Kapitel 7 Forbrugerkøb
Forbrugerkøb Retskilde: Købelovens forbrugerafsnit §§ 72-87 Loven er beskyttelsespræceptiv: Reglerne om forbrugerkøb kan ikke fraviges til skade for forbrugeren Forbrugerkøb: når en erhvervsdrivende som led i sit erhverv, sælger en vare til hovedsagelig privat anvendelse, jf. KBL § 4a. Bevisbyrde: Hvis der opstår uenighed om hvorvidt købet er et forbrugerkøb, er det den erhvervsdrivende der har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb, jf. KBL § § 4a, stk. 1.
Købers og sælgers forpligtelser Forbrugerkøb Købers og sælgers forpligtelser Sælgers forpligtelser: Levere i rette tid og på rette sted Levere det solgte i rette stand -uden mangler Købers forpligtelser: Modtage varen Betale købesummen Rette tid Rette sted Rette betalingsmiddel
Levering og risikoens overgang Forbrugerkøb Levering og risikoens overgang Hvis intet er aftalt om levering, skal den erhvervsdrivende stille varen til rådighed for køber på den erhvervsdrivendes forretningssted – afhentningskøb, jf. KBL § 9 Afhentningskøb: Køber henter varen på sælgers forretningssted eller bopæl, jf. KBL § 9. Risikoen for varen overgår fra sælger til køber, når varen er stillet til rådighed og klar til afhentning. Udbringningskøb: Varen bringes ud til køber. Levering sker og risikoen for varen overgår fra sælger til køber (forbrugeren), når forbrugeren har varen i sin besiddelse. Forsendelseskøb: Levering sker når, når varen er i købers besiddelse. Risikoen for varens forringelse eller hændelige undergang ligger hos sælger, indtil varen er i købers besiddelse, jf. KBL § 73.
Sælgers misligholdelse Forbrugerkøb Sælgers misligholdelse Sælger kan som udgangspunkt misligholde en aftale på tre måder: Forsinkelse med levering Faktiske mangler - mangler ved den leverede vare Retlige mangler - vanhjemmel
Sælgers forsinkelse i forbrugerkøb Købers misligholdelsesbeføjelser Tilbageholde købesummen, jf. KBL § 14 Samtidighedsgrundsætningen Kræve naturalopfyldelse/fastholde købet, jf. KBL § 21, stk. 1 Ophæve købet/annullere, jf. KBL § 74, stk. 2 Hvis væsentlig betydning Køber har reklameret med eller uden frist Kræve erstatning for tab
Mangler ved salgsgenstanden Forbrugerkøb Mangler ved salgsgenstanden Kvantitetsmangel: Mængde – leveret for lidt i forhold til det aftalte. Kvalitetsmangel: Varen lever ikke op til hvad køber kunne forvente. Hvornår skal der foreligge en mangel? Ved leveringen, dvs. på tidspunktet for risikoens overgang, jf. KBL § 77a. Hvad er en mangel?: – se principperne i KBL §§ 75a og 76.
Mangler i forbrugerkøb Købers misligholdelsesbeføjelser Kræve naturalopfyldelse/fastholde købet og kræve: Afhjælpning, KBL § 78, stk. 1, nr. 1 Omlevering, KBL § 78, stk. 1, nr. 2 (ej speciesvare) Forholdsmæssigt afslag, KBL § 78, stk. 1, nr. 3 Tilbageholde købesum indtil mangelfri vare er leveret – samtidighedsgrundsætningen Ophæve købet/annullere, jf. KBL § 78, stk. 1, nr. 4 Hvis manglen er væsentlig Køber har reklameret med eller uden frist Kræve erstatning for tab Skadeserstatning, jf. KBL § 80
Mangler i forbrugerkøb Undersøgelsespligt og reklamation Køber har undersøgelsespligt, jf. KBL § 47 Reklamation: Køber skal reklamere inden 2 måneder efter manglen er opdaget, jf. KBL § 81 – ellers mister køber sine misligholdelsesbeføjelser Den absolutte reklamationfrist er 2 år fra salgsgenstandens overgivelse, jf. § 83
Mangler i forbrugerkøb Undersøgelsespligt og reklamation Formodningsreglen: Hvis en mangel viser sig i de første 6 mdr efter levering, formodes det, at genstanden var mangelfuld ved levering. Køber skal ikke bevise at manglen var tilstede ved leveringen – det formodes. Hvis en mangel viser sig efter 6 mdr fra levering, og inden udløbet af den absolutte reklamationsfrist på de 2 år, er det køber som skal bevise, at manglen var tilstede på leveringstidspunktet.
Købers misligholdelse med købesummens betaling Sælgers misligholdelsesbeføjelser Fastholde købet og forlange betaling Hæve købet/annullere Sælger skal reklamere uden ugrundet ophold NB! Hvis levering er sket – kreditkøb Krav om erstatning ved tab Dækningssalg Tilbageholdsret og standsningsret
Køber modtager ikke det købte Fordringshavermora Køber modtager ikke det købte Fordringshavermora: Købers forhold bevirker at sælger ikke kan levere til tiden Betragtes ikke som misligholdelse i købelovens forstand Risikoen for salgsgenstanden overgår til køber selvom købers forhold bevirker at sælger ikke kan levere, jf. KBL § 37 Sælger har omsorgspligt, og under visse betingelser salgspligt og ret til at sælge købers varer til anden side