GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Inddrag nu Kick-off møde
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Familiesamtaler med børn som pårørende
Arbejdspladsudvikling
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Velkommen.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
- Hvad kan I forvente som forældre?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Det Inddragende Netværksmøde
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
Lærings- og praksisfortælling
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Inklusion og inkluderende processer
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Ny medarbejder I Klynge A 16
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Relations kompetencer
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Morgendagens Børne- og Ungeliv FORÆLDRE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 11:13 Powered.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
AKT funktionen Trip Trap Træsko.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Hvad er vores kommunikationsmål
Runde 3 Kernefortælling
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet

Et beredskab Tværfagligt samarbejde Tydelige retningslinier Specialistgruppe politiet Tydelige retningslinier Beredskabsplan Hvem gør hvad hvornår?

Fælles faglig ramme i Gladsaxe Ved brug af metodisk tilgang og systematik følges det enkelte barns læring og udvikling. En fortløbende fokuseret observationspraksis og pædagogisk refleksion ud fra pædagogiske mål. Viden om det enkelte barns læring og udvikling indsamles systematisk. Det enkelte barns viden og kundskaber inddrages i pædagogiske processer. Den indsamlede viden anvendes til brug for forældre- og udviklingssamtaler. Viden fra praksis anvendes til konkrete handleplaner for eksempel ved bekymring for et barns udvikling og læring. Ditte Der arbejdes med tre metoder, hvor det enkelte barn er i fokus, og det giver mulighed for at se tidlige tegn.

Børns tegn og udsagn Hvem er fortælleren – hvordan skal vi forstå det? barnet forældrene Andre Hvem er involveret – hvem handler det om? familien medarbejderen andre

Fortællingen (fortolkningen) Fra udsagn til underretning – Fra udsagn til fortolkning – fra forældre fra andre

Udsagn og fortolkninger manden, håndværkeren, elektrikeren kys, finger i numsen, uden tøj på, alene i legehus/soverum, tissemanden, tissekonen m.m.m.

To konkrete sager Dagtilbud – 3 år Skole – 6 år