Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kapitel 6 Køb.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kapitel 6 Køb."— Præsentationens transcript:

1 Kapitel 6 Køb

2 Køb I kapitel 6 gennemgås: Købelovens begreber Handelskøb:
Sælgers og købers forpligtelser Levering og risikoens overgang Sælgers misligholdelse Købers misligholdelse Forbrugerkøb Internationale køb Sælgers forpligtelser Købers misligholdelsesbeføjelser Købers forpligtelser

3 1. Købelovens begreber Hovedregel: Købeloven gælder for alle køb.
Undtagelse: Køb af fast ejendom eller ved opførelse af bygning eller andet anlæg på fast ejendom samt internationale køb (Den internationale købelov CISG -Convention on Contracts for the International Sale of Goods).

4 1. Købelovens begreber Hovedregel: Købeloven er deklaratorisk
Kan fraviges ved aftale Må vige for handelsbrug eller sædvane - se U – Den ufrugtbare orne, s. 152 Undtagelse: Købeloven kan ikke fraviges i forbrugerkøb, medmindre fravigelsen er til forbrugerens fordel.

5 1. Købelovens begreber Handelskøb (B2B):
Et køb, der indgås mellem handlende, der handler i eller for deres bedrift, jf. KBL § 4, stk. 1. Et køb, hvor både køber og sælger er erhvervsdrivende, og hvor købet indgås i forbindelse med deres virksomhed eller deres erhvervsmæssige aktiviteter. Det købte skal hovedsageligt anvendes i erhvervsøjemed. Forbrugerkøb (B2C): Et køb, der foretages af en forbruger hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, og hvor køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv, jf. KBL § 4 a, stk. 1. Det købte skal hovedsageligt bruges privat. Civile køb (C2C): Et køb, hvor begge parter er privat personer, og hvor der ikke bruges en erhvervsdrivende mellemmand til at formidle salget (ikke defineret i købeloven).

6 1. Købelovens begreber Genuskøb:
Køb af genstande, bestemt efter art, jf. KBL § 3. Ved et genuskøb, købes en vis mængde af en angiven art eller type genstande. Sælger har valgfrihed med hensyn til, hvilke varer i det pågældende parti, han vil levere til køber for at opfylde aftalen. Specieskøb: Køb af en individuelt bestemt genstand. Genstanden kan være unik, og måske findes der kun den ene. Der kan ikke ske omlevering med en tilsvarende vare, hvis den første vare går til grunde. Aftalen er indgået om en specificeret salgsgenstand eller specifikke genstande - et bestemt parti varer. Køber har valgt. Sælger har ikke valgfrihed med hensyn til, hvilken vare han vil levere til køber for at opfylde aftalen.

7 1. Købelovens begreber Bestillingskøb/fremstillingskøb:
Et bestillingskøb kan også kaldes et fremstillingskøb, da købet vedrører bestilling af genstande, som først skal fremstilles, jf. KBL § 2, stk. 1. Skabelse af noget nyt, og ikke blot en reparation eller en serviceydelse. Fixkøb: Betegnelsen fixkøb bruges om et køb, hvor køber har betinget sig, at levering sker på et helt bestemt tidspunkt, fx en bryllupskage der skal leveres om formiddagen den 2. december 2017.

8 2.1 Sælgers og købers forpligtelser
2. Handelskøb 2.1 Sælgers og købers forpligtelser Sælgers forpligtelser består i at: Levere det solgte i rette tid og på rette sted (leveringstidspunkt og leveringssted) Levere det solgte i rette stand (uden faktiske og retlige mangler) Købers forpligtelser består i modtage varen og at betale købesummen: I rette tid På rette sted Med rette betalingsmiddel

9 2.1 Sælgers og købers forpligtelser
Samtidighedsgrundsætningen: Sælgeren har ikke pligt til at levere salgsgenstanden, medmindre købesummen samtidig betales, og køber har ikke pligt til at betale købesummen, medmindre salgsgenstanden samtidig stilles til hans rådighed, jf. KBL § 14 (kontantkøb). Modtages betaling ikke samtidig med levering, overgår købet fra kontantkøb til et kreditkøb.

