Behandling af leverandørfaktura IC Companys efter film med Helle Skjoldborg
Fakturaer samles på hovedkontoret IC Companys køber varer og ydelser hos mange forskellige leverandører, og fakturaerne modtages på hovedkontoret. Til at holde styr på papirgangen anvendes et it-system Faktura med post Faktura som PDF E-faktura Scannes Scannes Batch-ware system
Fakturaer sendes til godkendelse kontrolleres i den afdeling, der har bestilt varerne – er varerne modtaget i den korrekte kvalitet, mængde og til den rigtige pris godkendes af den ansvarlige for købet bilaget konteres, og er klar til at blive bogført/tastet Batch-ware system Kontroller Godkend eller sende videre Store faktura godkendes af chefen Konter Lager, moms og leverandør
Kreditorafdelingen - slutkontrol Efter godkendelse kontrolleres om kontering er korrekt – også moms sendes til økonomistyringssystemet SAP bogfør/tast de scannede fakturaer e-fakturaer overføres direkte til SAP SAP overtager styringen af økonomien Batch-ware system Kontrol for konteringsfejl Bogfør/tastes Økonomistyrings-system SAP
Økonomiafdelingen - betaling Økonomiafdelingen udskriver lister, hvor de kan se hvornår fakturaerne skal betales. Betaling og bogføring sker automatisk – det vil typisk være ved faste leverandører manuelt – måske, hvis der har været lidt problemer med fakturaen Økonomistyrings-system SAP Udtræk viser forfaldne fakturaer Automatisk betaling Eller manuel betaling