det skaber tydelig handling og mening i teksten. Aktiv: ”Du skriver aktivt” Passiv: ”Der skrives passivt” Fat dig i korthed. Brug korte sætninger, og vælg korte ord frem. Ingen har nogensinde klaget over, at en tekst var for let at forstå. Brug stærke og klare bydeformer. Skriv fx hellere ”Læs mere om Ældre Sagen” end ”Man kan se mere om Ældre Sagen på hjemmesiden.” Kom hurtigt til sagen.

23 Små ord, der fanger “Det…” Det kan du få ud af din tablet
“Derfor…” Derfor skal du tage backup “Sådan…” Sådan bliver du superbruger ”Her…” Her er de fem bedste mobiltelefoner ”Disse…” Disse mails skal du aldrig åbne

24 Sig det igen Vores hjerne elsker gentagelser. Vi husker simpelthen bare bedre, når ting bliver gentaget – så udnyt det. Hvis du giver en præsentation, giver det derfor god mening, at du gentager din vigtigste pointe flere gange. Derved øger du chancen for, at den kommer med i de omtalte 10 %, som dit publikum tager med videre. Der er ingen grund til at versionere dine budskaber på 20 forskellige måder - det forvirrer blot hukommelsen. Gentagelse og konsistens er dine bedste venner, når det handler om at blive husket.

25 Husk at besvare hv-ord Gør dig dette klart, inden du skriver:
Hvem skal vide noget Hvad skal de vide noget om Hvorfor skal de vide det Hvordan skal de vide det Al kommunikation foregår på modtagerens betingelser.

26 Lokal hjemmeside

27 Lokal hjemmeside Målgruppe: Medlemmer + ikke-medlemmer Fordele:
xxx Målgruppe: Medlemmer + ikke-medlemmer Fordele: Bestemmer selv Ingen deadlines Udfordring: Trafik kommer ikke af sig selv Nævn alle steder altid Søgemaskineoptimering = SEO (eks. google, explorer m.fl.)

28 Tips til arbejdet med hjemmeside
Lokal hjemmeside Tips til arbejdet med hjemmeside Indhold: Overskuelig og opdateret Det vigtigste først Klart og tydeligt sprog – korte sætninger Brugervenlig – nemt at finde det man søger Tænk over vigtige ord og brug dem til at skabe trafik

29 Lokal hjemmeside Søgemaskineoptimering (SEO)
xxx Søgemaskineoptimering (SEO) Betalt annoncering At blive placeret højt i søgeresultater Gratis Indhold på siden - arbejdet med nøgleord ”Meta-overskrift” + ”Meta-beskrivelse” => vises i søgeresultater => bidrager til optimering af SEO SEO

30 Forhold jer kritisk til egen hjemmeside
Bliver IT set? Bliver IT godt beskrevet? Hvad kan forbedres?

31 Aktivits-/ arrangementssytemet

32 Aktivitets-/arrangementssystem
Målgruppe: Medlemmer (+ ikke-medlemmer) Fordele: Bestemmer selv Ingen deadlines Strukturen er skabt Udfordring: Kan nemt blive ”indforstået”

33 Lokale nyhedsbreve

34 Lokale nyhedsbreve Målgruppe:
xxx Målgruppe: Alle medlemmer i lokalafdelingen, som har tilmeldt sig de lokal nyhedsbreve Indledende tekst Fordele: Den korteste vej Fleksibelt Nemt at anvende Ekstra tekstfelt med mulighed for link Udvalgte aktiviteter og arrangementer fra arrangements/bookingsystemet 2 faste links: * Aktiviteter og arrangementer * Besøg den lokale hjemmeside

35 Annoncering i lokalaviser

36 Annoncering og PR i lokalaviser
For at få deltagere til de arrangementer og aktiviteter I laver, så er der behov for at fortælle om at de eksisterer. Det kan fx gøres ved at sætte en annonce i den lokale avis, der omtaler det tilbud du har lavet. Lokalaviserne er en vigtig informationskilde til aktiviteter og tilbud i lokalområdet. Ved at annoncerer eller blive omtalt viser I, at I er en aktiv del af lokalområdet.

37 Artikel til lokalaviser
Har du en god kontakt til den lokale avis, og kan du godt lide at skrive, kan du være heldig, at en avis tager din artikel, især i ferieperioder, hvor avisen mangler personale og stof. Gør journalistens job nemt. Husk også foto. Find gode råd til på Frivilligportalen.

38 Den gode artikel Fortæller en historie: Jeg vil fortælle at ….
Besvarer hvem hvad hvor hvordan hvorfor Besvarer, hvorfor skal vi læse om dette lige nu Fanger mig, allerede i overskriften, og holder mig fangen, hele teksten igennem Sproget glider, teksten er nem at læse God, fængende overskrift God indledning, der får mig til at læse videre Mellemrubrikker

39 Pressemeddelelse til lokalaviser
INSPIRATION TIL AT SKRIVE GODE ANNONCER, SÅ DE OGSÅ BLIVER LÆST. En pressemeddelelse egner sig godt til budskaber, du gerne vil have i flere medier. Det egner sig godt til enkle historier, fx hvis I får ny formand eller har en ny aktivitet. Vær konkret, hvad er dit budskab? Journalisten er i første omgang din målgruppe? Men tænk lige over, hvem der skal have dit budskab Skriv max 1 A4-side – gerne kortere. Det vigtigste først Hav en fængende, kort og klar overskrift. Husk altid afsender og kontaktinformation, hvis journalisterne har opfølgende spørgsmål. Brug gerne citater i din pressemeddelelse Ring op et par dage efter HUSK Nogle gange er en mail nok!

40 Test dig klogere Det er altid en god idé at “afprøve” dine marketingaktiviteter – kun derved finder du ud af hvad der virker bedst. På den måde kan du hele tiden forbedre dit valg af medier, dit budskab og dit indhold. Mål effekten Det er vigtigt at have opstillet nogle kriterier, som vi kan måle ændringen på. Har du fx modtaget flere tilmeldinger eller henvendelser?

41 Forhold jer kritisk til egen Det Sker
Bliver IT set? Bliver IT godt beskrevet? Hvad kan forbedres?

42 Test: Bobleopslag VS. Kasseopslag m
Test: Bobleopslag VS. Kasseopslag m. fokus på kontante præmier - SommerLotteri 2017

43 Planlægning Lav et skema over dine planlagte aktiviteter og skab det fornødne overblik. Beslut dig for i hvilke uger aktiviteterne skal finde sted

44 Ældre Sagens grafiske identitet:
Vi har lavet en række værktøjer til lokalafdelinger, som gør det nem for dig at udvikle materialer med en Ældre Sagen identitet. På Frivilligportalen kan du finde: Designmanual med retningslinjer Farve-palette Skrifttyper Billedbank (Vi har rettigheder og accept fra modellerne) Skabeloner Logo med/uden lokalafdelingsnavn Eksempler på ting, vi har lavet (kommer snart)

45 Tips Koordiner altid indsatsen med den kommunikationsansvarlige eller formanden i jeres lokalafdeling Anvend gerne flere mediegrupper samtidig. Dermed opnår I synergieffekt (virkningen forstærkes, flere sanser påvirkes) Gør reklame for jeres it-tilbud ved aktiviteter, kurser og arrangementer. Her har I mulighed for direkte feedback.

46 Del og find inspiration – hvad gør andre?
”best practice” Hvad virker godt hos jer? Hvilke gode råd kan I give videre?


Download ppt "Sådan kan I få flere deltagere til it-aktiviteter"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google