Forhold for cyklister i Kalundborg 2

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
-En lærerig arena for alle aldre
Advertisements

Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Hvad gør vi for at sikre skolevejene i relation til de nye skoler?
Sikker skoletrafik på Kirkebjerg Kåre Press-Kristensen De aktive cyklister i Vanløse
Sådan cykler du mest sikkert til og fra vores skole:
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Brøndby Kommune udfordringer og potentialer
Et væksthus for børn og voksne
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Idrætsskole fra 1. august 2008
Behov og udfordringer ’Gabet’ mellem de eksisterende løsninger og de aktuelle og kommende behov. Ole Aasmoe Maj 2014.
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen september 2002 Civilingeniør Thomas Krag.
Transport Transport  Morten, Johan og Mikkels undersøgelse:  Vi ville finde ud af, hvor mange der kører, cykler eller går i skole. Vi vil lave en film.
Velkommen til Dalby Vil du med på tur?. Dalby vil gerne sige velkommen og give dig mulighed for at se og opleve hvad der sker i Dalby. Gang i dig…. og.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Hvordan integreres diabetes i en national forebyggelsesstrategi? Diabetestinget 8. april 2008 Morten Grønbæk Professor, dr. med. & ph.d. Formand for Motions-
Punktopstilling Marker den ønskede tekst og vælg Forøg indrykning: For at fjerne punktmarkering vælg Formindsk indrykning: Opsamling fra borgermøde 8.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Workshop 1 Integrering af et sundhedshensyn i udarbejdelsen af projekter og planer på det tekniske område.
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
Fremtidens Feriehus & Feriehusområde Følgegruppemøde Torsdag den 26. maj 2011 Feriehusområder i Nordjylland – et landskab med oplevelsespotentiale Jacob.
Færdselslovens § 3, stk. 3, politi og vejmyndigheder efter samråd med skolerne træffer foranstaltninger til at beskytte børnene mod farerne fra den kørende.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Sundhedsfremme og forebyggelse i kommunen
DLG i bevægelse Information om projektet. Hvorfor? DLG ønsker at give timelønnede medarbejdere muligheden for at forbedre deres sundhed Både medarbejderne.
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Hjertemotion Hjertemotion og patientstøtte. Hjertemotion Hjerteforeningens bidrag til den vedligeholdende rehabilitering – at fastholde de livsstilsændringer.
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Søllerød Skole Trafik Forum Trørødskolen skoledistrikt 6. juni 2006.
Beboer i en etageejendom Du bor i en etageejendom i København. TMF vil gerne i kontakt med dig for at undersøge din adfærd i forhold til energiforbrug.
METTE NYRUP, CAND. PSYCH., PH.D.-STUDERENDE PSYKOLOGISK VELVÆRE HOS VOKSNE MED CP.
Sådan bakker MVSJ Politi skolens forebyggende indsatser op. 17. Juni 2010Carsten Simonsen.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Strategisk tænkning og samarbejde?
Anja Transportundersøgelser på virksomheder Anja Puggaard, Søren Fischer Jepsen Movia.
Byen skal forstå cyklens logik
Bicycletrip Grade 7 Copenhagen Int. School
Trivsel og mental sundhed
Baggrund for præsentationen
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Færdselsundervisning
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Vintertjeneste i Københavns Kommune v. Torbjörn Häggquist
Temagruppen Fysisk Aktivitet Sund By Netværket 13. maj 2019
Præsentationens transcript:

Forhold for cyklister i Kalundborg 2 Ole Stahl Nielsen, Maj 2013 Cyklistforbundet, Kalundborg

Cykelpendling Cykelpendling – er cykling til og fra daglige gøremål som skole, arbejde, uddannelse mm. Hvad er omfanget? Hvad er potentialet? Hvor er begrænsningerne? ?

Cykelpendling fra Kystvejen og Lundevej Eksempel på cykelpendling: Helle bor i området ved Ellingelund og cykler sammen med sin datter når datteren skal i skole på Herredsåsen. Umiddelbart naturligt for dem at køre ind ad Lundevej, forbi Handelsskolen og Gymnasiet og op ad Klosterparkvej.

Helle: ”Det er livsfarligt” Helle: ”Det er livsfarligt at cykle forbi Gymnasiet om morgenen” Helle har valgt at cykle en omvej med sin datter til Skolen på Herredsåsen, pga. trafikforholdene ved Gymnasiet.

Cykelpendling fra Højbyen til Novo Eksempel på cykelpendling: Morten bor ved Torvet og cykler hele året til arbejde på Novo. Umiddelbart naturligt at cykle ned til Vestre Havnevej og via Østre Havnevej til Novo.

Morten: ”Det er bøvlet” Morten: ”Det er bøvlet at krydse rundkørslen ved Østre Havnevej - Sydhavnsvej. Alternativt kunne jeg vælge Elmegade, men der ligger opfejet sne på cykelbanen i vinterhalvåret og der kører ofte biler på cykelbanen”. Morten har valgt at cykle en omvej til arbejde, hvor han samtidig slipper for at køre ude i mellem bilerne. Den er besværlig men han føler sig tryg.

Begrænsninger Forældre er utrygge ved at lade børn cykle, og utrygge ved selv at cykle. Familien tager i stedet bilen, hvis de har mulighed for det. Det er en begrænsning at der ikke er asfalt- erede cykelstier på nogle af de vigtige cykelpendler ruter gennem Kalundborg By. Kortet viser asfalterede cykelstier i dag.

Omfang Jeg har foretaget enkelte ”Spot tællinger” i myldretiden omkring kl. 8. A Røsnæsvej, cykelsti 35 på 10 min, - B Bredgade, cykelbane 10 på 5 min, 19% C Esbern Snaresvej 8 på 10 min, 5% D Slagelsevej, cykelsti 39 på 10 min, 43% Tallet i % angiver cykler i fht. antal biler. Relativt mange cyklister, hvor der er cykelstier.

Potentiale Et ikke udnyttet potentiale i cykelpendling i Kalundborg. Vil vi satse på cykelpendling i Kalundborg og bruge ressourcer på at forbedre forholdene for cykelpendlere? Der er behov for mere end ”rekreative trafikstier”. Der er behov for brugbare pendlerruter. Nødvendigt at afdække cykeltrafikken med en analyse.

Min analyse af cykelpendling Skoledistrikter i og omkring Kalundborg By opdelt i ”pendlerområder” Pendlerruter – nemmest vej til skole, arbejdsplads mv. Flad, bakket, kryds. Cykelpendlere i aldersgrupper. Procentdel med lokalt ”pendlermål” og ”cykelvilje”. Antal personer pba. ”Befolkningsprognose 2012 – 2028, Kalundborg Kommune.”

X’et Klosterparkvej - Esbern Snaresvej Min analyse indikerer at ca. 400 cyklister burde pendle igennem krydset Klosterparkvej – Esbern Snaresvej. Fordelt over to timer vil det svarer til 3-4 i minuttet. Jeg har talt 1 – 2 i minuttet når jeg holder for rødt, lidt i otte.

Mere cykling giver adgang til daglig motion og velvære giver mulighed for nærhed til naturen er et billigt transportmiddel der er let at parkere Bedre mulighed for at cykle i hverdagen kan i kommunalt perspektiv bl.a. bidrage til at reducere trængslen i myldretiden, pga. færre biler øge borgernes sundhed, pga. fysisk aktivitet fastholde nye og nuværende borgere i byen