10 2.2 Levering og risikoens overgang
Handelskøb 2.2 Levering og risikoens overgang Hvornår er levering sket?: Indtil levering er sket, bærer sælgeren risikoen for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse. Når levering har fundet sted overgår risikoen fra sælger til køber. NB! Levering kan ske inden salgsgenstanden er kommet i købers besiddelse Leveringstidspunktet og risikoens overgang er forskellig og afhænger af, om der er tale om et: Afhentningskøb Pladskøb Afsendelseskøb/forsendelseskøb

11 2.2 Levering og risikoens overgang
Afhentningskøb Hvis intet er aftalt om levering, er det som hovedregel et afhentningskøb. Køber henter varen på sælgers forretningssted eller bopæl, jf. KBL § 9. Handelskøb/specieskøb: Risikoen overgår fra sælger til køber på det aftalte afhentningstidspunkt, dvs. det tidspunkt hvor varen er klar til afhentning, også selvom varen ikke bliver afhentet af køber til tiden. Handelskøb/genuskøb: Risikoen overgår fra sælger til køber på det aftalte afhentningstidspunkt, også selvom varen ikke bliver afhentet af køber til tiden. Betingelse: Varerne skal være individualiseret/udskilte fra andre varer, som står hos sælger.

12 2.2 Levering og risikoens overgang
Pladskøb og afsendelseskøb/forsendelseskøb Pladskøb – udbringelseskøb: Levering inden for sælgers geografiske udbringningsområde. Ofte sælger egne folk der bringer varen ud. Levering sker og risikoen overgår fra sælger til køber, når køber har varen i sin besiddelse, jf. KBL § 11. Afsendelseskøb/forsendelseskøb, jf. KBL § 10 Levering sker og risikoen overgår fra sælger til køber, når varen overgives til første fremmede fragtfører. Ved søtransport sker levering når varen er bragt inden for skibssiden.

13 2.3 Sælgers misligholdelse
Sælger kan som udgangspunkt misligholde en aftale på tre måder: Forsinkelse med levering Faktiske mangler - mangler ved den leverede vare Retlige mangler - vanhjemmel

14 2.3 Sælgers misligholdelse 2.3.1 Forsinkelse med levering
Hvis leveringstidspunkt ikke er aftalt – Levering skal ske efter påkrav, jf. KBL § 12. Hvis der er aftalt levering: Primo maj/begyndelsen af maj = 1. til 10. maj Medio maj/midten af maj = 11. til 20. maj Ultimo maj/slutningen af maj = 21. til 31. maj Hvis der er aftalt levering 1. oktober og levering sker senere, er der tale om misligholdelse i form af forsinkelse.

15 2.3 Sælgers misligholdelse Forsinkelse med levering
Hovedregel: Leveres varen ikke i rette tid, er der tale om forsinkelse, og køber kan gøre misligholdelsesbeføjelser gældende, jf. KBL § 21, stk. 1. Undtagelser: Det gælder dog ikke, Hvis forsinkelsen skyldes købers forhold, fx fordringshavermora eller Hvis forsinkelsen skyldes en hændelig begivenhed, som sælger ikke bærer risikoen for.

16 Forsinkelse med levering Købers misligholdelsesbeføjelser
Tilbageholde købesummen, jf. KBL § 14 Kræve naturalopfyldelse/fastholde købet, jf. KBL § 21, stk. 1 Ophæve købet/annullere, jf. KBL § 21, stk. 1 Betingelse: væsentlig forsinkelse – i handelskøb er enhver forsinkelse væsentlig, jf. KBL § 21, stk. 3 Kræve erstatning, jf. KBL § 23 og § 24 – eventuelt dækningskøb, jf. KBL § 25 NB! Force majeure

17 2.3.2 Mangler ved salgsgenstanden
Kvantitetsmangel: Mængde – leveret for lidt i forhold til det aftalte. Kvalitetsmangel: Varen lever ikke op til hvad køber kunne forvente. Vurderingstidspunkt: Salgsgenstandens tilstand vurderes på tidspunktet for levering - dvs. tidspunktet for risikoens overgang, jf. KBL § 44. Hvad er en mangel?: Se principperne i KBL § 75a, ved vurdering af kvalitetsmangel.

