Matematikkens dag Andreas mogensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10. ved Kløften EDB og Terminsprøve.
Advertisements

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Matematik årsplan for 3.x
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Undervisningsevaluering i matematik
Præsentation af materialer på personalemøde
Udlægning af en ny cache
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Dagsorden  Skolebestyrelsen Skolebestyrelsen  Viceinspektøren Viceinspektøren  SSP SSP  Årsplan for dansk Årsplan for dansk Årsplan for dansk  Årsplan.
GPS i undervisningen inspiration.
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
At udforske sin egen praksis
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
Præsentation af materialer på personalemøde
Vejlederens kommunikation
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Velkommen.
SOMMERUDFLUGT FRAKTION 4 – 2012 Kreds Udskænkning på vejen.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Årsplan – en kort en lang
Mundtlig matematik eksamen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Mission X – træn som en astronaut
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 - Opfølgning og evaluering Øvelse – pre-auditering Seminar 7.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Skrivekursus 1.e ..
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Tal i familien IT-projekt Brørup skole 2.B at eleverne får en bevidsthed om, at de via deres familie er en del af et fællesskab at de får kendskab.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Fablab – Innovation og design i praksis Oplev hvordan elever og lærere har samarbejdet med FabLab og har fået inspiration til at skabe god undervisning.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
GeoGebra 1 Mål: Du kan tænde og slukke for algebravindue og tegneblok.
Lavet af Ajla og Kirtsine
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Festival og fællesfaglige fokusområder
E-learning om ballonprojektet
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Organisering af procesarbejde
Trivselsmålingens resultater
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Målestok forhold Lars Alexander Clark.
It i folkeskolens matematikundervisning
1. Trin – Problemstilling
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
DEN GODE STIL.
DEN GODE STIL.
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Kroppen og programmering
Simulering af binomialforsøg
Parameterfremstilling og punktmængde
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Matematikkens dag Andreas mogensen

Dagsorden 1,5 time matematisk modellering Formål med opgaven og matematisk område Dagens påstand Små opgaver og ledetråde Endelig præsentation af dagens resultat v. eleverne

Formål med opgaven Formålet med dagens opgave er: At træne jeres modellerings kompetencer At øve jer i at bruge GeoGebra ud fra en autentisk hændelse At kunne søge viden og information på nettet At kunne forklare og argumentere for jeres fund I skal træne jeres færdighed indenfor geometri og måling

Dagens påstand Jeres opgave: Andreas Mogensen kunne se 2,95 % af Jordens overflade fra hans rumrejse. Jeres opgave: Find frem til hvordan denne påstand kan vises i en model. Benyt GeoGebra til at understøtte påstanden med.

Spørgsmål 1: Hvem er Andreas Mogensen?

Spørgsmål 2 Hvor meget af jordens overflade kunne Andreas Mogensen se fra 400 km afstand? d. Beregn hvor stor en del han kunne se vha. formlerne og h=400 km a. Find jordens radius c. Find kugleafsnit- eller kuglekalotformlen e. Find ud af hvor stor en procentdel dette udgør af jordens samlede overfladeareal b. Find formlen for kuglens overfladeareal Tryk for flere ledetråde!

Fremvis modellen i GeoGebra - I skal nu forsøge at fremvise modellen i GeoGebra. (2D) Hvordan kan I vha. tegneblokken, algebravinduet samt regnearket fremvise denne påstand? - Kan I producere det sådan, at I kan undersøge hvad der ville ske, hvis Andreas Mogensen kom tættere eller længere væk fra jordens overflade? Kan han se mere eller mindre når afstanden øges? - Hvilke andre informationer kan I udlede af jeres konstruktion? Og overvej om der er et maksimum for hvor meget han kan se

Formidling og præsentation Præsenter jeres resultater og arbejdsmetoder enten for hele gruppen eller for et andet hold – alt efter hvor meget tid der er tilovers. Giv hinanden feedback og spørg gerne ind til resultaterne. Overvej: Hvordan minder denne form for undervisning om det I laver til daglig og hvordan er den anderledes fra samme?

Hvis I har tid tilbage: Spil en omgang ”Skyd rumfærgen ned” enten på papir eller direkte i Geogebra.

Tak for i dag ! I har været super seje! Husk at gem jeres arbejde, man ved aldrig hvornår man får brug for en tur i rummet. ;)