Forskningsdata management

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Advertisements

Datadelingspolitik for forskningsinstitutioner Dansk Data Arkiv.
Når to mennesker gør det samme… …og så alligevel ikke.
Kapitel 3 Problemstillinger Håndtering af store datamængder
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Tilgængeliggørelse af elektroniske arkivalier
Informationsforvaltning
DUA seminar den 5. oktober 2010
PDF/A Skal - Skal ikke? v/ René Mittå Specialkonsulent
Sikring af tilgængelighed er en proces!
3D – Direkte Digital Dokumentlevering Officielt: ”Webservice for Digital Dokumentlevering”
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen.
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Partnerseminar marts 2005 Metadata / Geodata-info.dk Metadata !!! Geodata-info.dk Gennemgang af hjemmesiden Fremtidsudsigter Erfaringer med metadata.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
IT i Byggeriet Semester Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
1 Centralbibliotekernes rolle Kontaktpersoner på centralbibliotekerne Aktiviteter i CB området Nedsættelse af en eller flere erfa-/ brugergrupper Forslag.
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.0.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Virksomhedens informationsbehandling
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Brønden. Brøndopkoblingen Ved DBC Ding Ding - Hosting Den server som Ding løsningen kører på. ● Internt hos biblioteket ● Hos kommunen ? ● Tredje udbyder.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Løsninger og teknik
21. juni 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvorfor nye AU-systemer?  For at støtte hovedopgaverne: forskning, uddannelse, forskningsformidling og.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Er komponenterne noget for mit projekt? NemLog-in komponenten Fuldmagt kan være relevant hvis projektet ønsker at undgå omkostninger til udvikling af lokale.
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Byggeweb Undervisning BL7
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.2.
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Tilgængelighed og Content Management Systemer - ATAG.
ATAG Tilgængelighed og Content Management Systemer.
Virksomhedens informationsbehandling Opgave inden for databehandling Opgave 1 Ved. Jens Godik Højen.
IT i Byggeriet Semester Undervisere: Per Christiansson og Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Jesper Boserup Thestrup LARM og DMP København 19/
Data Management i Praksis Tema RUb: Data Management Planning DMPonline Stine Vejlebo Hansen & Sacha Zurcher.
Det Kongelige Biblioteks cases Data Management i Praksis 1/ Anders Conrad,
SDUB og DDA’s SAMF-case Lone Bredahl Jensen, SDUB Anne Sofie Fink, DDA Projektmøde, 1. oktober 2015.
Morten Rosenmeier
Tema 2 rapport Data capture, storage and documentation DEFF data management i praksis Anders Conrad, 4. feb
Kulturministeriets Pure Konsortium for arkiver, biblioteker og museer
Bevaring og kassation/gallring af digitalt skabte arkivalier i Danmark
Oplæg til Elark seminar
SUF - gevinstrealisering
Modelaftale om data management ved samarbejdsprojekter aka ‘en juridisk spejling af en data management plan’ Et projekt mellem AU og Det Kgl. Bibliotek,
Reykjavik den 27. september 2016
Projektidé Hvordan kan man som lærer være med til at skabe sammenhæng og progression i elevernes skriftlige arbejde på tværs af fag? Projektets formål.
på vej mod en data management praksis
Anne Kjølhede Revald, Vejdirektoratet
Teknisk informationsmøde 2009
Status på KB cases DEFF data management i praksis 24/
Borgerservice og Biblioteker
Digital trivsel på gymnasiet
Fremtidens bibliotek ”Folkebiblioteket – uden bøger”
KL’s arkitekturrådsmøde
Oprydning i SkoleIntra
Herunder typisk med en MEKA-opgørelse
Information om Aula til forældre
Netværksdage om sygehusbyggeri 17. september 2019
Præsentationens transcript:

Forskningsdata management Anders Conrad, Det Kongelige Bibliotek, asc@kb.dk Informationsdag på Nationalmuseet 8. november 2016

Og andre digitale materialer Alt dette er data! Forskningsdata … Jeg har ikke nogen data!!! Jeg har billeder … dokumenter og noter . . . . . .videofilm . . . . . . . . skitser og tegninger . . . . . . . . . . . lydoptagelser Og andre digitale materialer Alt dette er data! - ligesåvel som databaser og enhver type af strukturerede og ustrukturerede filer

Normalt i henhold til en data management plan: Definere og håndtere sine forsknings-data på en bevidst og forsvarlig måde Normalt i henhold til en data management plan: Definer data før, eller i den første fase (H2020) af projektet Identificer vigtige tekniske, juridiske, etiske, delingsmæssige, kommunikative, bevarings- og sikkerhedsspørgsmål Planlæg løsninger! Udfør og lejlighedsvist opdater planen

Hvorfor er RDM en god ide? For at sikre sin egen forskning Sikre datas tilgængelighed og integritet Undgå konsekvenser af tyveri, tekniske nedbrud, menneskelige fejl etc. For at bevare vigtige data efter projektet For at validere resultater (Code of Conduct) For at muliggøre genbrug i fremtiden For at kunne dele data med kolleger på en sikker måde For at sikre overholdelsen af lovgivning

Data management-planen Et dokument som gør rede for datahåndtering gennem hele projektet Bygger ofte på et begreb om en faseopdelt data livscyklus DMP’en forholder sig til alle trin Identificerer data, indsamlingsmetoder, lagring, beskrivelse (metadata), deling, rettighedsspørgsmål, personhenførbare data, adgangsforhold, backup osv.

DMPonline værktøjet Hjælp til at udarbejde data management-planer Spørgsmål og hjælpetekster Spørgeguiden tilretter sig formelle krav fra institution eller bevillingsgiver Testinstallation på dmponline.dtu.dk Fuld drift fra 1/1-2017 Ansøgt DEFF-projekt om organisations- og kompetenceopbygning

Kom godt i gang! Overvej hvilke data du/I bruger og producerer i forskningsprojektet? Lav en data management-plan i DMPonline og få hjælp til at identificere de væsentligste problemstillinger Hvis formelle krav: lav en fuld implementering af planen Hvis ingen formelle krav: lav alligevel data management-planen og løs det/de mest påtrængende behov