1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Udfordringer for Fremtidens Folkebibliotek Herning Bibliotekerne Maj 2011 Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi - IVA.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Socialisation og identitet
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Fagets formål, fokus og fagmål
Jeg støtter barnet ved:
ADHD- også alt det andet !
Studieretning Eng A, psy B og samf B
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Sociologi – Individ og samfund
Hvad er læring? Redegørelse for læringssyn og dettes betydning for genstandsfeltet: Mennesker med ADHD.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Det senmoderne samfund
Det senmoderne samfund
Omsorg for patienter i det endoskopiske afsnit. Styrer driften?  Stort flow af patienter  Korte kontakter  Øget instrumentel / teknologisk sygepleje.
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Skolen som ballast for livet som ung Livslang læring? Hans Siggaard Jensen Professor, Pro-dekan DPU/Aarhus Universitet KL Ungespot.
Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Et spejl til frihed Mennesket er social
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Relations kompetencer
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber.
Center for Ungdomsforskning ڤ Ungdomsliv: nogle centrale tendenser Knud Illeris Center for Ungdomsforskning.
Identitet Kultur og uddannelse Bjarke Malmstrøm Jensen, Læringskompagniet.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Ungdomsliv.
Konflikter og kommunikation
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge - identitet, socialisering og sociale medier
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Kirken og samfundet omkring os.
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Barnesyn og børneperspektiv
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

Senmodernismen. Fordele og ulemper i relation til unges identitetsdannelse.

1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.

Personlighedstyper.

Den moderne forståelse af identitetsbegrebet udvikledes af Erik Erikson i 50 og 60´ erne. Barndommens identifikationer videreudvikles som identitetselementer i en helhedsmæssig identitet, som bliver et alment grundlag for voksentilværelsen

I senmoderne tid ses det “almene grundlag” som udgangspunkt for videreudvikling. Videreudvikling i spændingsfeltet mellem stabilitet og fleksibilitet.

Kulturelle tendenser i tiden: Øget refleksivitet hos individet Individets evne til at formes. Individualisering. Kulturel frisættelse. Unge er indfødte i en ny kultur.

Den unge forholder sig til sig selv. (Spejler sig og bliver spejlet). Refleksivitet. Den unge forholder sig til sig selv. (Spejler sig og bliver spejlet). Der findes ingen umiddelbar autoritet. Tolkninger og personlig sårbarhed er vigtigere: “Hvordan bliver jeg vurderet? Egne behov sættes i fokus. “Hvad skal jeg bruge det til?”, “Hvorfor skal jeg vide det?” Den sociale situation har overtaget den ydre autoritets domæne.

Formbarhed. Fysisk. Man er ikke længere “den, man er”. Livsstil.

Individualisering. Den indre verdens subjektive betydning øges. Beslutningskonflikter i forhold til tidligere mønstre. Alt ligger åbent med indbyggede begrænsninger. Traditionsbestemte livssammenhænge er under opløsning (sted, slægt, social klasse, osv.) Behov for nye former for fællesskab.

Kulturel frisættelse. Frigørelse fra traditioner. (frihed) Tab af traditioner. (tab af tryghed og målbestemmelse). Man former sit eget liv og sin egen identitet.

Unge er vokset op - ind i en ny kultur. Ældre generationer er indvandrere i en ny kultur.

Identitetsudvikling i ungdommen. Selverdenen. (kultur) Behov for nye rammer. (samfund). Selvobservation. (personlighed)

Selvverdenen. Den unges verden bygges op – skabes - i forhold til behov og genkendelighed. Det, der føles fremmed afvises som ikke brugbart. Tabet kan være viden om interessante ting, som ikke har med den unge at gøre.

Behovet for nye rammer. Unge i dag er børn af 68-generationen.(de-strukturering). Behov for nye rammer, der giver stabilitet, nærhed, sandfærdighed. Opbygning af egne strukturer i privatlivet. Gennemsigtighed.

Selvobservation. Skam. Bekræftelse. (sociale medier). Fusion. (tætte parforhold, venskaber og gruppefællesskaber). Selfies. Egne følelser bekræftes og er derfor gode nok. Privatisering af relationer til omverdenen.