Kommunernes økonomistyring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Advertisements

Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Reform af førtidspension og fleksjob
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Hvordan kan resultaterne bruges i en kommunal sundhedspolitik
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole Reformer, helhedsløsninger og de frivillige.
DES årskonference 2013 Regeringens evalueringspolitiske program og de store velfærdsområder.
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Kontanthjælpsreformen
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Michael Hald Konsulent, KL
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
KL´s visioner for kroniske patienter
Hvad vil det sige at arbejde evidensbaseret og hvordan kan Socialstyrelsen understøtte arbejdet i kommunerne? Psykiatrikoordinatorerne den 30. januar 2014.
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Status for et moderne arbejdsskadesystem
Ny refusionsmodel for beskæftigelsesområdet
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Refusionsreformen – indhold, konsekvenser og scenarier?
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
Hvordan skal man se ud? Hvem kan træne? Alle kan træne Alle kan træne MEN –Cleares af lægen –Forskel på behandling og forebyggelse –Målsætning –Vælge.
Det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem. Hensyn bag finansieringsordningen Kommunalt incitament til at få ledige i job Undgå usikkerhed om den.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Den økonomiske udvikling og nyorientering på arbejdsmarkedet -udfordringer og perspektiver for arbejdsmarkedspolitikken Michael Rosholm Handelshøjskolen,
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Faldende beskæftigelse og stigende ledighed. Udviklingen i beskæftigelsen i Region Midtjylland
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 4. februar 2010, Tambohus Kro, Thyholm.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Kommunale projekter og eksterne tilbud
Læring gennem registrering og indberetning
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Beregningsredskab Vidensdatabase Start SØM
Investering i efterværn
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
18. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på området for udsatte voksne.
Refusionsreformen 12. november 2018.
Dialog mod Vold som business-case
Dokumentation, Potentialeberegning og Den Socialøkonomiske Investeringsmodel, SØM 7. maj 2018 Centermøde CBUF,
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Metoden brugerstyret behandling
Temadrøftelse Byrådet Slides om ‘Plan for det specialiserede socialområde for voksne d. 11. juni 2018.
Dialog mod Vold som business-case
Klar til smart vækst / GATE21
Præsentationens transcript:

Kommunernes økonomistyring KORA Konference om Kommunernes økonomistyring 22. november 2016 #korakonf2016

v/ Jacob Nielsen Arendt og Bo Panduro Investering i effektivisering – hvordan vurderer man, om det kan betale sig? To modeller: ”Jobinvestering og ”Socialøkonomisk investeringsmodel” v/ Jacob Nielsen Arendt og Bo Panduro

Hvorfor økonomiske investeringsmodeller? Mange socialfaglige indsatser er langsigtede, men synligste konsekvens er kortsigtede udgift Redskab til at undgå ”tunnelsyn” og vende bøtten Kommunale udgifter til indsatser Grundlæggende tanke ældgammel – investér og forebyg i stedet for brandslukning Ligger bag al forebyggelse og behandling… men vanskelig at dokumentere pga. mangeartede effekter på lang sigt Store problem at vi kun ser på udgifter på korte bane og ikke kender effekter …

Eksempel: Investering i at få langtidsledige i job Årstal Offentlige udgifter gevinstpotentiale

Refusionsreform pr. 1. jan. 2016 ”efter den enkelte persons varighed på forsørgelse i alt” 2. Risici ved refusionsreformen Refusionsreformen er en omfattende omlægning af økonomien i kommunerne, og det vil være kompliceret for kommunerne at gennemskue konsekvenserne af omlægningen og incitamenterne i den nye struktur. Der er dermed en risiko for, at reformens tilsigtede adfærdsændringer i kommunerne aldrig slår fuldt igennem. Der kan særligt peges på følgende risici i implementeringen af refusionsreformen: 1. Uigennemskuelig incitamentsstruktur: Det nye refusionssystems kompleksitet kan betyde, at nogle kommuner opgiver at få overblik og indsigt i de økonomiske konsekvenser af kommunernes egen adfærd. Risikoen er i denne situation, at kommunerne blot fortsætter med at disponere, som de plejer, og ikke tilpasser deres adfærd i overensstemmelse med intentionerne i reformen. 2. Langvarige ydelsesmodtagere nedprioriteres: Der er en risiko for, at kommuner vil nedprioritere indsatsen for langvarige ydelsesmodtagere (20 pct. refusion). Indsatser rettet mod langvarige ydelsesmodtagere kan umiddelbart som følge af reformen fremstå som en investering med betydelig risiko for tab. Dette kan sløre den potentielt store gevinst, der er ved blot at få en begrænset procentdel af borgere fra langvarig offentlig forsørgelse til hel eller delvis selvforsørgelse. 3. Formål Formålet med projektet er at udvikle værktøjer, som: 1. skaber transparens for kommunerne i de økonomiske konsekvenser af refusionsreformen såvel på kort sigt som på længere sigt. 2. understøtter kommunerne i at arbejde med de investeringsincitamenter, der ligger i refusionsreformen, herunder målrettet håndtering af risici, jf. ovenfor.P

Hvor kommer gevinsten fra? Udsatte ledige der kommer i job:

De nødvendige spørgsmål Hvilke indsatser? Virker indsatserne? Effekt? Udgifter til indsats? Forsørgelsesudgifter? Ændring af forsørgelsesudgifter? Hvilke spørgsmål skal man kunne svare på, for at arbejde med investeringstanken?