18 Købers misligholdelsesbeføjelser
2.3.2 Mangler ved det solgte Købers misligholdelsesbeføjelser Fastholde købet og kræve omlevering: Specieskøb (kan ikke omleveres!) Genuskøb, KBL § 43, stk. 1. Fastholde og kræve forholdsmæssigt afslag/nedslag i købesummen: Specieskøb, KBL § 42, stk. 1. Ophæve købet / annullere: Specieskøb, KBL § 42, stk. 1 – Bet.: Væsentlig mangel Genuskøb, KBL § 43, stk. 1. – Bet.: Væsentlig mangel OG kræve erstatning for købers tab: Specieskøb, KBL § 42, stk. 2. Genuskøb, KBL § 43, stk. 3.

19 Særligt om afhjælpning og omlevering
2.3.2 Mangler ved det solgte Særligt om afhjælpning og omlevering Sælger har ret til at omlevere eller at afhjælpe manglen, fx ved reparation, jf. KBL § 49, hvis: Det kan ske uden ulempe for køber Det kan ske uden omkostninger for køber Køber kan ikke hæve eller forlange prisnedslag hvis sælger tilbyder afhjælpning eller omlevering. Køber kan forlange erstatning selvom der tilbydes afhjælpning eller omlevering, hvis erstatnings-betingelserne er opfyldt.

20 Købers undersøgelses- og reklamationspligt
2.3.2 Mangler ved det solgte Købers undersøgelses- og reklamationspligt Købers undersøgelsespligt, KBL § 51: Når salgsgenstanden er leveret har køber pligt til at undersøge varen, i overensstemmelse med ordentlig forretningsbrug, ellers mister han sine misligholdelsesbeføjelser. Købers reklamation, KBL § 52-54: Ved mangler skal køber reklamere straks, ellers mister han sine misligholdelsesbeføjelser. Hvis køber vil hæve købet eller kræve efterlevering eller omlevering, skal han reklamere overfor sælger uden ugrundet ophold, ellers taber køber sin ret til at afvise salgsgenstanden eller kræve efterlevering.

21 2.3.3 Vanhjemmel – retslig mangel
Når køber ikke opnår den forventede ejendomsret ved købet, fx hvis sælger ikke har ret til at sælge salgsgenstanden – genstanden tilhører tredjemand, genstanden er pantsat, lånt, lejet, købt med ejendomsforbehold mv.

22 2.4. Købers misligholdelse
Købers forpligtelse: Køber skal modtage varen som aftalt betale den aftalte købesum til tiden. Købers misligholdelse: Forsinkelse med betaling af købesummen Anteciperet (forventede) forsinkelse med betaling af købesummen Fordringshavermora - Manglende modtagelse af varen (ikke en misligholdelse)

23 2.4.1 Købers forsinkelse med betalingen
Fastholde købet og forlange betaling, jf KBL § 28, stk. 1 Hæve købet, jf. KBL § 28, stk. 1 Forsinkelsen skal være væsentlig. I handelskøb er enhver forsinkelse væsentlig. Kræve erstatning ved ophævelse, jf. KBL § 30 Skadeserstatning efter KBL § 24 Hvis sælger foretager et dækningssalg i rimelig tid efter ophævelsen, og salget indbringer færre penge, end det ville have gjort, hvis aftalen med den oprindelige køber var blevet opfyldt korrekt, kan sælger forlange differencebeløbet erstattet af køber, jf. KBL § 30, stk. 2.

24 2.4.1 Købers forsinkelse med betalingen
Sælgers misligholdelsesbeføjelser Situation: Hvis sælger allerede har leveret uden at der samtidig er sket betaling Hovedregel: Kreditkøb - ikke hæve og få det solgte tilbage Sælger må iværksætte inkasso og evt. tvangsinddrivelse Undtagelser, fx hvis: Det solgte afvises af køber. Der er taget et kontantforbehold/ejendomsforbehold. Hvis det solgte er leveret til en køber på et tidspunkt, hvor køber er taget under konkursbehandling, og konkursboet ikke indtræder i aftalen eller stiller sikkerhed for købesummens betaling.

