GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet
Et beredskab Tværfagligt samarbejde Tydelige retningslinier Specialistgruppe politiet Tydelige retningslinier Beredskabsplan Hvem gør hvad hvornår?
Fælles faglig ramme i Gladsaxe Ved brug af metodisk tilgang og systematik følges det enkelte barns læring og udvikling. En fortløbende fokuseret observationspraksis og pædagogisk refleksion ud fra pædagogiske mål. Viden om det enkelte barns læring og udvikling indsamles systematisk. Det enkelte barns viden og kundskaber inddrages i pædagogiske processer. Den indsamlede viden anvendes til brug for forældre- og udviklingssamtaler. Viden fra praksis anvendes til konkrete handleplaner for eksempel ved bekymring for et barns udvikling og læring. Ditte Der arbejdes med tre metoder, hvor det enkelte barn er i fokus, og det giver mulighed for at se tidlige tegn.
Børns tegn og udsagn Hvem er fortælleren – hvordan skal vi forstå det? barnet forældrene Andre Hvem er involveret – hvem handler det om? familien medarbejderen andre
Fortællingen (fortolkningen) Fra udsagn til underretning – Fra udsagn til fortolkning – fra forældre fra andre
Udsagn og fortolkninger manden, håndværkeren, elektrikeren kys, finger i numsen, uden tøj på, alene i legehus/soverum, tissemanden, tissekonen m.m.m.
To konkrete sager Dagtilbud – 3 år Skole – 6 år