Matematikkens dag Andreas mogensen
Dagsorden 1,5 time matematisk modellering Formål med opgaven og matematisk område Dagens påstand Små opgaver og ledetråde Endelig præsentation af dagens resultat v. eleverne
Formål med opgaven Formålet med dagens opgave er: At træne jeres modellerings kompetencer At øve jer i at bruge GeoGebra ud fra en autentisk hændelse At kunne søge viden og information på nettet At kunne forklare og argumentere for jeres fund I skal træne jeres færdighed indenfor geometri og måling
Dagens påstand Jeres opgave: Andreas Mogensen kunne se 2,95 % af Jordens overflade fra hans rumrejse. Jeres opgave: Find frem til hvordan denne påstand kan vises i en model. Benyt GeoGebra til at understøtte påstanden med.
Spørgsmål 1: Hvem er Andreas Mogensen?
Spørgsmål 2 Hvor meget af jordens overflade kunne Andreas Mogensen se fra 400 km afstand? d. Beregn hvor stor en del han kunne se vha. formlerne og h=400 km a. Find jordens radius c. Find kugleafsnit- eller kuglekalotformlen e. Find ud af hvor stor en procentdel dette udgør af jordens samlede overfladeareal b. Find formlen for kuglens overfladeareal Tryk for flere ledetråde!
Fremvis modellen i GeoGebra - I skal nu forsøge at fremvise modellen i GeoGebra. (2D) Hvordan kan I vha. tegneblokken, algebravinduet samt regnearket fremvise denne påstand? - Kan I producere det sådan, at I kan undersøge hvad der ville ske, hvis Andreas Mogensen kom tættere eller længere væk fra jordens overflade? Kan han se mere eller mindre når afstanden øges? - Hvilke andre informationer kan I udlede af jeres konstruktion? Og overvej om der er et maksimum for hvor meget han kan se
Formidling og præsentation Præsenter jeres resultater og arbejdsmetoder enten for hele gruppen eller for et andet hold – alt efter hvor meget tid der er tilovers. Giv hinanden feedback og spørg gerne ind til resultaterne. Overvej: Hvordan minder denne form for undervisning om det I laver til daglig og hvordan er den anderledes fra samme?
Hvis I har tid tilbage: Spil en omgang ”Skyd rumfærgen ned” enten på papir eller direkte i Geogebra.
Tak for i dag ! I har været super seje! Husk at gem jeres arbejde, man ved aldrig hvornår man får brug for en tur i rummet. ;)