25 2.4.1 Købers forsinkelse med betaling Anteciperet forsinkelse
Situation: Endnu ikke forsinkelse, men sælger må forvente at forsinkelse vil opstå – fx hvis køber er insolvent, kommer under konkursbehandling, rekonstruktion mv. Sælger har tilbageholdsret – undlade at afsende varen og holde varen tilbage indtil køber eller købers bo har stillet sikkerhed for betaling. Sælger har standsningsret – hindre overgivelse Det solgte er på vej til køber. Sælger kan hindre overgivelsen til køber indtil køber eller købers bo har stillet sikkerhed for betaling. Hæve købet: Når det er blevet tid til at levere, kan sælger hæve købet, hvis køber eller købers bo ikke har stillet sikkerhed for betaling, jf. KBL § 39, stk. 1.

26 Købers misligholdelse
2.4.2 Fordringshavermora Betragtes ikke som misligholdelse, men situationen udløser en række krav og valgmuligheder for sælger, der ikke kan ”komme af med” varen. Sælger har pligt til at drage omsorg for varen for købers regning Sælger har tilbageholdsret indtil udgifterne er betalt Sælger har ret og pligt til at sælge varen til anden side Sælger er berettiget til at bortskaffe varen

27 3. Forbrugerkøb Retskilde: Købelovens forbrugerafsnit §§ 72-87
Loven er beskyttelsespræceptiv: Reglerne om forbrugerkøb kan ikke fraviges til skade for forbrugeren Forbrugerkøb: når en erhvervsdrivende som led i sit erhverv, sælger en vare til hovedsagelig privat anvendelse, jf. KBL § 4a. Bevisbyrde: Hvis der opstår uenighed om hvorvidt købet er et forbrugerkøb, er det den erhvervsdrivende der har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb, jf. KBL § § 4a, stk. 1.

28 3.1 Levering og risikoovergang
Forbrugerkøb 3.1 Levering og risikoovergang Hvis intet er aftalt om levering, skal den erhvervsdrivende stille varen til rådighed for køber på den erhvervsdrivendes forretningssted – afhentningskøb, jf. KBL § 9 Afhentningskøb: Køber henter varen på sælgers forretningssted eller bopæl, jf. KBL § 9. Risikoen for varen overgår fra sælger til køber, når varen er stillet til rådighed og klar til afhentning. Udbringningskøb: Varen bringes ud til køber. Levering sker og risikoen for varen overgår fra sælger til køber (forbrugeren), når forbrugeren har varen i sin besiddelse. Forsendelseskøb: Levering sker når, når varen er i købers besiddelse. Risikoen for varens forringelse eller hændelige undergang ligger hos sælger, indtil varen er i købers besiddelse, jf. KBL § 73.

29 3.2 Sælgers misligholdelse
Forbrugerkøb 3.2 Sælgers misligholdelse Sælger kan som udgangspunkt misligholde en aftale på tre måder: Forsinkelse med levering Faktiske mangler - mangler ved den leverede vare Retlige mangler - vanhjemmel

30 3.2.1 Forsinkelse ved levering (forbrugerkøb)
Tilbageholde købesummen, jf. KBL § 14 Samtidighedsgrundsætningen Kræve levering, dvs fastholde købet, jf. KBL § 21, stk. 1 Ophæve købet/annullere, jf. KBL § 74, stk. 2 Hvis forsinkelse har væsentlig betydning Køber har reklameret med eller uden frist Kræve erstatning for tab

31 3.2.2 Mangler ved salgsgenstanden
Forbrugerkøb 3.2.2 Mangler ved salgsgenstanden Kvantitetsmangel: Mængde – leveret for lidt i forhold til det aftalte. Kvalitetsmangel: Varen lever ikke op til hvad køber kunne forvente. Hvornår skal der foreligge en mangel? Ved leveringen, dvs. på tidspunktet for risikoens overgang, jf. KBL § 77a. Hvad er en mangel?: – se principperne i KBL §§ 75a og 76.