Kommunernes egne svar Hvilke indsatser? Virker indsatserne? Effekt? Udgifter til indsats? Forsørgelsesudgifter? Ændring af forsørgelsesudgifter? Kommunerne Hvilke spørgsmål skal kommunen selv besvare

Forsørgelsesudgifter? Ændring af forsørgelsesudgifter? Svar i Jobinvstering Hvilke indsatser? Virker indsatserne? Effekt? Udgifter til indsats? Forsørgelsesudgifter? Ændring af forsørgelsesudgifter? Kommunerne Jobinvestering ”Alt andet lige” – ikke en budgetlægningsmaskine! Jobinvestering er en regnemaskine – men en regnemaskine, der anvender et meget detaljeret datagrundlag og en meget avanceret grundmodel. Men også uden den store regnemaskine, skal man kunne klare det – det har I vel gjort til budget 2017?

Kommunens udgifter uden indsats 130 mio. Fortæl kort: de store flader er kontanthjælp – afgang og nye borgere til hovedydelsen de små flader er de borgere, der går til andre ydelser, når de stopper på kontanthjælp (i stedet for til selvforsørgelse) Nu ser vi på effekten af en varighedsreduktion på 2 uger

Kommunens udgifter med indsats 130 mio.

Kommunens gevinst med indsats 130 mio. - 4 mio.

Potentialeberegningen Hvilke spørgsmål skal man kunne svare på, for at arbejde med investeringstanken?

Potentialeberegningen – ”break even” Hvilke spørgsmål skal man kunne svare på, for at arbejde med investeringstanken?

OPUS-behandling for unge med førstegangs-psykose Kan intensiveret tværfaglig indsats betale sig? Et OPUS forløb koster 65.000 kr. Mere end det dobbelte af sædvanlig tværfaglig indsats Effekt: Forebygger psykiatriske indlæggelser Midlertidig effekt Merudgiften er betalt hjem inden for 2 år Assertive Community Treatment (ACT) kombineret med familiebaseret indsats med psykoedukation, træning i sociale færdigheder og lavdosis medicinering. ACT er en tværfaglig indsats bestående af et team med en socialrådgiver, psykiater, psykiatrisk syge-plejerske, ergoterapeut og en sygeplejerske. ACT-teamet har en tovholder, der mødes pri-vat med borgeren. Standardbehandling er kommunal behandling med kontakt til læge, psykiater og sommetider en socialrådgiver.

Socialøkonomisk Investeringsmodel (SØM) Hvilke indsatser? Virker indsatserne? Effekt? Udgifter til indsats? Ændring i udgifter? SØM Hvilke spørgsmål skal man kunne svare på, for at arbejde med investeringstanken?

Socialøkonomisk Investeringsmodel (SØM) Indsatser for udsatte børn og voksne Effektdatabase Guide om effekt for borgeren Sammenhæng med offentlige ydelser Udgifter til indsats Omkostningsdatabase Ændring af udgifter fordelt på forvaltninger og tid Hvilke spørgsmål skal man kunne svare på, for at arbejde med investeringstanken?

Socialøkonomisk Investeringsmodel (SØM) Indsatser for udsatte børn og voksne Effektdatabase Guide om effekt for borgeren Sammenhæng med offentlige ydelser Udgifter til indsats Omkostningsdatabase Ændring af udgifter fordelt på forvaltninger og tid Vidensportalen Forskning og analyse Byggeklodser: Assisterer kommunens valg efter behov Registeranalyse og enhedspriser Socialstyrelsen Hvilke spørgsmål skal man kunne svare på, for at arbejde med investeringstanken?

Socialøkonomisk Investeringsmodel (SØM) Indsatser for udsatte børn og voksne Effektdatabase Guide om effekt for borgeren Sammenhæng med offentlige ydelser Ændring af udgifter fordelt på forvaltninger og tid Kommunen har eget bud på omkostning Hvilke spørgsmål skal man kunne svare på, for at arbejde med investeringstanken?

Socialøkonomisk Investeringsmodel (SØM) Indsatser for udsatte børn og voksne Sammenhæng med offentlige ydelser Udgifter til indsats Omkostningsdatabase Ændring af udgifter fordelt på forvaltninger og tid Kommunen har eget bud på effekt for borgeren Hvilke spørgsmål skal man kunne svare på, for at arbejde med investeringstanken?

Eksempel på brugerflade:

Eksempel på brugerflade:

Gode råd at tage med hjem: Selv relativt små forbedringer kan udløse væsentlige beløb over tid Kommunerne skal ”tænde det lange lys” Effekt-bud er driveren for alle konsekvenser Væsentligt at fag- og økonomiafdeling samarbejder Økonomiske effekter skal gå hånd i hånd med konsekvenser for borgeren Der kan være behov for konkrete redskaber