SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Advertisements

Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: •Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde målene for projektarbejdets faglighed. Mål:
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Observation af din/andres undervisning –
Introduktion til vejledning i projektarbejde
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
PM seminar Nov. Søren Hansen Aalborg Universitet
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
PROCESANALYSE 9 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Formalia ved opgaveskrivning
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Problemorienteret projektarbejde
PROCESANALYSE 7 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
Projektplanlægning og -styring
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde målene for projektarbejdets faglighed gennem.
Organisation/ledelse, procesanalyse
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde studieordningens mål for projektarbejdets faglighed.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Samarbejde Samarbejdsaftaler Erfaringsudveksling Procesanalyser
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
P0-erfaringsopsamling
P1 Procesanalysen Forventninger til P1
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Infomøde om synteseopgaven
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Refleksion over projektuge
Præsentationens transcript:

SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen, lpj@es.aau.dk Erfaringsudveksling SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen, lpj@es.aau.dk © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Erfaringsudveksling Program 10.15: Introduktion 10.25: Hvordan skriver man en procesanalyse? 10.30: Erfaringsudveksling i tværgrupper 11.30: Præsentation af resultater i B3-104 Efterfølgende skriver grupperne deres procesanalyser, som skal afleveres torsdag d. 26 maj !

Introduktion HVAD er refleksion? HVORFOR bruge refleksion? HVORDAN reflekterer man? Oplæg til tværgruppearbejde

HVAD er refleksion En studerende reflekterer når: han lægger mærke til at der mangler vigtige informationer i en tekst og tænker over hvorfor de mangler og søger de manglende informationer andet steds hun lægger mærke til at der er noget anderledes ved den matematikopgave hun er i gang med at regne i forhold til bogens typeopgaver, identificerer forskellen og ved hvad hun skal gøre anderledes hun ser tilbage på en projekt-tidsplan, som ikke holdt, identificerer de tidskrævende elementer og tager højde for dem i næste tidsplan

HVAD er refleksion En studerende reflekterer ikke når: han indsætter tal i en given formel og udregner et resultat hun omformulerer og videregiver en forklaring som hun ikke selv forstår hun beskriver gruppens tids- og ressourceplan for projektet uden at vurdere og kommentere den

HVAD er refleksion Gyldendals fremmedordbog: tilbagekastning (af lyd/lys) overvejelse, betragtning, eftertanke Fra eksemplerne: lægge mærke til tænke over se tilbage på gøre bevidste iagttagelser planlægge på grundlag af erfaringer Refleksion fremmes ofte af HVORFOR spørgsmål

HVORFOR bruge refleksion? Det står i studieordningen og studievejledningen SO, s. 13: Indenfor projektarbejdets faglighed skal den studerende efter P0 have opnået: 3) kendskab til refleksion af egen læreproces SV, s. 13, formål: At opøve de studerendes evne til at reflektere over læreprocessen og generalisere ud fra det eksemplariske i projektenheden. Refleksion er nødvendig for udvikling af metodiske færdigheder Krav til dagens (og morgendagens) ingeniør: fleksibilitet omstillingsevne forandringsparathed Dette opnås ved: bevidstgørelse om læreprocesser, som igen opnås ved: refleksion af læreprocesser

HVORDAN reflekterer man? Fremkalde bevidste iagttagelser ved at stille spørgsmål: HVAD GIK GODT I PROJEKTET? HVORFOR? HVAD GIK SKIDT I PROJEKTET? HVORFOR? I HVORFOR spørgsmålene ligger refleksionen Refleksion som værktøj til udvikling og forbedring af metodiske færdigheder kan anvendes indenfor alle fagområder I dag fokuserer vi på refleksion i forhold til jeres læreprocesser indenfor projektarbejdets faglighed

HVORDAN reflekterer man? Projektet har givet erfaringer HVORFOR gik det som det gik = refleksion HVORDAN kan jeg/vi gøre det bedre = generalisering Dette testes i P3 og giver nye erfaringer

Oplæg til tværgruppearbejde Start med en kort præsentationsrunde: Navn og P0 projekt Lav runder om jeres projektplanlægning og samarbejde (både internt og med vejleder) For hver af runderne stilles spørgsmålene: HVAD er gået godt? og HVORFOR? HVAD er gået skidt? og HVORFOR? Generaliser ud fra 2 og 3 og giv gode råd til P1 projektet (både til medstuderende og vejledere): Det vil vi fortsætte med at gøre Det vil vi gøre anderledes/bedre Det vil vi passe på IKKE at gøre mere Resultaterne af 4 skrives på Flip-over

Procesanalyse Et værktøj til at styre jeres udvikling af projektarbejdets faglighed Refleksion over din egen og din gruppes læreproces Bliver i stand til at lave et bedre projektarbejde fremover Læringsmål for projektarbejdet

Indhold i procesanalysen Projektplanlægning og projektstyring: Har I haft en projektleder i gruppen? Hvorfor/Hvorfor ikke ? Hvilke projektplaner har I anvendt og til hvad? Hvad er jeres erfaringer med projektplanerne? Hvad vil I foreslå til planlægning og styring af et 2. års projekt?

Indhold i procesanalysen Samarbejdet i gruppen: Har I en samarbejdsaftale (mundtlig / skriftlig ) ? Hvorfor/Hvorfor ikke? Hvordan afvikles møderne? (mødeleder - runde om bordet - andet) Hvordan er kommunikationen i jeres gruppe? Bruger gruppen uforholdsvis lang tid på diskussionerne? Hvorfor? Hvilke forventninger har I til samarbejdet på 2. år?

Indhold i procesanalysen Samarbejde med vejlederen: Hvordan forbereder i møder med vejlederen Har I en samarbejdsaftale med jeres vejleder Hvilken type vejledning har I modtaget? Hvilke forventninger vil I stille til jeres vejledere på 2. år?

Aflevering 2 dage efter projektrapporten Må maksimalt fylde 5 sider Procesanalysen sendes til vejleder og til censor via mail