32 3.2.2 Mangler ved salgsgenstanden
Forbrugerkøb 3.2.2 Mangler ved salgsgenstanden Kræve naturalopfyldelse/fastholde købet og kræve: Afhjælpning, KBL § 78, stk. 1, nr. 1 Omlevering, KBL § 78, stk. 1, nr. 2 (ej speciesvare) Forholdsmæssigt afslag, KBL § 78, stk. 1, nr. 3 Tilbageholde købesum indtil mangelfri vare er leveret – samtidighedsgrundsætningen Ophæve købet/annullere, jf. KBL § 78, stk. 1, nr. 4 Hvis manglen er væsentlig Køber har reklameret med eller uden frist Kræve erstatning for tab Skadeserstatning, jf. KBL § 80

33 Mangler i forbrugerkøb Undersøgelsespligt og reklamation
Køber har undersøgelsespligt, jf. KBL § 47 Reklamation: Køber skal reklamere rettidigt, dvs inden 2 måneder efter manglen er opdaget, jf. KBL § 81 – ellers mister køber sine misligholdelsesbeføjelser Den absolutte reklamationsfrist er 2 år fra salgsgenstandens overgivelse, jf. § 83

34 Mangler i forbrugerkøb Undersøgelsespligt og reklamation
Formodningsreglen: Hvis en mangel viser sig i de første 6 mdr. efter levering, formodes det, at genstanden var mangelfuld ved levering. Køber skal ikke bevise at manglen var tilstede ved leveringen – det formodes. Hvis en mangel viser sig efter 6 mdr. fra levering, og inden udløbet af den absolutte reklamationsfrist på de 2 år, er det køber som skal bevise, at manglen var tilstede på leveringstidspunktet.

35 Fastholde købet og forlange betaling Hæve købet/annullere
Købers misligholdelse med købesummens betaling Sælgers misligholdelsesbeføjelser Fastholde købet og forlange betaling Hæve købet/annullere Sælger skal reklamere uden ugrundet ophold NB! Hvis levering er sket – kreditkøb Krav om erstatning ved tab Dækningssalg Tilbageholdsret og standsningsret

36 Køber modtager ikke det købte
Fordringshavermora Køber modtager ikke det købte Fordringshavermora: Købers forhold bevirker at sælger ikke kan levere til tiden Betragtes ikke som misligholdelse i købelovens forstand Risikoen for salgsgenstanden overgår til køber selvom købers forhold bevirker at sælger ikke kan levere Sælger har omsorgspligt, og under visse betingelser salgspligt og ret til at sælge købers varer til anden side

37 Internationale køb CISG består af 4 dele:
DEL I: Indeholder bestemmelser om konventionens anvendelsesområde. DEL II: Regulerer købsaftalens indgåelse (gennemgået kort i kapitel 3, afsnit 4). DEL III: Handler om sælgers og købers pligter og rettigheder ved kontraktbrud/misligholdelse. DEL IV: Indeholder bestemmelser om ratifikation og ikrafttræden.

38 Internationale køb CISG gælder i handelskøb og løsørekøb,
CISG finder ifølge, jf. art. 1, stk. 1 anvendelse: Når begge parter kommer fra lande, som har ratificeret CISG, eller Når internationale privatretlige regler peger på anvendelse af CISG (se kap. 2, afsnit 2) Læs mere om anvendelse af CISG i Kapitel 1 afsnit 5.

39 4.1 Sælgers forpligtelser, CISG
Sælger er forpligtet til at: Levere varen Overgive de dokumenter, der vedrører varen, og Overdrage ejendomsretten til varen, således som det er fastsat i aftalen og i CISG, jf. art. 30. Derudover er sælger forpligtet til at levere varen i rette stand, dvs. uden fejl og mangler, jf. art. 35.

40 Sælgers forpligtelser
Leveringstid og sted Leveringstid: Levering skal ske inden rimelig tid efter aftalens indgåelse Hvis aftalt en dato for levering, skal levering ske på det tidspunkt som er aftalt, ellers gør sælger sig skyldig i kontraktbrud. Hvis aftalt tidsrum, fx uge 46, skal levering ske i dette tidsrum og inden udløb af uge 46. Hvis leveringsstedet ikke er aftalt, kan sælger opfylde sin leveringspligt ved: Forsendelseskøb: At overgive varen til den første transportør Afhentningskøb: at stille varen til købers rådighed på sælgers forretningssted

41 Levering og risikoovergang
Internationale køb Levering og risikoovergang Risikoen for salgsgenstanden overgår fra sælger til køber, når levering er sket. Hovedregel: Går varen tabt, eller forringes den efter, at risikoen er gået over på køber, er køber forpligtet til at betale købesummen til sælger. Undtagelse: Det gælder ikke hvis varens tab eller forringelse skyldes sælgers handling eller forsømmelse, jf. art. 66.

