At gennemskue faktagenren

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mellemtrin EMU.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Fakta-TV og dokumentarfilm
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Filmtekniske virkemidler
// Tv - Dokumentar film.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Almen studieforberedelse
Hvad er mediefag?.
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
Helt ren, på en helt ny måde !
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Reality-tv – konstrueret virkelighed
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Tv-reklame.
Data Dictionary (databaser, del 7)
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Kildekritik Historie.
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Komposition - modeller
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
DANSK Intro Dagens program.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
Levende billeder: Kortfilm
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Dokumentar.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Komposition - modeller
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Cloud Computing Model-View-Controller
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
- Virkelighedsvarianter
Dokumentar.
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Komposition - modeller
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Innovation.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Dansk i AT 2018 Alternativer – forandring og fornyelse
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
SRO 2018 hHx.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
2.D Mediefag C.
Præsentationens transcript:

At gennemskue faktagenren Fup eller fakta At gennemskue faktagenren

Fiktion versus fakta Hvilke typer fiktionsfilm kender I til? Hvilke dokumentartyper kender i til?

Faktatyper Dokumentarfilmen Faktaprogrammer: Demonstrerende faktaprogram Illustrerende faktaprogram Afslørende faktaprogram Afprøvende faktaprogram Afdækkende faktaprogram

Kan man næranalysere en dokumentar eller et faktaprogram?

Faktakoder versus fiktionskoder Kontrakten til seeren bliver etableret gennem fiktionskoder og faktakoder, som er betegnelsen for de konkrete tegn og signaler i film- og tv-programmer, der er med til at angive, om vi skal forstå det, vi ser, som fiktion eller fakta. Koderne forekommer på flere niveauer. Dels i dramaturgien, hvor fiktionen typisk vil være opbygget efter en dramatisk spændingskurve og med brug af for eksempel fremdriftselementer, set up - pay off og suspense, mens faktastoffet organiseres på en måde, hvor de faktiske begivenheder ofte vil være styrende for opbygningen, bl.a. i form af mindre delkonklusioner og opsummeringer undervejs. Dels i relationen til tid og sted, hvor fakta er forpligtet på, hvor og hvornår noget er sket, mens fiktionen kan forholde sig frit og ubundet til tid og sted. Meget synlige markeringer er fiktionens brug af skuespillere og iscenesatte arenaer (scenografi), mens det i fakta er mennesker og locations fra virkelighedens verden, vi møder.

Fiktions- og faktakontrakt Ser vi en science fiction-film, kan vi ikke regne med at den er realistisk, sandfærdig og overholder de fysiske love, vi kender. Til gengæld kan vi have forventninger om, at der vil være futuristiske locations, spektakulær teknologi og måske robotter. Her har vi at gøre med en fiktionskontrakt, hvor filmen ikke skal mødes med krav om at være hverdagsrealistisk og naturtro, men skal ses på sine egne præmisser og ud fra sit eget fantasifulde univers. Det er omvendt med faktakontrakten. Den etableres for eksempel, når vi ser tv-nyheder eller et tv-dokumentarprogram. Her forventer vi, at det er faktuelle, korrekte og kontrollerbare oplysninger, vi præsenteres for. Det vil være et klart brud på kontrakten, hvis der pludselig optræder kendte skuespillere eller overnaturlige elementer.

Verdens første dokumentar Nanook of the north https://www.youtube.com/watch?v=LFswUeo m96A Var det en realistisk skildring af virkeligheden? Men var det virkeligheden?

Plantingas definition af doku Dokumentarismen præsenterer sin model af verden, som hævder, at det den præsenterer har fundet sted i virkeligheden. Men – man må gerne sortere i information der videregives Man må også gerne organisere i stoffet – dvs. ændre på rækkefølge etc. Lægge vægt på bestemte ting POV – point of view – at stoffet tillægges et perspektiv, som det skal forstås igennem – dvs. at det f.eks. Godt kan være instruktørens version af verden.

Faktakontrakten En instruktørs skildring af et udsnit af virkeligheden. Er dokumentar så 1 til 1 det samme som virkeligheden? Hvorfor, hvorfor ikke? Og kan vi overhovedet stole på dokumentarfilm som troværdige kilder til information?

https://www.youtube.com/watch?v=cDwdYsOeS Xw Fup eller fakta Lad os tage et kig på dokumentarfilmen. Og kigge på om det filmene påstår er rigtigt: White Wilderness https://www.youtube.com/watch?v=xMZlr5Gf9y Y I'm still here: https://www.youtube.com/watch?v=cDwdYsOeS Xw

https://www.youtube.com/watch?v=cDwdYsOeS Xw Mockumentaries på grænsen mellem dokumentar og fiktion er en blanding. Mockumentaries – hvor man lader som, at en fiktionsfilm er en faktafilm, ved at mime fakta-trækkene (faktakoderne) fra en faktaproduktion. I'm still here: https://www.youtube.com/watch?v=cDwdYsOeS Xw

Trolljegeren https://fjernleje.filmstriben.dk/film/28766602 00/troldjaegeren?https=true fiktionskoder (alt urealistisk – drager lyssværd, underlægningsmusik) Faktakoder (reallyd, håndholdt kamera, faktiske steder og begivenheder osv.)

Demonstrerende faktaprogrammer Det Leth https://www.youtube.com/watch?v=jsHfqvzs w4E ”Sådan gør du”-tv

Illustrerende faktaprogram Gode historier med oplysende indhold: F.eks. https://www.youtube.com/watch?v=fuH mtpJrGSQ husker du Eller programmer som Den blå planet

Afdækkende faktaprogram Kommer ind under huden på et lukket/skjult område af virkeligheden F.eks. De smukke drenge https://www.dr.dk/tv/se/de-smukke- drenge/de-smukke-drenge-4-6

Et afslørende faktaprogram https://www.youtube.com/watch?v=H_IQn0n Zbrg Narret til Porno Hvordan er programmets anslag bygget op Fiktions eller faktakoder? Næranalyser anslaget

Det afprøvende faktaprogram https://www.dr.dk/tv/se/petra-dater-hele- verden/petra-dater-hele-verden-6-6-usa#!/ Petra sætter sig for at afprøve, hvordan resten af verden bærer sig ad med at date. Programmet stillet et spørgsmål til virkeligheden – og tester det- hvordan dater mennesker verden over. Hvordan klarer mennesker på en øde ø det?

Den redigerede virkelighed https://www.dr.dk/tv/se/nak-aed-5-saeson- 2015/nak-aed-en-alligator-6-10#!/ Nak og æd Næranalysér anslaget.

Dramaturgi i faktaprogrammer Som oftest følger faktaprogrammer enten Bølgemodellen eller Berettermodellen

Bølgemodellen

Bølgemodellen Programmer som tv-avisen og madprogrammer følger bølgemodellen. Læs evt. mere her https://lb.systime.dk/index.php?id=143#c279 https://www.dr.dk/tv/se/tv-avisen/#!/

Berettermodellen

Lav et afdækkende faktaprogram Nu skal I lave en 4 minutters afdækkende faktaproduktion, om en Høng-elevs dagligdag. I skal overholde faktakontrakten, men skal scripte filmen. Hvordan vil I lave den? Vil I bøje sandheden (og hvorfor og på hvilke måder.) Filmen skal klippes på jeres telefoner. Der skal indgå min. 5 faktakoder og min. 3 fiktionskoder.