42 Levering og risikoovergang
Internationale køb Levering og risikoovergang Forsendelseskøb: Hvis leveringssted ikke er aftalt: Risikoen over på køber, når varen er overgivet til den første transportør, som involveres i den videreforsendelse af varen til køber, jf. art. 67, stk. 1. Er leveringssted aftalt, går risikoen for varen over på køber, når varen er leveret på det aftalte sted, jf. art. 67, stk. 1.

43 Levering og risikoovergang
Internationale køb Levering og risikoovergang Afhentningskøb: Når køber selv skal afhente varen på sælgers forretningssted, går risikoen for varen over på køber, når køber modtager varen. Situation: Køber afhenter ikke på det aftalte tidspunkt. Hvis varen er stillet til rådighed (udskilt) og klar til afhentning, overgår risikoen for varen til køber, selvom varen ikke hentes hos sælger, som aftalt. jf. art. 69, stk. 1.

44 3. Sælgers misligholdelse
Sælger kan misligholde en aftale på tre måder: Hvis sælger ikke leverer i rette tid og på rette sted (forsinkelse) Hvis den leverede salgsgenstand lider af faktiske mangler eller Hvis den leverede salgsgenstand lider af retlige mangler (vanhjemmel)

45 4.1.2 Sælgers overdragelse af ejendomsretten
Vanhjemmel: Sælger er forpligtet til at levere en vare, som er fri for tredjemands ret eller krav. Køber har en berettiget forventning om at opnå ejendomsret til den vare han køber. Det solgte må ikke være pantsat, lejet, stjålet eller på anden måde tilhøre en anden.

46 4.1.3 Mangler ved varen Bedømmelsen af om en vare lider af en mangel, skal foretages på tidspunktet for risikoens overgang. Sælger er ansvarlig for mangler, der findes på det tidspunkt, da risikoen overgår til køber, og det gælder også selv om manglen først viser sig senere, jf. art. 36, stk. 1. Hvad er en ”mangelfri” vare? – se art. 35

47 Sælgers misligholdelse – mangler 4.2 Købers misligholdelsesbeføjelser
Køber kan: Fastholde købet og vælge at Kræve forholdsmæssigt afslag Forlange omlevering, hvis manglen er væsentlig Forlange at sælger afhjælper manglen Ophæve/annullere købet Forlange erstatning

48 Sælgers misligholdelse - mangler Forholdsmæssigt afslag
Køber kan forlange forholdsmæssigt afslag, art 50: Manglen behøver ikke at være væsentlig. Afslag udregnes efter værdien af den faktisk leverede vare på leveringstidspunktet og den værdi, som en tilsvarende mangelfri vare ville have haft på dette tidspunkt. Køber har ikke ret til forholdsmæssigt afslag, hvis: Sælger har ret til at afhjælpe manglen, jf. art. 37 og 48. Køber afslår at tage imod sælgers tilbud om at afhjælpe manglen. Det lykkedes sælger at afhjælpe manglen.

49 Sælgers misligholdelse - mangler Omlevering eller afhjælpning
Omlevering, art. 46, stk. 2: Manglen skal være væsentlig Køber skal reklamere inden rimelig tid fra køber har opdaget manglen eller burde have opdaget manglen. Afhjælpning, art. 46, stk. 3: Sælger skal afhjælpe hvis det kan ske uden, at det vurderes som urimeligt, fx hvis afhjælpning koster uforholdsmæssigt meget i forhold til varens værdi, eller det er økonomisk mere fornuftigt for sælger at foretage omlevering. Køber skal reklamere/forlange afhjælpning overfor sælger inden rimelig tid, fra køber har opdaget manglen eller burde have opdaget manglen.

50 Sælgers misligholdelse – mangler Ophæve/annullere købet
Køber kan ifølge art. 49 hæve købet: Hvis sælgerens manglende opfyldelse af sine forpligtelser er en væsentlig misligholdelse, eller Hvis der er tale om manglende levering, og sælger ikke leverer varen inden den yderligere frist, eller Hvis sælger meddeler, at han ikke vil levere varen inden for den fastsatte tidsfrist, som er givet af køber. Køber skal meddele sælger, at han vil hæve købet inden rimelig tid efter, han er blevet bekendt med eller burde være blevet bekendt med misligholdelsen.

51 Sælgers misligholdelse – mangler
Erstatning Køber kan forlange erstatning, uanset om han fastholder eller ophæver købet: Erstatningsbetingelserne skal være opfyldt Hvis køber fastholder købet, skal køber stilles økonomisk, som om aftalen var blevet gennemført og opfyldt korrekt (positiv opfyldelsesinteresse). Hvis køber ophæver købet, skal køber stilles økonomisk, som om aftalen ikke var indgået (negativ kontraktsinteresse). Erstatning for dækningskøb, art. 75 Erstatning når der ikke er foretaget dækningskøb, art. 76 Tabsbegrænsningspligt, art. 77

52 Købers undersøgelsespligt og reklamation
Sælgers forsinkelse: Køber skal reklamere inden rimelig tid Mangler: Den absolutte reklamationsfrist er 2 år fra den dag, varen blev overgivet i købers besiddelse, jf. art. 39, stk. 2. Købers undersøgelsespligt: Køber har pligt til at undersøge varen så hurtigt, som det efter omstændighederne er muligt, jf. art ellers mister køber sin mulighed for at påberåbe sig manglen.

53 Internationale køb 4. Købers forpligtelser
Køber er forpligtet til at: Betale købesummen for varen (art ) Tage imod levering (art. 60)

54 Købers forpligtelser Købesummens betaling
Pris: Betale den pris der er aftalt – hvis pris ikke aftalt, da betale markedsprisen, jf. art. 55 Betalingssted: Hvis intet andet er aftalt, da sælgers forretningssted, jf. art. 57 Betalingstid: Det aftalte tidspunkt, jf. art. 59 Hvis betalingstidspunkt ikke er aftalt – køber betaler når varen stiles til rådighed.

55 Købers forpligtelser 4.3.2 Fordringshavermora
Køber skal: Foretage de handlinger som med rimelighed kan forventes af ham, for at sætte sælger i stand til at levere. Modtage varen.

56 Sælgers misligholdelsesbeføjelser
Fordringshavermora Sælgers pligt og ret: Sælgers har omsorgspligt for købers regning, jf. art 85 Sælger har ret til at tilbageholde varen, indtil køber har betalt hans udgifter. Salgsret - sælge varen til anden side, jf. art. 88. Salgspligt ved varens begrænsede holdbarhed

57 Sælgers misligholdelsesbeføjelser
Internationale køb Sælgers misligholdelsesbeføjelser Ved købers misligholdelse, kan sælger: Fastholde købet, art. 62 Hæve købet, art. 64 Kræve erstatning for tab – art Kræve morarenter , art. 78

58 4.4 Sælgers misligholdelsesbeføjelser
Sælger kan vælge at: Fastholde/forlange betaling, Hæve købet hvis: Købers manglende opfyldelse af sine forpligtelser er en væsentlig misligholdelse, Sælger har fastsat en frist efter art. 63, og køber fortsat ikke betaler, eller Køber meddeler sælger, at han ikke vil gøre det. Forlange erstatning for tab

59 Sælgers misligholdelsesbeføjelser
Erstatning Erstatningsbetingelserne skal være opfyldt Hvis køber fastholder købet, skal køber stilles økonomisk, som om aftalen var blevet gennemført og opfyldt korrekt Hvis køber ophæver købet, skal køber stilles økonomisk, som om aftalen ikke var indgået Erstatning for dækningskøb, art. 75 Erstatning når der ikke er foretaget dækningskøb, art. 76 Tabsbegrænsningspligt, art. 77


Download ppt "Kapitel 6 Køb."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google